Ambon mams, Ambon menangis Het liefelijke Ambon huilt... moessOn konden mensen in Nederland dat iets beter begrijpen. Het was bekend dat tussen beide groepen al langere tijd wrijvingen bestonden. Dat mensen van elders zich in de Molukken vestigen, is geen nieuw verschijnsel. Sommige migranten uit Sulawesi wonen al generaties lang in Ambon. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn de Molukken nooit een exclusief christelijk gebied geweest. Wel waren christenen van oudsher in de meerderheid, terwijl ze in de Nederlandse tijd ook de boventoon voerden en als ambtenaar, onderwijzer, dominee en soldaat over de hele archi pel uitzwermden. Transmigratie De Molukse moslims begonnen na de onafhankelijkheid van Indonesië aan een inhaalslag, maar beide groepen hielden elkaar lange tijd in evenwicht. Gedurende de laatste dertig jaar heeft 'Ambon manis, mooi Ambon', het zijn bekende woorden uit een van die vele liedjes die over Ambon gaan. Vaak zijn het liederen waarin met heimwee over Ambon wordt gezongen en de schoonheid van het eiland wordt bezon gen. Ook onder de lezers van Moesson zullen er de nodige mensen zijn die Ambon uit eigen ervaring kennen. Veel van die Ambonse liedjes zullen vertrouwd in de oren klinken. Moslims en christenen Toen half januari de eerste berichten over losbarstend geweld in Ambon in Nederland aankwamen, werd in de Molukse gemeenschap met verbijste ring gereageerd. Vooral het bericht dat het om geweld tussen moslims en Gezongen wordt er ook op dit moment op Ambon. Alleen zijn het nu vooral rouw- en klaagzangen die in kerken en moskeeën te horen zijn. Ambon staat sinds half januari in brand. Het geweld dat toen losbarstte en nog steeds door gaat, heeft op het moment dat dit artikel geschreven wordt, minstens tweehonderd doden geëist, terwijl tienduizenden huis en haard verloren hebben en Ambon ontvluchten. De schade wordt op zo'n half miljard rupiah - zo'n honderdtwintig miljoen gulden - geschat. En dat in een land dat nog steeds gebukt gaat onder een economische crisis... Hoe kon het zover komen? En wat kan er nu vanuit Nederland worden gedaan? christenen zou gaan, werd met onge loof ontvangen. Ambon stond immers bekend als een van de gebieden in Indonesië waar moslims en christenen juist in betrekkelijke harmonie met elkaar leefden. De bondgenootschappen tussen dorpen - de pela - die ook tussen christelijke en islamitische dorpen bestaan, waren een symbool van die goede verstand houding. Niet voor niets had president Habibie Ambon in dat opzicht een voorbeeld voor de rest van Indonesië genoemd. Toen bleek dat de gevechten in Ambon- stad in het begin vooral gingen tussen Molukse christenen en islamitische migranten afkomstig uit Sulawesi, de toevloed van migranten - deels in het kader van de transmigratiepolitiek, deels spontaan - de verhoudingen tussen christenen en moslims echter veranderd. Christenen vormen tegenwoordig een minderheid. De aanvallen op christelijke kerken, zoals die in het afgelopen jaar in verscheidene plaatsen op Java heb ben plaatsgevonden, zorgden ook in Ambon voor onrust. Het feit dat de migranten een steeds belangrijker plaats in de economie innamen, gaf velen het gevoel een minderheid in eigen land te zijn. De economische en politieke crisis die heel Indonesië in zijn greep houdt en die leidde tot het aftreden van president Tekst: Wim Manuhutu Foto's: Satu Tagalaja 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 10