richting kerkdeur, geleid door de bisschop met een mijter op het hoofd en een staf in de hand. De bisschop liep met afgemeten schreden op de deur toe, hief zijn staf op en tikte ermee op de gesloten deur waarbij hij de woorden 'open, open, open' uitte. Er gebeurde helemaal niks. Het 'open, open, open' klonk nog eens en toen (niet te lang) rende Wally door de mensenmenigte heen de kerk in waar men wanhopig bezig was een levensgrote ijzeren grendel los te peuteren, opdat de deur zich zou openen. Wally, de reddende engel, kreeg het voor mekaar en de bisschop en al z'n gasten konden eindelijk Gods huis binnenlopen en er verwelkomd worden. Nu lachen we erom, toen was het een catastrofe! Bible Belt Wij groeiden op hoofdzakelijk in óf het katholieke óf het protestantse geloof. Veel meer wisten we niet. Het duizelde me voor de ogen toen we hier voor het eerst kwamen in het zuiden van het land. Er zijn zoveel verschillende sektes en zoveel kerken met of zonder bellen en torentjes. Als we naar de stad rijden, passeren we tenminste tien kerken, ongeveer een kerk per kilometer. Het zijn vaak traditionele kerkgebouwen, niet zo St. Anthony's Catholic Church. St. Peter's Catholic Church. Episcopalian Church (Maui, Hawaii). groot als de kerken in Malang, behalve de katholieke Queen of Peace Church. De andere zijn middelgroot of zelfs ldein en er zijn heel moderne bij. Wij komen dus op weg naar de stad langs de methodisten en de calvinisten, langs de presbyteriaanse, de lutherse, de doopsgezinde, de katholieke en een paar vrije kerken. In en buiten de stad zijn er nog tientallen verschillende kerken te vinden. Er is zo'n grote verscheidenheid van kerken en sektes dat het je duizelt, zoals ik al zei. Hier in het zuiden, - in de 'Gods huis'. 'Bijbelgordel' (Bible Belt) - zijn de baptisten (doopsgezinden) het sterkst vertegenwoordigd. Meeting kouse In New York keken we onze ogen uit op St. Patrick's Cathedral, en Trinity Church, een van de oudste kerken in de city. En op Staten Island, een nalatenschap van de Hollanders toen New York nog New Amsterdam was, staat de hugenoten kerk en vele gereformeerde kerken. Vooral in Pennsylvania vinden we de quakers (Society of Friends) die geen kerk hebben maar een meeting house, waar ze in stilte bij elkaar zitten. In Salt Lake City, Utah, staat de mormonen tempel uit graniet opgetroltken, enorm groot en zeer indrukweHtend Ten slotte zagen we in Hawaii, aan de hoofdweg dichtbij Kona, een heel Hein kerkje. Er stonden maar twaalf banken in, zes aan elite kant. Maar het had een toren en een Huis er bovenop en als achtergrond de Stille Oceaan. Op Maui staat een kerk die aan beide zijden open is. Dit, zegt men, zodat de kerk niet wordt weggeblazen, als er een orkaan over het eiland woedt, omdat de wind dan geen tegenstand vindt. We kunnen eindeloos doorgaan over al deze gebouwen, er zijn er ontelbare. God heeft dus vele huizen, grote en Heine, met of zonder torens, met of zonder Hokken, uit alle tijdperken en in even zovele stijlen. We hebben ze al deze jaren bekeken en bewonderd. Op een zondagmiddag niet zo lang geleden, reden we even buiten Ocala te genieten van het landschap, toen we zo maar ineens midden in de prachtigste kathedraal terecht kwamen die we ons hadden kunnen voorstellen. We zagen ons omringd door hoge eiken en waar die eiken zich in het midden naar elkaar toebogen, gaf het geheel de indruk een enorm schip als van een kathedraal te zijn, waar zon en schaduw met elkaar wedijverden en waar onze menselijke architectuur alleen maar van kon leren. We waren er stil van. Dit stukje natuur verdiende de stilte en ons respect en al waren de bellen en torens en Huizen in geen velden of wegen te bekennen, we wisten met zekerheid dat dit betoel Gods huis was. 44 ste jaargang - nummer 1 - juli 1999 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 31