r w betaald, realiseerde ik mij het risico van het wegraken van de brieven van mijn vader. Ik bleef mijn tussenpersoon volgen, die in de waroeng verdween. Zo kwam ik in de waroeng van, zoals later bleek, Pak Timan. Ik besloot mijn extra cent winst niet te bestemmen voor het verminderen van het financie ringstekort, maar te besteden aan een groot glas tjendol. Het was druk in de waroeng. De meeste bezoekers hadden brieven bij zich, die zij aan de waroeng- baas overhandigden tegen betaling van enkele centen. Vervolgens zaten zij achter een glas lcopi toebroek, thee of tjendol. Ongeveer vijf minuten voor het vertrek van de trein verliet Pak Timan met de brieven de waroeng. Ik volgde hem en zag dat de brieven werden overhandigd aan de assistent stationschef, die de brieven in de spe ciale bus op het perron deed. Enkele dagen later verzocht mijn vader mij weer enkele brie ven voor de nacht trein te posten. Mijn vlotte medewerking gaf hem een zodanig warm gevoel, dat hij naast de tien cent voor een perronkaart je mij ook nog een gobang gaf. In een bo- venstebeste stemming arriveerde ik linea recta in de waroeng van Pak Timan. Ilc gaf hem de brieven. Het tarief was een cent per brief met een maxi mum van twee cent. Voor meer dan twee brieven bleef het twee cent, mits afkomstig van hetzelf de afzendersadres. Als Want van Pak Timan Weeg men een gratis drankje. Er volgden vele bezoeken van mij aan de waroeng. Ik bood al mijn ooms en tantes (vrienden van mijn ouders noemden wij allen oom of tante) mijn diensten aan om hun brieven voor de nachttrein te posten. Mijn hierdoor aanzienlijk verbeterde financiële positie maakte het mij mogelijk vaker voor onderdelen naar de dievenpasar te gaan. Na het middageten, tijdens de siësta van mijn ouders, fietste ik naar Kalimati onder in de benedenstad waar de opiumluts waren met gelukzalig opiumschuivende en daarna slapende Chinese Wanten. Op Kalimati was een aantal ldeine toko's waarin Chinese, Armeense, Arabische en Indonesische eigenaars hun waren uitstalden. Mijn komst verhoogde hun omzet nau welijks, maar zij zagen mij graag, om dat ik hen met tawarren veel afleiding bezorgde. Een belanda in hun toko was bovendien een goede blikvanger. Er ont stond tussen hen en mij in de loop van de tijd een goede vertrouwensband. Onderdelen die na aankoop thuis niet voldeden, konden ten allen tijde wor den geruild. Ontvangst- en geluidskwa liteit overtroffen daardoor die van de laatste Philips-ontvangers, tot grote jaloezie van oom Leo, die iedere twee jaar de nieuwste Philips kocht. In de vele en langdurige gesprekken met Pak Timan, die ongeveer vijftien jaar ouder was dan ik, kreeg ik als het ware college in marketing. Hij legde mij uit hoe hij kans zag munt te slaan uit de nachttreinpost. Tijdens al deze gespreldten steeg mijn bewondering voor hem. Pak Timan appelleerde niet aan het gangbare beeld dat verstokte kolonialen van de 'inlander' hadden. Pak Timan had een strategisch plan, dat hij ook heeft kunnen realiseren. 'Kijk Salt (mijn naam Jacques lton hij moeilijk uitspreken), toen er regelmatig mensen tegen vertrektijd van de nacht trein met brieven naar het station kwa men, kwam ik op het idee om het pos ten te bundelen (een soort mailpooling dus). Voor het posten reken ilt één of twee cent inclusief een gratis drankje. In totaal levert dit mij een aardige winst op. Zij houden zelf ook een be drag over van het meegegeven geld. En dit overschot wordt dan voor het grootste gedeelte omgezet in consump ties in mijn waroeng.' Ik vroeg hem of hij niet bang was voor concurrentie, omdat iedereen het idee van de postbundeling kon overnemen. Hij was hiervoor niet bang omdat de door hem gevraagde lage prijs de con currentie ontmoedigde om in die markt te stappen. Bovendien was het Pak Timan vooral te doen om het bezoek aan zijn waroeng te bevorderen. 'Maar Sak, ik ben het meeste bang voor de spoorwegen. Als zij zouden besluiten om de brievenbus in de stationshal te zetten, dan stort de hele markt in el kaar, want dan hoeft er geen perron- geld te worden betaald.' Pak Timan zei het niet zo kort als hier is neergeschreven, maar dit is wat hij bedoelde. Om dit gevaar af te wenden is hij een samenwerkingsverband aan gegaan met de Staats Spoorwegen en wel in het bijzonder met de assistent- stationschef. Deze functionaris kon gratis in Pak Timan's waroeng consumeren, het overige stationsper- soneel kon dat voor half geld. In ruil daar voor postte de assis tent-stationschef de brieven voor de nacht trein gratis. Pak Timan verzorgde als het ware de catering van station Goebeng. Aan dit voor Pak Timan en mij zo lucra tieve bedrijf werd door het land van de rijzende zon abrupt een einde gemaakt. Na de capitulatie van Japan ben ik niet meer in Soerabaja te rug geweest. Wat er van Pak Timan is terecht gekomen weet ik niet. Van harte hoop ik dat zijn creatieve geest is uitgezaaid, zodat er zich vele Pak Timans zullen aandienen om de economie in Indonesië weer op de rails te krijgen met onder andere gezonde waroengs oeang. Hij had een vooruit ziende blik. Onlangs moest ik weer aan hem den ken toen ik het bericht las dat de Nederlandse Spoorwegen samenwerken met Burger King, die op vele stations eetgelegenheden inricht. Tegenwoordig komen wij nog veel ideeën van Pak Timan tegen 33 43ste jaargang - nummer 5 - november 1998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 33