Gelezen Met andere ogen Een boekje van eigen deeg moessQn Geen schrijver, geen histo ricus zou zo beeldend, zo verstaanbaar voor iedereen het koloniale leven in Nederlands-lndië hebben kunnen weergeven als Rob Nieuwenhuys met zijn foto/tekstboeken Komen en Qaan, Baren en Oudgasten en Met vreemde ogen. Weergaloos mooie foto's met teksten zoals alleen Rob ze kan schrijven. Eenvoudig, doordacht, met kennis van zaken, vol liefde en ook vol humor. Al zou hij naast deze boeken niets belang rijks meer hebben gepubliceerd, dan nog zou hij de hommage verdienen die hij op zijn negentigste verjaardag (afge lopen juni) kreeg. Was het boekje dat hij op die dag van zijn uitgever en vrienden aangeboden kreeg dan wel een goed idee? Dertig vrienden (de meesten uit de lite raire wereld) kregen het verzoek om bij een foto naar eigen keuze uit een van de boeken van Rob, een eigen verhaal te schrijven. Een impressie, herinne ring, doet er niet toe wat. Ook ik, als goeie sobat van Rob en Fried, werd ver eerd met die opdracht. Vereerd? Eerst voelde ik dat zo, daarna had ik spijt van mijn toezegging. Hoe zou een an der een tekst kunnen verzinnen die de oorspronkelijke niet zou schaden? Erger: sta je zelf dan niet voor schut als je probeert minstens iets even zin nigs te produceren? Dus zei ik neen en toen maar weer ja op aandringende overtuiging van het comité. Resultaat een flutverhaaltje dat ik net zo goed zonder foto had kunnen schrijven. Daar suste ik mijn geweten dan maar mee. Toen kwam het bewuste Met andere ogen. Ik moet niets hebben van feeste lijke hommages en was de dag van de uitreiking goddank ziek. Kon ik thuis rustig bijkomen van dertig literaire bij dragen. En wat zien ik? De inspiratie-foto in het oorspronkelijke boek van Rob schitterend groot, was hier op postzegel formaat in een hoekje gezet. Zwart-wit (want de foto's zijn bijna een eeuw oud) en dus praktisch onherkenbaar voor degenen die het origineel niet ge zien hebben. Nog moeilijker om dat plaatje als inspiratiebron te zien voor het verhaal dat er bij geschreven werd. Meeste inzenders kenden het oude In- die niet (totoks en belanda's van na de oorlog of kort daarvoor). Op mij kwa men de 'impressies' over als een zelfin genomen bla-bla-bla dat kant noch wal raakt. Er zijn een paar hele goede inzendingen bij, maar welke lezer die de boeken van Nieuwenhuys niet kent, kan dat beoordelen? Het deeg, het beslag dat Rob Nieuwen huys nodig had om een fijne, kruidige spekkoek te maken, is door dertig vrienden gebruikt om er stroopwafels, gevulde koeken, smakeloze theebiscuit- jes en spritsen van te bakken. Zelfs een hondenbrokje en een mislukte kle- pon (van Pramoedya Ananta Toer, wat kan die man raaskallen!). En Rob? Wat zegt die van deze feestelij ke verrassing? Ik heb hem nog niet gesproken sinds hij ergens is ondergebracht tot zijn huis weer is opgeknapt. Hij heeft namelijk zijn keuken in de fik gezet - overkomt mij bijna dagelijks Rob, iets op het vuur en de telefoon gaat - ik zal hem bellen zodra hij weer thuis is. Ik weet wat hij laconiek, maar heel slim zal zeggen: 'Zo'n boek heb ik nog nooit gelezen!' Hij lean zich zo origineel van iets afmaken. Of hij zou zeggen: 'Ik ben al kesel.' Niemand kan dat woord zo Javaans en alles bete kenend uitspreken als Rob Nieuwenhuys. Kesel met stomme e's en een harde nadruk op de laat ste lettergreep betekent: er genoeg van hebben, het moe zijn, to be fed up. Ik vaak ook Rob, als je zo oud bent als wij, mag dat. Maar koop toch maar een kookwekker! Met andere ogen is geen bonus-boekje bij de aan koop van de opnieuw uitgegeven foto-boeken (drie delen 90,-) maar kost 29,90. De boeken van Nieuwenhuys koopt u dan toch om te zien hoe de oorspronkelijke foto eruit ziet. En die is ECHT de moeite waard. Met andere ogen Querido: 103 pag. (paperback) prijs 29,90 Tekst: Lilian Ducelle 'Vier meisjes in saroeng en kabaja: drie Indische en één Hollandse. Precies zo was de verdeling in de maat schappij. De foto is van 1911. (In: Komen en blijven.) 38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 38