m van een nicht van me moest hebben en dat hij haar geregeld kwam opzoe ken in Malang op die H-D. Vele meisjes keken naar oom Doing en zijn motorfiets, ik weet niet of hij het was of de H-D die zo'n aantrekkings kracht uitoefende op de meisjes, in elk geval kwam oom Doing geen stap ver der bij die nicht van me, omdat ze de motorfiets maar niks aan vond, tjoba! De oorlog brak uit en, heel verdrietig, oom Doing kwam nooit terug. Gontjeng Na de oorlog ging ik wel eens uit met Arie en Willem, twee Indische jongens die, net als ik, bij mijn tante in de kost waren. Willem was inspecteur van politie, en ja, je hebt het al geraden, hij had een levensgrote Harley-Davidson tot zijn beschikking, ook al met dat machtige geluid. Arie en ik gontjengden wel eens bij Willem, ik zat dan tussen die twee knapen in op die grote H-D, me kramp achtig aan Wim vasthoudend. Arie moest zorgen dat hij er niet afviel zo helemaal achterop het puntje van de bagagedrager, dus die hield zich kramp achtig aan mij vast en zo ging het langs de Toendjoengan, djoem, djoem, djoem, djoern... indrukwekkend. Ik zou eens met Willem rally-rijden de bergen in. Om de een of andere reden kon ik niet mee en op het laatste nip pertje viel Arie voor me in. Ze zouden twee dagen wegblijven. De volgende dag was Arie alweer thuis, zijn hele gezicht was geschaafd, zijn bovenkaak was precies in het midden gebroken waardoor zijn voortanden los zaten en hij zat bovendien onder de schrammen. Willem was nergens te bekennen. Ze hadden een ongeluk gehad. Wim moest onverwacht remmen waardoor Arie over zijn hoofd vloog. Ik ontsprong de dans. Onze straat was niet één, maar twee H-D's rijk, want iets verderop woonde Nino de la Rambelje. Nino was com missaris van politie en ook hem kon je de straat in horen komen op zijn H-D, djoem, djoem, djoem, djoem... Daytona Beach Toen verlieten we Indonesië. Dat was het einde van mijn Harley-Davidson dagen. Nu zien we hier de motorduivels bij honderden naar Daytona Beach gaan, verzamelplaats voor deze sportmensen. Motorrijders herken je direct aan hun zwartlederen kleding, blote getatoeëer de armen en bandanas. Het is bekend dat in het weekend, dok toren, advocaten, architecten en wat dies meer zij - professionals dus - put on the leather en voor een paar dagen verdwijnen op hun Harley's, Kawasaki's, Honda's, BMW's en weet ik wat nog meer. Maar de Harley- Davidson men sen pik je er zo uit, die lopen dik wijls zelfs met een tatoeage van het H-D merk, de woorden Harley-Davidson Motor Cy cles in wit, oranje en zwart. Geen an der merk kan op dat soort loyaliteit aanspraak maken. Harley-Davidson bestaat dit jaar 95 jaar en de fabriek staat nog altijd in Milwaukee. De motorfiets is puur 'Americana'. De Motor Company heeft zijn ups en downs gehad, maar doet goede zaken. Een aandeel dat in de jaren zeventig honderd dollar waard was, is nu vierduizend dollar waard. Hadden we moeten weten! De jongelui van toen zijn ver in jaren gevorderd, maar als je het over een Harley-Davidson hebt, hebben de meesten van hen wel een herinnering aan deze motorfiets met het machtige geluid, wil ik wedden. Ik zei tegen Wally niet zo lang geleden: 'Laten we eens naar de H-D dealer gaan, zo maar om te kijken.' Hij was er meteen voor te vinden. En wat we daar zagen, opende onze ogen en harten wijd. De Harley-Davidson is nog altijd een Harley-Davidson, groot, beautiful, indrukwekkend, vrij duur, zoiets tussen de twaalfduizend en twintigduizend dollar, het hangt er vanaf wat erop en eraan zit. Wally was er weg van. Alleen maar kijken hoor, niet kopen. Ik nam een foto, want wat ik zag, maakte mijn hart warm. Het was de manier die me trof, de eni ge manier waarop een echte Indische jongen een echte motorfiets bewondert, met glinsterende ogen en djongkok na tuurlijk! Ja toch? 31 43ste jaargang - nummer 5 - november I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 31