Met Sinterklaas krijgt Jan een plectrum. 'Een grapje van mijn vader. Eindelijk dacht ik verlost te zijn van die haring- kar. Maar mijn eerste gitaar kreeg ik pas 19 dagen later; op mijn verjaardag. Ik was door het dolle heen. Vanaf het moment dat ik mijn roestige haak om de hals van de gitaar sloeg, wist ik dat dit de ware liefde was. Het was meteen 'jij' en 'jou'. Een vriend, die ik tot mijn vijfendertigste nooit meer los zou laten. Zestien uur per dag. De vrouwen die hebben geprobeerd deze liefde te doorbreken, hebben allemaal het veld moeten ruimen. Pas met de komst van mijn twee dochtertjes heb ik geleerd dat het boek des levens meerdere parti turen kent.' Zijn eerste band heet The Friendship Sextet; vijf Hollandse gitaristen en een joodse drummer, Max Polak. Ook later in zijn carrière zal Jan met joodse drummers werken: Sydney Wachtel en Pierre van der Linden. Andere culturen oefenen aantreklcingskracht op hem uit. Toch zitten er geen Indische jon gens in de band. 'Nee, dat kwam pas later. Waarom weet ik niet, terwijl er genoeg Indische jon gens in onze buurt muziek maakten. Erik van Eldik bijvoorbeeld met The Shakin' Hearts. Ik heb nog in zijn band gespeeld. Erik was the big shot. Altijd in strakke spijkerbroek en met een zonnebril op. Hij kon een perfecte imitatie van Elvis neerzetten.' Eigenzinnig karakter De friendship van het sextet blijkt niet zo hecht als hun naam doet vermoe den. Het eigengereide karakter van Akkerman doet de rest. Ook al is hij pas elf, hooguit twaalf jaar oud, hij wil zelf bepalen wat te spelen. Deze eigen zinnigheid zal hem roem opleveren, maar ook kritiek. Niet alleen de pers, maar ook sommige collega-musici kunnen zijn houding niet altijd waar deren. Alleen het publiek blijft hem trouw. Toots Thielemans, de befaamde Belgische jazzmusicus, zal later tegen hem zeggen: 'Jan, laat dat nooit van je afpakken. Of je nou op een gitaar van vijftig gulden of van een miljoen speelt, je hoort bij de eerste twee tonen al dat jij het bent. Dat moet zo blij ven.' Een stelling die Akkerman maar al te gretig bevestigt. 'Mijn muziek is mijn handtekening. Daar word ik voor gevraagd. Ik trek me niets aan van stijl. Geen stijl is ook stijl. De essentie van mijn muziek is iets toevoegen aan bestaande stijlen; het verbinden van muziek uit andere culturen en andere tijden met de rock and roll. Daar zit voor mij de kracht. Concessies voor de commercie? Musi ceren is een vak, mijn eten en drinken. Maar als ik advocaat was geweest, zou ik Hitier nooit hebben verdedigd om dat het mijn vak was. Die concessie doe ik in de muziek dus ook niet.' Johnny and The Cellar Rockers Het is 1961 en de Indorock viert hoog tij. Jan vormt zijn band Johnny and The Cellar Rockers, een groep die vooral instrumentaal speelt en daar naast artiesten begeleidt, zowel op de plaat als op het podium. Zijn eerste single heet Exodus. In de periode tot 1964 brengt de band een aantal platen uit en bereiken ze noteringen in de hit lijsten. Markant verschil tussen verschillende Indorockbands en The Cellar Rockers is het showelement. Daar waar Indische musici een werve lende act weggeven, gaat Akkerman helemaal op in de muziek. 'In dat opzicht vergelijk ik mezelf met Django Reinhardt; gewoon zitten en spelen. Voor mij staat altijd de muziek centraal. Dat wil niet zeggen dat ik geen bewondering had voor die jongens. De Tielman Brothers waren een feest om naar te luisteren en te kijken. Ik herinner me nog een optre den van de drie broertjes Tielman, Rob Latuperisa en Hans Bax in Palais de Danse in Scheveningen. Ze speelden toen nummers uit de West Side Story. Absoluut te gek. Vergeet niet dat zij de eerste gitaristen waren die op een Les Paul speelden. Al lang voordat Eric Clapton daar mee kwam. En met de trucs die Andy Tielman op zijn gitaar uithaalde, is Jimi Hendrix pas veel later wereldberoemd geworden. Ik heb nooit geprobeerd die techniek te imite ren, maar werd er wel enorm door- geïnspireerd. Krontjosigmuziek Het grote verschil tussen de rock and roll van Hollandse bands en de Indo- rock is volgens Akkerman de invloed van krontjong. 'Krontjong is levensmuziek. Het is als kijken naar de zee. Het lijkt hetzelfde, maar het is steeds weer anders en er komt nooit een einde aan. Dat maakt Indorock veel sjeuïger en losser dan de Hollandse rock and roll. Samen met mijn Indische maatje Kas Lux (The Sa vages, The Rhythm Brothers en later met Akkerman in Brainbox) luisterde ik vaak naar krontjong. De melancho lie in krontjong vind je ook terug in mijn muziek. De Indische generatie uit die tijd is, net als het joodse volk en de zigeuners, een volk in diaspora. Sinds kort weet ik dat er ook zigeuner bloed door mijn aderen stroomt. Tel die culturen bij elkaar op en dan is het niet zo toevallig dat mijn eerste plaatje Exodus heette.' 27 43ste jaargang - nummer 3 - september 1998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 27