Gordel van smaragd van Orlow Seunke xe 1 moessQn De film Gordel van smaragd van Orlow Seunke is in de zomer van 1996 opgeno men in Sukabumi. Drie maanden lang heeft de crew met honderden figuranten gewerkt aan de opname van deze - zoals Seunke het eerder noemde - 'Hollandse film over een Hollands onderwerp'. Het werk was slopend; zes dagen per week en veertien uur of meer per dag in de tro pen. Daarna is door Seunke één jaar lang gemonteerd, waarbij hij authentiek filma- teriaal uit de periode 1939 - 1949 toevoegde. Orlow Seunke heeft zijn sporen als regis seur ruimschoots verdiend. Met zijn eerste film De smaak van Water won hij de Gou den Leeuw op het filmfestival in Venetië en bovendien de persprijs op de Utrechtse Filmdagen. Pervola, zijn tweede film, werd - eveneens tijdens de Utrechtse Filmdagen - bekroond met de persprijs en de speciale juryprijs. Daarna volgde Oh boy, dat min der enthousiast werd ontvangen. Seunke's interesse voor Indië en Indonesië komt voort uit zijn elfjarig huwelijk met een Indische vrouw. Ook na de scheiding bleef hij veel verzamelen wat over Indië en Indonesië werd gepubliceerd en ver filmd. Seunke reist regelmatig naar Indo nesië en heeft er bovendien vijf jaar les gegeven aan de filmacademie. Het verhaal. Gordel van Smaragd speelt zich afin de periode 1939 - 1949. Een hectisch tijdsbeeld dat onder meer het leven op de plantage, de (apanse bezetting en de bersiap-periode overspant. Theo Staats (gespeeld door Pierre Bokma) vertrekt in 1939 uit Nederland om op de rubberplantage van zijn oom te gaan werken. Hij wordt verliefd op een jonge Indische vrouw, Ems Pons (Esmée de la Bretonière). Maar Ems is al getrouwd; een eerste barrière voor een gelukkige romance lijkt opgeworpen. Dan breekt de oorlog uit. Theo verdwijnt in een interneringskamp en Ems ziet haar soos veranderen in een bordeel. Haar man wordt vermoord. Na de capitulatie van Japan lijken ze 'vrij' om hun liefde voort te zetten. De oorlog heeft echter diepe wonden toegebracht en de bersiap-tijd zorgt er voor dat ze niet meer genezen. Het (ruim twee uur durende) verhaal is nadrukkelijk tegen een historische achter grond geplaatst. Aan het begin van elke episode (tien in totaal) wordt bijvoorbeeld telkens één minuut authentiek filmmate- moeder. Daarna de barst in haar huwelijk, de romance met Theo die door de oorlog wreed wordt verstoord en de uiteindelijke keuze tussen de liefde voor hem en de liefde voor haar moederland. De rol van Ems wordt op overtuigende wijze vertolkt door Esmée de la Bretonière, ook haar tegenspeler Pierre Bokma (Theo) verdient lof. Het verhaal komt echter als liefdesdrama enigszins in de verdrukking. Oorzaak is de uitgebreide aandacht voor de historische gebeurtenissen in de film. Daarnaast ont brandt het liefdesvuur tussen Ems en Theo te snel en is het vervolg te openlijk. Een 'zinderende liefde' - zoals de ondertitel riaal gebruikt, waarna de beelden over lopen in het verhaal. Het authentieke materiaal wordt ondersteund door een gesproken overweging van de hoofdrol spelers. Seunke heeft geprobeerd de ge schiedenis vanuit al haar gezichtspunten te tonen. Daarin is hij absoluut geslaagd. Eindelijk een film zonder collectief schuldgevoel over een koloniaal verleden. Hij heeft zich verdiept in de personages, niet in de poli tiek. Seunke neemt geen stelling, maar kruipt in de huid van degenen die toen het toneel bevolkten. Hij toont de twee ge zichten van de mens tijdens die bizarre, naoorlogse periode van amper vijf jaar. Overigens kan de film hierdoor ook con fronterend zijn voor degenen die (een deel van) die periode in Indië bewust heb ben meegemaakt. 1 let liefdesdrama wordt gekenmerkt door verscheurdheid. Tweespalt die het leven van Ems beheerst; dochter van een (onbe kende) Hollandse vader en een inlandse van de film suggereert - dient meer 'che mie' te bevatten. Vuur onstaat door een vonk en pas nadat men rook ziet, weet men dat er ergens iets in brand staat. Maar het eindresultaat heeft niet aan kwa liteit ingeboet. Niettemin is het enigszins misleidend en wordt de film op commer ciële gronden te 'gekleurd' aangeprezen. Doordat Seunke onderbelichte onderwer pen als 'troostmeisjes' en bersiap op sub tiele wijze aanroert, is de film geschikt voor een groot Nederlands publiek. Mede door de muziek - met als hoogte punt 'You can't that take away from me' van Gershwin - is Gordel van Smaragd absoluut het bekijken waard. Riny Boeijen Oktober 1997 Gordel van Smaragd door Orlow Seunke met: Esmée de la Bretonière, Pierre Bokma, Bram van der Vlugt, Christine Hakim, e.a. 125 minuten (speelfilm) 46

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 46