'Het zijn mensen die de geschiedenis maken..! Ming Govaars-Tjia: jljJ 'i"i I Wé ajZdA5, 0 Er waren ook bijzondere HCS-en. Dit is de rooms-katholieke HCS in Bandjermasin, op 3 augustus 1933. Het schoolgeld was één gulden per maand. Tekst: Marjolein van Asdonck 'Ik heb geprobeerd me niet te ver schuilen achter geleerde woor den', zegt Ming Govaars als we haar opbellen. Ming Govaars heeft een proefschrift geschreven waarin zij duidelijk aanwezig is als verteller en de lezer aan de hand neemt door de geschiedenis. 'Ik voelde mij zo betrokken dat ik soms dagen moest nadenken of een woord wel de lading had die ik bedoelde', vertelde ze al eerder in het NRC. Ming Govaars-Tjia, een peranakan- Chinese, werd in 1922 geboren in Padang. Omdat zij al vroeg mee moest helpen de kost voor het gezin te verdie nen, kon zij haar schoolcarrière niet voortzetten. Dit heeft zij vijftig jaar later ruimschoots ingehaald. Via een mondeling toelatingsexamen kwam ze terecht op de universiteit van Leiden en studeerde Sinologie, Wijsbegeerte en Kunstgeschiedenis. Op 77-jarige leeftijd is zij gepromoveerd, afgelopen decem ber, op het proefschrift Hollands onder wijs in een koloniale samenleving. De Chinese ervaring in Indonesië 1900-1942. leruglioudenu Govaars-Tjia beschrijft in haar boek het voortdurende getouwtrek tussen het gou vernement en de Chinese lobby om onder wijs. (De term Chinezen hield voor het gouvernement zowel de totok- als perana- kan-Chinees in.) De Nederlandse regering toonde zich zeer terughoudend in het oprichten van Chinese scholen, hoewel de leergierigheid groot was onder de Chinese bevolking in Indië. Omdat de Nederlandse regering zwaar te kort schoot in haar aanstalten om de Chinezen onderwijs te verschaffen, en Chinese kinderen van overheidswege uit gesloten waren lessen te volgen aan gouvernementsscholen met Nederlands als voertaal, zochten de peranakans aan sluiting bij de totok-Chinezen en richtten zij zich meer en meer op China. De belangrijkste confucianistische ople ving begon met de oprichting van de Chinese vereniging Tiong Hoa Hwe Koan, te Batavia in 1900, net toen de pacht werd afgeschaft. Met het pachtstel sel verdween de economische zekerheid van de peranakans in Indië. Zij werden gedwongen hun positie te herbezinnen. Op zoek naar oplossingen, vonden ze heil in een nationalistische impuls afkomstig uit China. De Tiong Hoa Hwe Koan voorzag in de grote onderwijsbehoefte door de oprichting van scholen. Deze scholen waren Chinees nationalistisch, boden modern onderwijs met het Chinees als voertaal en streefden naar Engels of Nederlands als tweede taal. I lollaiuli l icatie Dit schoot echter het gouvernement in het verkeerde keelgat. Het Chinese natio nalisme, de pan-Chinese beweging en de zogenaamde 'resinificatie' van de perana kans ervoer zij als zeer bedreigend. Een oplossing die het gouvernement had kun nen aandragen - daarmee had ze zich van haar angst kunnen verlossen - was dat ze aan de roep van de Chinezen om de wet telijke status van Europeaan te verkrijgen, net als de Japanners in 1899, had voldaan. Dat was hun grootste grief. Maar doordat die status uitbleef, bleven de peranakans onzeker waar zij zich op moesten richten. Lag hun toekomst in Nederlands-Indië of in China? Het Nederlandse gouvernement wilde de Chinezen onder controle houden en stemde daarom in met de oprichting van de Hollands-Chinese Scholen (HCS-en) in 1908, met het Nederlands als voertaal. Zo probeerden zij de afstand tussen de peranakan- en de totok- Chinezen zo groot mogelijk te houden. Hollandificatie in de strijd tegen de resinificatie. Een andere stap van het gouvernement was om de peranakans in 1910 tot Nederlands onderdaan te maken, zij het zonder dezelfde rechten. Hierdoor werd het onderwijs op de HCS voor peranakans aantrekkelijker dan onderwijs op de Tiong Hoa Hwe Koan-scholen. Uiteindelijk heb ben de HCS-en tot 1942 bestaan. Ze waren zeer populair, ook al stonden ze misschien wat ver af van het leefmilieu en de gedachtewereld van de leerlingen. Het boek van Ming Govaars-Tjia is een prettig geschreven, begrijpelijk proef schrift, waarin de betrokkenheid van de schrijfster stimuleert tot lezen. 'Het zijn mensen die de geschiedenis maken', zei ze aan de telefoon. Mensen als Ming Govaars-Tjia. Hollands onderwijs in een koloniale samenleving De Chinese ervaring in Indonesië 1900-1942 door Ming Govaars- Tjia De Vijver: 299 pag. (paperback) ISBN 90 76224 137 prijs f 49,50 44 ste jaargang - nummer 9 - maart 2000 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 29