De Indische eeuw (III) 1920-1930 Moeder, hier ben ik'. Een Fokker F-VIIA, opgestegen in Amsterdam, landt eind november 1924 bij Batavia. Met een maximum snelheid van 130 kilometer per uur duurt deze eerste vlucht vanuit Neder land bijna twee keer zolang dan die per schip - toch worden de luchtvaartpio niers A.N.J. Thomassen a Thuessink van der Hoop, H. van Weerden Poel man en P.A. van den Broeke als helden binnengehaald. Binnen afzienbare tijd begint de Koninklijke Nederlands Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM) lijndiensten te onder houden, reistijd: twaalf dagen. In 1935 duurt de reis nog maar vijf en een halve dag. Nog zeven maanden en dan is het alweer zover: een nieuwe eeuw, een nieuw millennium. In Moesson blikken we nog even in vogelvlucht terug op de afgelopen eeuw. Deze maand enkele Indische gebeurtenissen uit de periode 1920 tot 1930. Op onderwijsgebied begint Indië in de jaren twintig eindelijk mee te tellen. GG graaf van Limburg Stirum opent op 3 juli 1920 de Technische Hogeschool in Ban doeng, de eerste hogeschool van Indië. Vier jaar later wordt in Batavia de Rechtshogeschool opgericht en daar is vanaf 16 augustus 1927 ook de Medi sche Hogeschool, min of meer een voortzetting van de STOVIA. Aardig detail is dat de ingenieur die de lijn Batavia-Priok elektrificeert, de zoon is van hoofdingenieur De Gelder die een halve eeuw eerder de lijn als havenlijn bouwde voor de B.O.W. Er is voor het eerst radioverbinding met Nederland: koningin Wilhelmina en prinses Juliana houden op 1 juni 1927 een toespraak vanuit Eindhoven. Maar voor velen zal de telefoonverbin ding met Nederland, eind jaren twin tig, een veel belangrijker gebeurtenis geweest zijn: 'Hallo Bandoeng! Ja onrust Er zijn echter ook minder goede momenten. In 1926 wordt Indië opge schrikt door communistische opstan den op West-Java en een jaar later op Sumatra. Het midden van de jaren twintig kenmerkt zich überhaupt door veel politieke activiteiten en bijeen komsten van jonge Indonesiërs. In oktober 1928 wordt een Indonesisch jeugdcongres gehouden in Batavia. Daar legt men de zogenaamde jonge ren eed of sumpah pemuda vast, dat wil zeggen: een vaderland (Indonesië), een taal (het Indonesisch), een vlag en een volkslied. Het begin van een nieu we natie? (MvA) Indonesische Vooruitgang van de techniek De periode 1920-1930 is er een van ongekende bloei, economisch, maar ook technisch. De wereld wordt ineens een stuk kleiner. De drukbezochte opening van de elektrische spoorlijn tussen Tandjong Priok en Meester Cornelis, valt samen met het vijftigjarige bestaan van de Staatsspoorwegen op 6 april 1925. 29 43ste jaargang - nummer I I - mei I 999

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 29