Vreemde vogels Nootmuskaatkenner Van den Broeke Patience native Betawi's runs out In Pulau Lontar, in een oud huis aan de rand van de Sonnegatstraat, woont Benny van den Broeke (71). Zijn huis is gebouwd in 1712 en het staat tussen de overblijfse len uit de bloeitijd van de nootmuskaat (pala). De nootmuskaattuinen worden perken genoemd en de eigenaar perkenier. Oom Benny is de laatste perkenier die het planten, oogsten en het boven sintels roken van de nootmuskaatnoot nog doet zoals vroeger. In 1958 werden de palatuinen genationa liseerd. Door het niet goed verzorgen van de bomen is het aantal tot de helft ver minderd en is de oogst sterk afgenomen. Volgens oom Benny kan een palaboom twee- tot driehonderd jaar oud worden. Tegenwoordig wordt maar raak gekapt en hij ziet dat met lede ogen aan. Buitenlandse toeristen die geïnteresseerd zijn in de palacultuur komen bij hem voor informatie. Hij wil zijn kennis graag met anderen delen en staat je vriendelijk te woord: in het Nederlands, Frans, Duits of Engels. Oom Benny is een nazaat van Pieter van den Broecke, die begin zeven tiende eeuw een expeditie leidde naar Banda. Tijdens zijn marine-opleiding woonde oom Benny lange tijd in Amsterdam en in Plymouth. In 1958 trouwde hij met Kusy- ati (61) uit Madiun. Hij zegt dat hij zijn kennis van de politiek heeft geleerd van Bung Hatta toen die door het Gouverne ment naar Bandaneira verbannen was. Tijdens de schoolvakanties helpt de zeven jarige Asep Sanjaya zijn vader. Pa speelt bekende liedjes op een soort trompet en zoonlief houdt de zak op waar voorbij gangers geld in kunnen doen. Straattafe reeltjes als deze aan de Jalan S. Parman in West-Jakarta wekken vertedering op en dat is goed voor de dagelijkse inkomsten. At least two died last week during clashes in Tanah Abang, one of the traditional area's for Betawi people in the city. Locals claim that hoodlums - all newcomers - had caused disruptions for many years and turned the area into a notorious den for prostitution, gambling and criminal activities. The clashes in Tanah Abang reflect the real character of Betawi people (native Jakar- tans), a senior historian said. 55-year-old Ridwan Saidi commented that if 'they run out of patience, the friendly Betawi people can lose their temper. Betawi people living in Tanah Abang, for example, have accep ted residents from other ethnic groups and backgroups for decades. They never fight with them.' On the contrary, the Betawi are a very loving group of people and welcome newcomers. If they became angry and clash with other groups, such as the hoodlums, there must be strong rea sons behind it, according to Ridwan. In the eyes of Ridwan, the hoodlums, who are considered newcomers to Tanah Abang, did not comply with the local cul ture. Instead, they set up illegal businesses in the area. They also collected illegal Japan heeft een aantal Onagadori-kippen aan het vogelpark Taman Burung TMII geschonken. Op de bovenste foto ziet u rechts de manager van het vogelpark, de heer Made Sri Prana, met een van de vogels. De kippen (met een opmerkelijk lange staart) voelen zich blijkbaar senang in hun nieuwe omgeving, want ze hebben inmiddels voor nakomelingen gezorgd. levies from vendors and terrorized the neighbourhood, which grew to despise their presence. Tanah Abang and several subdistricts with in the area - such as Petamburam, Jemba- tan Lima, Kampung Bali and Kebon Jati - are considered strongholds for Betawi people. They now comprise about twenty percent of Jakarta's ten million residents. 'Betawi people living in Tanah Abang are fed up and frustrated with the situation created by the hoodlums' activities,' Ridwan said. 'We're not afraid to fight them. It's our land. It's our pride they ha ve stepped on. Hoodlums scare the chil dren and women. To this extent, we will fight the hoodlums all the way.' During a recent seminar, Ridwan - and other experts, including Ninuk Kleden, Uka Tjandrasasmita and Djoko Sukiman - discussed the influence of Indisch culture on Jakarta. According to the speakers, the Indisch culture is a mix of local and Dutch cultures. The remnants of this culture still influence traditional Betawi houses, songs, dances and some Betawi words. 13 Bron: Kompas Bron: Suara Pembaruan Bron: Suara Pembaruan Bron: The Jakarta Post 42ste jaargang nummer 7 januari 1998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 13