In 1936 vertrokken Corrie en Loulou met Europees verlof naar Nederland en bleven daar. Beide jongens bleven ach ter en werden ingekwartierd bij een andere Nederlandse familie in Yogya. De contacten verwaterden en uiteinde lijk bleven de foto's en de herinneringen. Tot 1971, toen een groep Kratondan sers optrad in het Haagse Congresge bouw. Daar, tijdens de pauze in een van de kleedkamers, zag Loulou haar 'broertje' Moekas weer terug. Hij was een van de Kratondansers. Maar ook andere leden van het gezelschap wer den herkend en het gehele gezelschap was een middag te gast bij Loulou en haar man Bob Rozema in Voorburg. Het vormde een nieuw begin in de relatie tussen de oude huisgenoten. Loulou en Bob bezochten Yogya daarna enkele malen en talloze herinneringen werden opgehaald. Wij, hun kinderen, deelden in die vreugde ook al omdat wij tegen vele toen nog voor ons onbekende personen, oom en tante mochten zeggen en wij 'ooms' en 'tantes'. En zo kwam het dat Sinar, zoon van oom Moekas, en zijn aanstaande echtgenote Wiwin ons een uitnodiging stuur den voor hun huwelijk, dat op traditioneel Javaanse wijze zou worden voltrokken. Brongtodiningrat Plaats van handeling was een van de prach tige gebouwen van Hotel Brongto, aan de Jalan Suryodiningratan, even ten zuiden van de Kraton. Het hotel staat op de grond van de familie Brongtodining rat. De naam Brongtod iningrat is afkomstig van de moeder van Moekas en Roeslan. Zij was prinses (GBRA Goesti Bandoro Raden Ajoe) Brongtodi ningrat I, het 47ste kind van sultan Hamengku Buwono VII. Moekas nam als oudste van haar kinderen de naam Brongtodiningrat over. Het hotel bestaat eigenlijk uit een aantal bungalows, waartus sen prachtige tuinen. Verder is er een gebouw met hotelkamers. Centraal gelegen is er een groot zwembad, waar wij vooral 's ochtends vroeg regelmatig gebruik van maakten. Als zojuist aangekomen onwen nige westerlingen staken wij schril af in onze (warme) Euro pese kleding, tussen alle prach tige gewaden en sieraden, schitterend opgemaakte coiffu res en sierlijke schoentjes. De zalen in het gebouw waren prachtig aangekleed. Onder de klanken van de game- lanmuziek kwamen steeds meer gasten aan, waaronder ook een groot aantal familieleden van de sultan. Als eerste arriveerde de bruidegom, die statig begeleid werd naar een tafel waar hij langdurig en plechtig werd toegespro ken door een aantal oudere mannen. Zijn bovenlijf was half ontbloot, zijn bijzondere hoofddeksel was hemels blauw, hij droeg allerlei sieraden en zijn gezicht en oren waren op bijzonde re wijze opgemaakt. Wiji dadi Na dit statische gedeelte van de cere monie schreed de bruidegom onder begeleiding naar een wachtruimte voor een fotosessie. Ondertussen trad de bruid, eveneens begeleid, plechtig het gebouw binnen. Een belangrijk gedeelte van de ceremo nie was de traditionele wiji dadi. Bruid en bruidegom traden elkaar langzaam tegemoet en waar zij elkaar ontmoet ten, stapte de bruidegom blootsvoets in een bak bedekt met bloemblaadjes, waarin zich een rauw kippenei bevond. Natuurlijk sneuvelde het ei onder zijn voet. Daarna maakte de bruid die voet schoon. De betekenis daarvan is de belofte van de bruidegom om vader te worden en de belofte van de bruid om haar echtgenoot te dienen. Een ander gedeelte van de ceremonie elkaar als één grote familie gingen beschouwen. Na het overlijden van onze grootmoe der in 1993 en onze moeder in 1997 bleven de contacten over en weer be staan. Ook met de kinderen van beide Reiniging van de voeten van de bruidegom door de bruid Bruidsmeisjes 43ste jaargang - nummer 7 - januari I 999 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 31