Mendoeng Jazz Piano Lessen moessQn omdat je duidelijk niet gewenst bent."'!7) Indisch in Nederland In een groeiend aantal schoolboeken wordt aandacht besteed aan de Indi sche integratie in de Nederlandse sa menleving, vaak in vergelijking met andere allochtone groepen. In een vroeg voorbeeld uit 1986 worden onder de titel 'Uitwijken naar Nederland' Indische Nederlanders, Molukkers en Surinamers met elkaar vergeleken van uit de hoofdvraag: 'Wilde de groep haar eigen cultuur vasthouden of loslaten?' en de deelvragen: 'Wat waren hun ver wachtingen: wilden ze voorgoed in Nederland blijven of wilden ze nog ooit terugkeren? Vormde iedere groep een hechte eenheid of waren er verschillen binnen de groep? Welke uitingen van cultuur hielden ze vast of lieten ze los? In hoeverre gingen ze na enige jaren anders denken over hun eigen cul- tuur?'!2) Een antwoord op deze vragen vinden we ook in een ander boek: 'Het duurde lang voordat de Molukkers aanvaard den dat hun toekomst in Nederland lag. Tussen 1945 en 1961 arriveerden in Nederland meer dan 200.000 Indi sche Nederlanders. De meesten van hen integreerden wel volledig in de Nederlandse samenleving. Deze (Surinaamse, Antilliaanse en Arubaanse) immigratie, die samenviel met de economische neergang, stuitte op meer weerstand dan indertijd de re patriëring van mensen uit voormalig Nederlands-Indië.'l6) Een ander boek bevat een vergelijking wat betreft vormen van racisme en ras sendiscriminatie, ofwel 'als mensen vanwege hun etnische afkomst of her komst slechter worden behandeld dan anderen'!'!. (Advertentie) •tzrAniezican Songboek Tel. 030 - 293 67 54 jl™ Bij enkele uitspraken bepalen leerlingen of het een voorbeeld van racisme is, bijvoorbeeld een fragment uit een inge zonden brief in het Indische tijdschrift Tong Tong in 1957: 'Er waren mensen die lelijk over ons dachten en dit soms hardop deden: "Kijk, die zwartjes zitten nu overal. Wat een rommelige stad is Den Haag geworden.'"!" Wat leren leer lingen hiervan over de geschiedenis van de Indische groep? Mogen ze con cluderen dat racisme aan het adres van Indische Nederlanders wel voorkwam? Uit een vergelijking met ernstiger voorbeelden van racisme kunnen ze opmaken dat je diverse gradaties leunt onderscheiden, waarbij ook gelet moet worden op de subjectiviteit van de er varing van slachtoffers. Aldus proberen schoolboekauteurs leerlingen kennis en inzicht bij te brengen die ze in hun eigen leven kunnen toepassen. Mede door de overheidsvoorschriften bevatten moderne geschiedenisboeken steeds meer van dergelijke 'bestaansverhelde- rende' elementen, waardoor onderwijs meer dan alleen 'weetjes' oplevert. Mijn volgende en laatste artikel gaat over de aandacht voor recente 'Indi sche' ontwikkelingen Geciteerde schoolboeken met pagina vermelding 1 Sporen 2 (1991) 132, 133; handlei ding 101; 3 (1992) 251. 2 Sprekend verleden 3 (1986) 188 (1991) 180; bovenbouw 2 (1994) 99. 3 Memo vwo (1995) 173. 4 Toen voor straks 3 (1993) 80. 5 Stappen in de tijd 3 (1995) 200. 6 Histona (1994) 244, 250. 7 Vragen aan de geschiedenis 2mhv (1995) 193. Tekst: Esther Manuel Je vlucht en je leeft je bent jong onder de tropenlucht Je bent oud voorgoed als je je ogen open doet Je zit bij de kachel alleen vervloekend de muren om je heen... Oude Indo zocht de zon achter de ruiten Maar het bleef Mendoeng buiten 16 Wilhelm Breuer 0 Johan Brouwerlaan 25 3526 XJ Utrecht JjU

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 16