T&tü* uit fiet indixsdi 'Familie ArcFiief Op de schoorsteen van de koffiefabriek op het complex kwam 'Big Boss' te staan, verwijzend naar de koosnaam van de verscheiden leider. Menig IEV- lid had intussen een kleine afgietsel van zijn buste gekocht als postume hulde betuiging. Hoewel zijn naam aldus in IEV-kring hoog werd gehouden, werd het toch steeds stiller rondom zijn nagedachte nis. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, de turbulente jaren van de Indonesische revolutie en die van het onafhankelijke Indonesië maakten dat de Nederlands-Indische gemeen schap en ook het IEV in een maal stroom geraakte, waar het ten slotte zwaar gehavend uit te voorschijn kwam. Het verbond dat tijdens de Japanse bezetting verboden werd, was na de capitulatie nog slechts een schim van het machtige bolwerk dat zij ooit was geweest. Het toch al tot een marginale vereniging gereduceerde verbond liep na de bewindsoverdracht leeg en ging ten onder aan interne tegenstellingen. Ergens eind jaren vijftig verdween het geruisloos van het toneel. Restauratie Het eens zo machtige IEV was roem loos ten ondergegaan en daarmee ook de erfenis van Dick de Hoog. In feite zou men de staat waarin zijn graf nu verkeert symbolisch kunnen zien voor het uiteindelijke einde van het verbond. De glans is er volledig af en veel meer dan de herinnering aan een eens groots verleden resteert niet. Verder verval van de tombe is onontkoombaar. Hoewel de nog laatst levende dochter van Dick de Hoog de grafrechten in 1995 nog heeft verlengd, zal niemand - nu zij is overleden - daar nog eens zorg voor dragen. Het graf is gedoemd ooit te worden geruimd, zoals met zo vele andere graven op hetzelfde kerkhof al is gebeurd. Men kan het zo laten en zich neer leg gen bij het feit dat niets bedoeld is voor de eeuwigheid. Maar dit was bij de oprichting uitdrukkelijk niet de bedoe ling. Dit graf diende juist 'onverganke lijk' te zijn. Omdat er bovendien al zo weinig over is van het IEV en van het Indo-europees cultureel erfgoed, is er met andere woorden veel voor te zeg gen om de tombe van de ondergang te redden. Zou het veiligstellen ervan niet een mooi gebaar zijn als eerbetoon aan een man die zo veel betekend heeft voor de Indo-europese gemeenschap? Wie kent deze vrouw niet? Zij was een typische Indische vrouw uit de negentiende eeuw. Een eeuw waarin mannen sociaal schijnbaar de boventoon voerden en vrou wen geruisloos de spil van de familie waren. Zij zorgden voor de familiebanden en het doorgeven van de familiecultuur, de mondelinge overdracht die van onschatbare waarde is gebleken. Op de foto staat Catherina Karib, geboren op 2 augustus 1832 te Semarang, doch ter van de Armeense zakenman Arathoom Karib en de Chinese moeder 'Si Timoer'. Zij was gehuwd met een ambtenaar BB, een Duitse Nederlander, geboren op 11 maart 1824 te Buitenzorg. Zij overleed in 1876 aan boord van de Franse mailboot Me-kongnet na het passeren van het toen pas geopende Suez-kanaal. Met deze hulde aan de Indische vrouw uit de negentiende eeuw, wil het IFA met u naar de 21ste eeuw kijken en u allen geluk en voorspoed wensen. Bovenal hoopt het IFA dat u zult bijdragen aan het doorgeven van de Indische familiecultuur. Ernst Kollmann Stichting Indisch Familie Arcl lief, Stadhouderslaan 2, 2517 HW Den Haag, tel. 070 - 365 09 09, fax 070 - 365 01 93. 44 ste jaargang - nummer 8 - februari 2000 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 25