NecltM^ariders-japaiiriers-Indonesiërs De oorlog op cd-rom A SlA&i-m IE 9t ff ft 'T-itfir 'OfB (3) ibéJfe o) TZ- te' 3 r~ 0 'tf~xnAi>z; 'fd N r-ZëiAjZtè. S'L 3 •io tA<Ti'' moessQn Tekst: Tom van der Geugten 'Zes personen nemen u mee terug naar een ingrijpende periode in hun leven. Reizen u en uw leerlingen mee?' Aldus de tehst van de verzorgde folder van dit Ie spahhet, bestaande uit een cd-rom, een gedrukte docentenhandleiding en kopieerbare opdrachtkaarten voor leerlingen, tiet pakket is uitgegeven door het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie ter gelegenheid van de ten toonstelling 'Nederlanders - Japanners - Indonesiërs. I)e bezetting van Nederlands-Indië herinnerd' (Rijksmuseum 1QQQ) en is bestemd voor het vak geschiedenis in de tweede fase van havo en vwo. Met het medium cd-rom en de soorten opdrachten ('Kruip in de huid van en 'Geef een bronnenpresentatie') wordt aangesloten bij de moderne eisen van het vernieuwde geschiedenisonderwijs. Doel van het programma is dat leerlingen zich bewust worden van de betekenis van de oorlog voor individuele personen. Zij leren de gebeurtenissen in Nederlands-Indië in een historische context te plaatsen en krijgen inzicht in de situatie van de ver ft (a f c X>£ U W/IUAIM fret- (L VSTAo£~A/ StieCAM O P 2S£HHO ~KG.Tj 1 O Te vgg o H A T-Rl/TA O/StLAMPA LTeT h (2, 3>t 1 EMTt H II A Hl)) (3) Ad. LAMJJ ene t Aa /v rt a M T •1*2. 1X CkE JA 3 O /f rAct O ïfA H a W"V 4, rip* -JPHAhVA wêSsrllAA KtTHHU VN I Ocpah merulaftarkaii f /s~o,. se aa rots c/rtSfioep oe*£ loep, Ketcrangan: (A) "tomuf(H) rMima dan o <h) herapa ta&oea tinxgil er; (C; alamat aekaranjr (0) (l) bkuilM~X*i jonjCit «jir, (3) teropat a*. (t> pvkertljaln; it (O) <lj berkawn aln*.» tidak, <2) bxni-.kaja \docirga (jang beloem dktaftarluui). tief, dat in 1995 door de Japanse minis ter-president Murayama werd genomen ter herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Perspectief Onderwijsmateriaal maken is een ambacht waarbij je van vele markten thuis moet zijn. Het colofon vermeldt de schillende betrokkenen tijdens deze periode. In een bredere context wil het program ma bijdragen aan een betere verstand houding tussen Japan en de landen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door Japan bezet zijn geweest. Het is mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Historical Research Program on the Relations between Japan and the Netherlands. Het maakt deel uit van het Peace, Friendship and Exchange initia- namen van Podium Bureau voor educa tieve communicatie (concept en ontwik keling), Tekstburo Gort (teksten) en Ineke van Leeuwen (adviezen). Zoals gebruikelijk bij computerprogramma tuur is veel aandacht besteed aan de vormgeving van de informatie. Deze is modern en aantrekkelijk, maar dat gaat soms wel ten koste van de inhoud. Bij de achtergrondinformatie staan bij voorbeeld rechtsboven de te gestileerde en daardoor moeilijk herkenbare kaartjes van Nederland, Indonesië en Japan, waarbij vlaggen als symbolen aan en uit knipperen, bijvoorbeeld de Japanse vlag en het rood-wit, maar niet het rood-wit- blauw als de bezetting van Nederlands- Indië in 1942 wordt genoemd. Een fraaie vorm met een historisch onverant woorde inhoud. Het programma geeft een historisch beeld van de periode 1931-1949 in Indië aan de hand van persoonlijke verhalen 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 30