'We liepen balancerend op dunne takken door het moeras dat de regen van het pad gemaakt had, voor zover er al een pad was, want ik zag werkelijk niets wat er op leek of het moest de minder dich te begroeiing direct voor me zijn. "Anai leu ita! ada rokok?"1' klonk het plotseling rechtsboven mijn hoofd. Op een brede tak stond een man in lendendoek. Pijl en boog onder zijn arm, kapmes in de hand. Een levend varken hing als een knorrende bundel gebonden op zijn rug. Getatoeëerde lijnen liepen van zijn wangen tot zijn voeten. Geamuseerd keek hij ons aan, alsof het volstrekt logisch was daar zo te staan. Misschien was dat ook wel zo.' Dagboekaantekening, 16 novem ber 1996 aanpassingsproces en het katholicisme bood de praktische mogelijkheid de vele varkens te behouden. In de praktijk is bij veel mensen het katholicisme slechts een laagje vernis over het tradi tionele Mentawaise geloof, sabulungan. In sabulungan heeft alles een ziel: levende wezens, planten en objecten. Alle zielen gaan met elkaar om en kunnen elkaar beïnvloeden. Ieder mens heeft zijn ziel op zijn hoofd zitten. Die ziel heeft een eigen wil, vaak gaat hij op stap als de mens slaapt. De slaper 'ziet' de belevenissen van zijn ziel dan in zijn dromen. Als de ziel te lang wegblijft of kwade gees ten het lichaam of de ziel aanvallen wordt het individu ziek en kan zelfs sterven. Daarom is het ook belangrijk dat de ziel zich comfortabel voelt bij 'zijn' lichaam: het wordt versiert met tatoe ages, kralenkettingen en bloemen. Handelingen worden rustig verricht zodat de ziel niet in de war raakt van Kerei Als het fout gaat kunnen sjamanen - kerei - contact met de geestenwereld maken en met ze spreken. Tijdens nachtenlange sessies wordt een weggelopen ziel met gezang, offertjes en dansen door kerei teruggelokt naar zijn huis, terwijl tegelijkertijd kwade geesten verjaagd worden. Veel van de foto's in Bukittinggi beelden dansende kerei af en een dergelijke ceremonie is het hoogtepunt van de reis voor iedere toerist. Hoewel sommige uma bij de Rereiket-rivier demonstraties opvoeren, maken toeristen zelden een echte ceremonie mee. Niet omdat ze niet welkom zijn, maar omdat ceremoniën gehouden worden wanneer ze nodig zijn, wat meestal van de wat er gebeurt en ruzies moeten zo veel mogelijk vermeden worden. 23 Kerei bezig met het genezen van twee zieke vrouwen. Ze zoeken het lichaam af op wonden veroorzaakt door kwade geesten. "Anai leu ita is een Mentawaise begroeting Kerei jagen kwade geesten het huis uit tijdens een genezingsceremonie. Een traditionele uma in het binnenland. 43ste jaargang - nummer I I - mei I 999

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 23