NecltM^ariders-japaiiriers-Indonesiërs
De oorlog op cd-rom
A SlA&i-m
IE
9t ff
ft
'T-itfir
'OfB
(3) ibéJfe o)
TZ- te' 3 r~
0 'tf~xnAi>z; 'fd N r-ZëiAjZtè.
S'L 3
•io tA<Ti''
moessQn
Tekst: Tom van der Geugten
'Zes personen nemen u mee terug naar een ingrijpende periode in
hun leven. Reizen u en uw leerlingen mee?' Aldus de tehst van de
verzorgde folder van dit Ie spahhet, bestaande uit een cd-rom, een
gedrukte docentenhandleiding en kopieerbare opdrachtkaarten
voor leerlingen, tiet pakket is uitgegeven door het Nederlands
Instituut voor Oorlogsdocumentatie ter gelegenheid van de ten
toonstelling 'Nederlanders - Japanners - Indonesiërs. I)e bezetting
van Nederlands-Indië herinnerd' (Rijksmuseum 1QQQ) en is
bestemd voor het vak geschiedenis in de tweede fase van havo en
vwo.
Met het medium cd-rom en de
soorten opdrachten ('Kruip in
de huid van en 'Geef een
bronnenpresentatie') wordt aangesloten
bij de moderne eisen van het vernieuwde
geschiedenisonderwijs. Doel van het
programma is dat leerlingen zich bewust
worden van de betekenis van de oorlog
voor individuele personen. Zij leren de
gebeurtenissen in Nederlands-Indië in
een historische context te plaatsen en
krijgen inzicht in de situatie van de ver
ft (a
f c
X>£ U W/IUAIM fret- (L
VSTAo£~A/ StieCAM
O P 2S£HHO ~KG.Tj 1 O
Te vgg o H A T-Rl/TA
O/StLAMPA LTeT h (2, 3>t 1 EMTt H
II A Hl))
(3) Ad. LAMJJ
ene t Aa /v rt a M T
•1*2. 1X CkE JA 3 O
/f rAct
O
ïfA H a W"V
4, rip* -JPHAhVA wêSsrllAA KtTHHU
VN I
Ocpah merulaftarkaii
f /s~o,. se aa rots
c/rtSfioep oe*£
loep,
Ketcrangan: (A) "tomuf(H) rMima dan o
<h) herapa ta&oea tinxgil
er; (C; alamat aekaranjr (0) (l) bkuilM~X*i jonjCit «jir, (3) teropat a*. (t> pvkertljaln;
it (O) <lj berkawn aln*.» tidak, <2) bxni-.kaja \docirga (jang beloem dktaftarluui).
tief, dat in 1995 door de Japanse minis
ter-president Murayama werd genomen
ter herdenking van het einde van de
Tweede Wereldoorlog.
Perspectief
Onderwijsmateriaal maken is een
ambacht waarbij je van vele markten
thuis moet zijn. Het colofon vermeldt de
schillende betrokkenen tijdens deze
periode.
In een bredere context wil het program
ma bijdragen aan een betere verstand
houding tussen Japan en de landen die
tijdens de Tweede Wereldoorlog door
Japan bezet zijn geweest. Het is mogelijk
gemaakt door de financiële steun van het
Historical Research Program on the
Relations between Japan and the
Netherlands. Het maakt deel uit van het
Peace, Friendship and Exchange initia-
namen van Podium Bureau voor educa
tieve communicatie (concept en ontwik
keling), Tekstburo Gort (teksten) en
Ineke van Leeuwen (adviezen). Zoals
gebruikelijk bij computerprogramma
tuur is veel aandacht besteed aan de
vormgeving van de informatie. Deze is
modern en aantrekkelijk, maar dat gaat
soms wel ten koste van de inhoud.
Bij de achtergrondinformatie staan bij
voorbeeld rechtsboven de te gestileerde
en daardoor moeilijk herkenbare kaartjes
van Nederland, Indonesië en Japan,
waarbij vlaggen als symbolen aan en uit
knipperen, bijvoorbeeld de Japanse vlag
en het rood-wit, maar niet het rood-wit-
blauw als de bezetting van Nederlands-
Indië in 1942 wordt genoemd. Een
fraaie vorm met een historisch onverant
woorde inhoud.
Het programma geeft een historisch
beeld van de periode 1931-1949 in Indië
aan de hand van persoonlijke verhalen
30