Het lossen van de astunnel
moessQn
Hoogstwaarschijnlijk zullen
weinig varensgezellen van de
huidige generatie die op
schepen varen met achterop
de plat afgehakte kont - het
hoge flatgebouw der accom
modatie - weten wat een
'schroefastunnel' is.
Een schroefastunnel had je op die
mooie schepen met nog een
échte midscheeps. De opbouw
van de midscheeps was uiteraard de
20
accommodatie en daaronder bevond
zich de machinekamer met onder
andere het hoofdwerktuig oftewel de
hoofdmotor.
Werktuig-kundigen
Heb nooit begrepen waarom de technici
aan boord zich de werktuig-kundigen
noemen, terwijl men daarentegen
steevast de woorden hoofdmotor en
machinekamer bezigt. Mij zijn name
lijk tijdens mijn vaartijd nog nooit de
woorden hooid-werktiiig en werktiiigen-
kamer ter ore gekomen. Maar goed,
dat is in de context van dit verhaaltje
even een niet ter zaken doend klapje
dwars uit.
De opgewekte energie van de op en
neer gaande zuigers van de hoofdmotor
wordt omgezet in een draaiende bewe
ging die via een vrij lange en soms
zelfs een lange schroefas, overgebracht
wordt op de schroef.
Deze gelagerde, lange schroefas loopt
uiteraard door de laadruimen van het
achterschip en wordt beschermd tegen
onder andere uit de strop vallende
hijsen lading, door een zogenaamde
schroefas tunnel of schroefaskoker die
qua vorm veel gelijkenis vertoont met
een grote langwerpige kist.
De tunnelnis is toegankelijk door een
waterdichte deur vanuit de machine
kamer en biedt ruimte voor inspectie,
onderhoud en reparatie van de asblok-
ken en asstoelen, en biedt tevens
ruimte om de tussenas los te nemen
en de schroefas te trekken.
Tekst: Pohon Linde