prins er <i5> GAAT U MEE NAAR DE ALOHA PARADE? moessQn Tekst: D P. Tick Op zaterdag 20 februari 1999 was ik bij een bijeenkomst van Indonesische vorstentelgen, woonachtig in Nederland. De vorstentelgen waren bijeen geroepen op verzoek van het Reformatorisch Dagblad, een krant die relatief veel aandacht aan Indonesië besteedt. Het dagblad wilde Indonesië nu eens belichten vanuit het onderwerp Indonesische vorstenhuizen, doch dan in de huidige tijd. Een van de aanwezigen was de heer B. Pyloo, die zijn stamboom terug kan voeren op de vorsten (later regenten) van het West-Suma- traanse Bangka Hulu (Benkoelen). De overgrootmoeder van Pyloo was prinses Tjibaria van Bangka Hulu; dochter van Pangeran Midoen van Bangka Hulu en zijn vrouw Janatie. Prinses Tjibaria Die prinses Tjibaria werd in 1814 geboren en kwam vanwege de zakelijke activiteiten van haar vader op Java te wonen. Op Java kwam zij kort voor 1850 in contact met Jacob Eilbracht. Jacob Eilbracht, geboren te Londen in 1804, was een afstammeling uit het koopmansgeslacht Eilbracht, een geslacht dat generaties lang in allerlei functies doende was geweest in India en Indië. Jacob Eilbracht raakte onder de indruk van de schoonheid van prinses Tjibaria, doch van enige toestemming van haar vader, Pangeran Midoen, voor enige verbintenis zou geen sprake zijn, van wege hun verschil in afkomst. De enige uitweg voor wanhopige ver liefden in die tijd was, dat de man de vrouw zou schaken: ontvoeren en enige tijd in het geheim samenzijn. Dan moesten de ouders later wel hun toestemming geven voor een huwelijk, om geen schande over de familie te brengen. Op 23 maart 1850 konden prinses Tjibaria en Jacob Eilbracht alsnog in Batavia trouwen. Carel Willink De kleindochter van prinses Tjibaria is de moeder van de heer Pyloo. De afkomst is in de familie van de (Advertentie) 16 daagse groepsreis naar Hawaii 3.560,- p.p. vertrek 8 september 1999 per KLM verblijf in een 2-persoonskamer reisbegeleiding vanaf Schiphol ANVR Liever niet in groepsverband? Dat kan ook. SCR AURORA TRAVEL SERVICE B.V. heer Pyloo nooit verloochend. De heer Pyloo bracht zijn jeugd door in Batavia. In Nederland aangekomen heeft hij daarna altijd een sterke band behouden met zijn land van herkomst, met name het mystieke aspect van het land. Wanneer je hem in het dagelijkse leven meemaakt, is duidelijk te zien, dat je niet met een persoon te maken hebt, die zich uiterlijk en innerlijk getracht heeft in te passen in de westerse maat schappij. Deze stijl van leven kwam ook de bekende Nederlandse schilder Carel Willink, de magische realist, ter ore en Willink zocht contact met Pyloo, waaruit een jarenlange vriendschap ontstond met het gezin Willink. Vanwege die jarenlange vriendschap werd er op een gegeven moment beslo ten om een schilderij van Pyloo te ma ken, een schilderij in magisch realisti sche stijl dat de titel 'De Prins uit de Polder' meekreeg. Het schilderij werd als teken van vriendschap aan de prins geschonken. Adatkleding Pyloo draagt hier geen West-Suma- traanse vorstelijke adatkleding, omdat de Benkoelse vorstelijke voorouders van de heer Pyloo uit de voormalige (tot en met 1825) Engelse enclave zich meer op Java hadden gericht. Maar het ontbreken van adatkleding doet weinig af aan de schoonheid van het schilderij, waar ook de fijne (vorstelijke) trekken van de heer Pyloo goed uitkomen. Enige jaren geleden bracht het tv-pro- gramma Paradijsvogels al het publiek iets over het bestaan van deze prins van Benkoelen uit de polder. Thans richt hij zich op een langdurig bezoek, dat hij over twee jaar aan Benkoelen wil brengen, om het fijne te weten te komen over de geschiedenis van het vorstenbestuur in Benkoelen 18 2). uit de Baden Powellweg 130 - 1069 LK AMSTERDAM Telefoon 020 - 619 93 77 (Zaterdag telefonisch niet bereikbaar) travel service b.v. Fax 020 - 6101611, E-mail: postubs@auroratravel.demon.nl Carel Willink: 'De Prins uit de Polder'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 70