Daun di atas bantal Opgelicht moessOn In het begin lijkt het nog wel die kant op te gaan, de setting doet wat kunstmatig aan, maar al snel be vindt de kijker zich middenin het uit zichtloze leven van deze anak perjalanan. Een groep zwerfkinderen probeert in het toeristische Yogyakarta in leven te blijven. Ze overnachten soms in huis bij een soort surrogaatmoeder die zelf ook de grootste moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Boven dien eist haar gokkende man, elke keer als er wat is gespaard, het geld op. Het voortdurend treingcraas als achter grondgeluid maakt de kijker murw en Op een gegeven moment kwam er een jongeman aan de deur, die haar vertelde haar man te kunnen genezen. Hiervoor moest zij vier miljoen rupiah betalen. De gene zing kon echter alleen plaats vinden, als hij in alle rust over het probleem kon nadenken. Hij moest dit nadenken wel doen in de aanwezigheid van de familiejuwelen. Die moesten dus uit de kluis en mee. De volgende dag zou hij met de oplossing voor de genezing terugkomen. U begrijpt het al. De oplichter moet nog terugkomen. Tot zover herkennen we dit soort trucs. Ze komen in alle variaties ook in Nederland voor. Haar man was vrese lijk boos op haar, maar ja, ze had het voor hem gedaan. Zodoende kon hij ook niet te lang boos blijven. Het grapje kostte hun wel het hele familiekapitaal, plusminus 20 miljoen rupiah en dat voor de inflatie. Ik logeerde bij de familie toen ik het verhaal hoorde. En was dan ook zeer verwonderd toen op een gegeven mo ment een helderziende in huis kwam, die ibu hypnotiseerde en toezegde de dief te zullen achterhalen. Deze jonge man, waaraan allerlei bijzondere krachten toegekend werden, had zijn moeder meegenomen. De familie ver trouwde hem volledig en was op dat moment overtuigd dat de oplossing nabij was. Ik ben ondertussen verder gereisd en durf bij een volgend bezoek niet te vragen of alles nog goed gekomen is. Hoeveel deze naïeve geleerde heeft moeten betalen voor de helderziende, daar ben ik ook nog niet achter leven door - aan Het Internationale Filmfestival in Rotterdam opende met een Indonesische film: Daun di atas bantal van regisseur Garin Nugroho. Wie denkt dat de film het bestaan van zwerf kinderen op de zogenaamde Indonesische manier laat zien - fijngevoelig, melodramatisch - komt bedrogen uit. kleine dingetjes hechten, voor de één een knuffel dier, voor de ander een kussentje. Zo voelt de kijker even sympathie voor deze jongens, die het volgende moment hun pleegmoeder dreigen weg te zullen gaan, wanneer ze niet met hen naar bed gaat. Uiteindelijk vallen er de voor dit bestaan onvermijdelijke doden. Een indrukwekkende film. In april en mei draait Daun di atas bantal in de filmhuizen van Groningen, Enschede, Zwolle, Middelburg, Deven ter, Leeuwarden, Apeldoorn, Amers foort en Maastricht. Daun di atas bantal Leaf on a pillow regie: Garin Nugroho lengte: ongeveer 90 min. je wordt onherroepelijk meegesleurd door de schokkende film: een dergelijk bestaan lijkt zich aan de rand van de werkelijkheid te bevinden. Een dag bestaat uit proberen geld te verdienen, dit af staan aan de pleegmoeder, aan eten komen, lijm snuiven, vrienden proberen af te laten kicken, betalen om onder iemands rok te mogen kijken. Het grove taalge bruik van de jongens is shocke rend. Tegelijkertijd staan ze zichzelf toe dat ze zich - tussen het over- Mijn counterpart, een bekende 62-jarige Javaanse professor, is enige tijd geleden opge licht. Haar man is al jaren ziek thuis. Zij heeft een druk ke baan op de universiteit en doet daarnaast ook nog veel in het huishouden. 42 Tekst: Marjolein van Asdonck Tekst: Kees Heij

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 94