Schutter "Aloha slechts f 2.295,-* vertrek in september. in septer vliegreizen assurantiën bv H. en M. Zaalberg: Geglazuurd aardeiverk. Literatuur: Kunstnijverheid in Nederland 1880-1940 door Titus Eliëns, Marjan Groot, Frans Leidelmeijer (e.a.) V+K Publishing: 256 pag. (gebonden) prijs 125,00 Dageraad van de Moderne Kunst Leiden en omgeving 1890-1940 (Catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling) door Doris Witgens Hotte (e.a.) Waanders: 336 pag. (paperback) prijs 95,00 herinnert aan de decoratieve patronen van de Maori in Nieuw-Zeeland en de Asmat Papoea's in Nieuw-Guinea (werk van Brouwer is momenteel te zien in De Lakenhal in Leiden). Japanse houtsneden stonden model voor de vernieuwende vlakverdeling (veel wit, asymmetrisch) van het Rozenburgporselein. Ook T.A.C. Colenbrander liet zich beïnvloeden. De tweedimensionale afbeeldingen en het glazuur hebben duidelijk een Japanse oorsprong. Japans geïnspireerd aardewerk blijft overigens populair tot laat in de jaren dertig, zoals in het werk van Hermanus en Meindert Zaalberg en Pieter Groeneveldt. Dat zie je aan het glazuur, het hanteren van een tijdloze vorm en de dunwandigheid van het porselein. Iuclië In Nederland valt de invloed van Indië natuurlijk op en die is op twee manieren terug te vinden: in de werkwijze (batiktechniek, bijvoorbeeld) of in de afbeelding of decoratie zelf. Een goed voorbeeld is de Javaanse danseres van Wirtz, maar de invloed kan ook subtieler aanwezig zijn, zoals in het Delftse sla-olie affiche van Jan Toorop. Nog een paar mensen die zich door Indië lieten inspireren. Lion Cachet experimenteerde als eerste met batiktechniek, rond 1890 en Dijsselhof vervolmaakte deze techniek. Bertha Bake ontwierp nog batik wandkleden tot in de jaren veertig, zoals 'De droomstad' - op dit moment te zien in De Lakenhal in Leiden. Loebèr bestudeerde de Indonesische ornamenten, 'stileerde' die en paste ze toe op zijn gebatikte, perkamenten boekbanden. Ook in keramiek zijn Indische motieven terug te vinden. Met name in het aardewerk van T.A.C. Colenbrander, waarvan de afbeeldingen ook weer tweedimensionaal zijn en grillig van vorm. In zijn werk bereikt het exotisme in de Nieuwe Kunst een hoogtepunt. Maar Justus van Maurik zou er niet van onder de indruk zijn geweest. Tentoonstellingen: 'Dageraad van de Moderne Kunst, Leiden en omstreken 1890-1940' tot 29 augustus 1999 in het Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden. 'Pioneers and Terriers: Colenbrander, Ohr USA Clay Today' in museum Het Paleis, Den Haag. Tot 12 september 1999. T.A.C. Colenbrander (1841-1930) Ontwerper van de Haagse Plateelbakkerij Rozenburg (Catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling) door Titus Eliëns Waanders: 93 pag. (paperback) prijs 39,50 Java in onze kunst door Gerard Brom, Brusse: 254 pag. (gebonden) alleen antiquarisch verkrijgbaar De foto's bij het artikel zijn afkomstig uit Dageraad van de Moderne Kunst en T.A.C. Colenbrander. (ADVERTENTIE) 14 daagse reis naar HAWAII, in de periode van de wereldberoemde Aloha-parade, voor de SUPER SAVER- prijs van Bel voor meer informatie, Op basis van twee personen. tie, boek nu! Straat van Makassar 47 - 1183 GZ Amstelveen Telefoon 020 640 58 51 - Fax 020 640 57 60 /tg) E-mail: info@schutter.nl 44 ste jaargang - nummer 1 - juli 1999 47

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 47