Het lossen van de astunnel moessQn Hoogstwaarschijnlijk zullen weinig varensgezellen van de huidige generatie die op schepen varen met achterop de plat afgehakte kont - het hoge flatgebouw der accom modatie - weten wat een 'schroefastunnel' is. Een schroefastunnel had je op die mooie schepen met nog een échte midscheeps. De opbouw van de midscheeps was uiteraard de 20 accommodatie en daaronder bevond zich de machinekamer met onder andere het hoofdwerktuig oftewel de hoofdmotor. Werktuig-kundigen Heb nooit begrepen waarom de technici aan boord zich de werktuig-kundigen noemen, terwijl men daarentegen steevast de woorden hoofdmotor en machinekamer bezigt. Mij zijn name lijk tijdens mijn vaartijd nog nooit de woorden hooid-werktiiig en werktiiigen- kamer ter ore gekomen. Maar goed, dat is in de context van dit verhaaltje even een niet ter zaken doend klapje dwars uit. De opgewekte energie van de op en neer gaande zuigers van de hoofdmotor wordt omgezet in een draaiende bewe ging die via een vrij lange en soms zelfs een lange schroefas, overgebracht wordt op de schroef. Deze gelagerde, lange schroefas loopt uiteraard door de laadruimen van het achterschip en wordt beschermd tegen onder andere uit de strop vallende hijsen lading, door een zogenaamde schroefas tunnel of schroefaskoker die qua vorm veel gelijkenis vertoont met een grote langwerpige kist. De tunnelnis is toegankelijk door een waterdichte deur vanuit de machine kamer en biedt ruimte voor inspectie, onderhoud en reparatie van de asblok- ken en asstoelen, en biedt tevens ruimte om de tussenas los te nemen en de schroefas te trekken. Tekst: Pohon Linde

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 20