(XDïïEODAM LLOYD
aan naar de Golf van Biscaje. Vandaar
stuurde men langs de westlcust van
Spanje en Portugal, naar de Noord-
Afrikaanse havenstad Tanger. Daarna
vervolgde de Baloeran haar reis naar
ne werd zoo spoedig mogelijk gestopt.
Bestelden een duiker, welke spoedig ter
plaatse was en de tros (een hercules
manilla, welke later bleek op één
plaats beschadigd te zijn) verwijderde
het zuid-Franse Marseille. Die haven
stad was tevens het eindpunt van de
Lloyd-Rapide, de snelle treinverbinding
vanuit Nederland naar het 'tweede ver
trekpunt' die veel passagiers prefereer
den boven de menigmaal stormachtige
vaartocht langs Biscaye.
Na de embarkatie van nieuwe passagiers
en post, verliet de Baloeran Marseille
na een kortstondig verblijf en zette
koers zuidoostwaarts, tussen Corsica
en Sardinië door, via de Tyrrheense
Zee, tussen Sicilië en de 'schoppende'
laarspunt door de Straat van Messina,
richting Kreta en via de Levantische
Zee naar het Egyptische Port-Said.
Over het aanvaren van die havenstad
rapporteerde het Zee-Journaal:
daarna een zoo nauwkeurig mogelijk
onderzoek instelde en rapporteerde
niet de minste schade aan schroef of
Cedernall patent te hebben kunnen
constateren.
Simon Artz
Dat liep dus goed af. De meeste passa
giers hadden er overigens niets van
gemerkt. Zij gingen in Port Said van
boord. Lieten verwonderd de geheim
zinnige sfeer van de kleine
straatjes en de onbekende
kleuren en geuren in deze an
dere cultuur op zich
inwerken. Voor velen was een
bezoek aan de winkel van Si
mon Artz een verplicht num
mer. Daar móest men zijn ge
weest.
De Baloeran vervolgde haar
reis naar het Verre Oosten via
het Suez-kanaal.
Dit was altijd een bijzondere
belevenis. Zowel voor de oude
zeerot als voor de nieuweling.
Wie pech had, beleefde een
zandstorm. Dan kwam het
schip onder het scherpe en
doordringende woestijnzand:
op de dekken, in de salons en
in de hutten, overal.
Na een kort oponthoud voor
anker op de rede van Suez,
volgde de vaart door de tientallen kilo
meters brede, diepblauwe Golf van
Suez, met prachtige vergezichten naar
het westen op de Sinaï-woestijn en naar
het oosten op de Arabische woestijn.
Daarna wachtte de Rode Zee. In dat
grote water vonden vaak ontmoetingen
plaats met andere Nederlandse mail
schepen die op thuisreis waren.
Na het passeren van de Straat Bab el
Mandeb wachtten de Golf van Aden
en de Indische Oceaan, op weg naar
Colombo en op koers naar Sabang.
Bij het passeren van de noordkust van
Java en het aanvaren van Tandjong
Priok had de uitkijk van de Baloeran
- ver af of dichtbij - zicht op heel wat
opmerkelijke eilanden. Ver weg de Kra-
katau van 813 meter boven de zeespie
gel, de eilanden Dwars in den weg en
Brabandshoedje, Toppershoedje en het
St. Nicolaas Punt. Tenslotte laveerde
het schip op het laatste stuk langs de
eilanden Hoorn, Amsterdam, Edam,
Alkmaar, Enkhuizen, Leiden en Onmst.
Zonder veel natuurlijk ongemak arri
veerde de Baloeran tenslotte in Tan
djong Priok.
Dinsdag den 29en April 1930.
Van Marseille naar Port Said/Suez.
V.M.-wacht: Kregen 8.06 den loods aan
boord en stoomden onder diens aan
wijzing naar binnen en meerden ten
8.50 op de boeien van Port Said.
Tijdens het meren konden de mooring-
boatmen de dwarstros, welke vanuit de
zijkant aan SB gegeven was, niet hou
den, heten deze slippen, met gevolg dat
dezelve door de op dat oogenbhk draai
ende SB-schroef gegrepen werd. Machi-
1>«' li UV I
m
Batavia
Tandjong Priok was de moderne haven
van de hoofdstad en gouvernements-
33
^UftK/4SM/£^\V»
r t taya-sygj
De social hall der eerste klasse van de Baloeran in luxueuze Art Déco-stijl.
Het dubbelschroefmotorschip Dempo,
het zusterschip van de Baloeran
43ste jaargang - nummer I - juli 1998