Indisch en Moluks Wim Manuhutu: 'Molukkers m< deel uit van de Indische gesclnec MALUKU Tekst: Marjolein van Asdonck Wim Manuliutu (40) vormt samen met Henk Smeets de directie van het Moluks Historisch Museum in Utrecht. Het museum hestaat sinds 7 QQO, en draait nu alweer vier jaar zonder overheids subsidie. I4e geschiedenis van Molukkers in Nederland vanaf 7 Q5l staat centraal in de vaste tentoonstellingen bij wisselexposi ties komen Molukse kunst en cultuur aan bod. Het afgelopen jaar is er voor Wim een belangrijke taak bijgekomen: voorlichting geven in kranten en op radio en tv over de steeds maar weer escalerende onlusten op de Molukken. Sedjarah 'Het leven van heel veel mensen, en van mij ook, wordt sinds januari vorig jaar bepaald door het geweld op de Molukken. Je bent er elke dag mee bezig. Het geweld, de aantallen doden, de gewonden. Die hele zaak die daar in puin ligt, wat voor moeite gaat het wel niet kosten om die samenleving weer op orde te krijgen. Het belangrijkste is dat er eerst een einde aan het geweld komt. De presi dent, Wahid, de dingen die hij heeft gezegd en het uitnodigen van Molukkers uit Nederland, dat zijn hoopvolle tekens. Maar je moet de oorlog uit de hoofden van de mensen halen. Je ziet jongens van vijftien, zestien jaar al maandenlang op wacht staan om mensen de keel af te snij den. Wat doet het geweld met zo'n gene ratie? Het zal nog een klus zijn om het leven daar weer een beetje in goede banen te leiden. We hopen dat we daar vanuit Nederland een rol in kunnen spe len. Vanuit het museum proberen we veel aan informatievoorziening te doen, zowel binnen als buiten Nederland. Voor heel veel landen zijn de Molukken toch maar een te verwaarlozen achterafgebiedje in de wereld.' Wat heeft de Molukse delegatie in Indonesië besproken met Wahid? 'De boodschap waarmee de delegatie terug kwam, is: probeer in Europa hulp te mobiliseren voor die wederopbouw. Je kan niet met lege handen aankomen bij mensen die alles hebben verloren en alleen zeggen: "Jullie moeten je met elkaar verzoenen." Dan denken ze: joh, gaan jullie maar weer terug naar Nederland. En terecht, denk ik. Honderdzestig duizend mensen hebben geen huis en geen haard meer. En geen familieleden meer.' Is er nog wat gezegd over een meer autonome positie voor de Molukken? 'Nee, er is alleen over humanitaire onder werpen gesproken, al had het bezoek natuurlijk wel een politieke lading, omdat er drie vertegenwoordigers van de RMS bij waren. Dat begrip is toch een tijd lang taboe geweest in Indonesië. Ik vind dat best wel hoopgevend.' Welke rol zie je weggelegd voor de RMS-regering in ballingschap? 'Uiteindelijk zal het een ondersteunende rol zijn. Het zijn de mensen daar, die moeten beslissen onder welke staatkundi ge vorm ze willen leven. Of dat nu bin nen of buiten Indonesisch staatsverband is, en als het er binnen is, in welke vorm. Al die mogelijkheden liggen wat mij betreft open. Voor de RMS-regering is die eigen staat het uitgangspunt. Op het moment dat er een einde is gemaakt aan het geweld, dat de drie letters RMS niet meer zo'n taboe zijn en dat mensen in alle vrijheid zouden kiezen voor een andere staatsvorm, dan denk ik dat die RMS-regering zich daar bij neer moet leggen.' moessQn 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 26