Tastb are herinneringen Margi Geerlinks, fotografe Tekst: Marjolein van Asdonck Eigenlijk hen ik mij pas goed hewust geworden van mijn Indische kant toen mijn moeder en zusje verongelukten. Ik werd ineens zo geconfronteerd met mijn verleden, ik merkte dat je toch een soort van collectief geheugen hebt - niet alleen als gezin, maar ook met andere Indische mensen. Als je Indische jongeren tegenkomt, met een of twee Indische ouders, blijkt toch dat je bepaalde dingen met elkaar gemeen hebt: eten, hygië ne, van die kleine dingetjes, die toch heel erg belangrijk zijn in je leven. Vla k na haar overlijden, zag ik in veel Indische mensen mijn moeder - een soort verwerkingsproces is dat mis schien - en wilde ik met die men sen contact leggen, ze groeten. Het beg'iii De vader van mijn moeder ging heel jong naar Indië, op zijn zestiende, met gesto len geld van zijn vader. Hij is op de boot gestapt naar Indië, een ver land dat hele maal vreemd was voor hem. Hij is echt de avonturier waar Tjalie over schrijft. Hij ging samenwonen met een Indonesische. Ik wil eigenlijk wel meer over m'n opa te weten komen. Het is heel raar, maar ik heb een heel sterk gevoel van verbondenheid, terwijl ik hem nooit gekend heb. De familie Kooman. Mijn moederLucy Kooman, staat links naast haar moeder. De foto moet tijdens de oorlog in Batavia genomen zijn. Stel je voor dat iemand - mijn opa is in het kamp overleden - hem heeft gekend en nog twee jaar gesprekken met hem heeft gehad. Ik wil dat soort dingen gewoon weten, maar ik merk vaak dat Indische mensen zeggen: soedah, laat maar, en bepaalde emoties blokkeren. Dan kom je niet dichterbij. Dat vind ik soms wel het moeilijke aan Indischen, dat berustende. Bij gevoelsvra- gen worden veel dingen met rust gelaten. Mijn generatie is toch assertiever, heel anders. Knoflook en trassi Ik wil nog een serie portretten met voor werpen maken. Van Indische mensen met een voorwerp. Van mijn moeder had ik bijvoorbeeld een portret willen maken met een schilderij, het eerste schilderij dat ze kocht, met de afbeelding van een Javaanse wouw. Mijn moeder had heel weinig meegeno men toen ze hier naar toe ging. Toen we samen later in Indonesië waren, waren heel veel dingen in haar oude huis er nog: het slaapkamerameublement, het moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 22