POIRRIÉ'S PERIKELEN taire politie in 1946: 'Als ik zo'n behan deling krijg, heb ik steeds meer spijt, als ik eraan denk dat het een soort terugbe taling is voor iets wat iemand van ons meer dan een jaar geleden heeft gedaan.' We zien hier hoe twee elementen van de houding van Japanners zo zijn verwerkt, dat leerlingen deze kunnen reproduceren in een presentatievorm. Als daarover vervolgens door leerlingen wordt gedis cussieerd, dan zal dat zeker bijdragen aan hun inzicht in de rol van het verle den in heden en toekomst. Finishing touch Of dat doel bereikt wordt valt echter te bezien. De cd-rom mist de hand van een eindredacteur die tekstverwerker- en ken met opvattingen, waarden en motie ven van hemzelf en anderen nu.' Als je dat wilt bereiken als maker van onderwijsmateriaal, dan moet je dat ook vermelden in de opdrachten en toetscri- teria. Anders blijft het onderwijs hangen op een niveau van reproductie. Dezelfde redenatie geldt voor de opdracht 'bron- nenpresentatie'. Meerwaarde Tot slot nog een belangrijke vraag: welke meerwaarde heeft het medium cd-rom boven een fraai vormgegeven drukwerk je? Als ik me de praktische uitwerking van de hierboven geschetste opdrachten bedenk, dan veronderstel ik dat leerlin gen in minder tijd meer doen met een spelfouten verwijdert, die zorgt voor een prettig leesbaar, aan de doelgroep aan gepast taal- en lettertekengebruik, met een historisch verantwoorde toepassing van werkwoordstijden. Door het ontbre ken van zo'n finishing touch is de gebo den informatie onnodig moeilijk toegankelijk. De bijgeleverde opdrachten lijken goed aan te sluiten bij het nieuwe examenpro gramma havo en vwo. Als je een leerling opdraagt zich te verdiepen in een histo rische persoon en hem vervolgens con fronteert met andere leerlingen die zich in anderen hebben ingeleefd, dan kan dat heel leerzaam zijn. Maar in de gestelde opdrachten wordt eigenlijk niet meer gevraagd dan het reproduceren van de gegeven meningen van de histo rische personen. Het examenprogram ma biedt echter diverse mogelijkheden om hiermee meer te doen, bijvoorbeeld: 'de leerling kan zich verplaatsen in opvattingen, waarden en motieven, waardoor mensen in het verleden wer den geleid, ermee rekening houdend dat zij niet over dezelfde kennis konden beschikken als wij nu' en deze 'vergelij- boekje met meer tekst. Ook bij de cd- rom zullen leerlingen hun informatie vooral uit teksten en foto's halen. De schaarse filmbeelden, overgenomen uit De bezettingvoegen weinig essentiële informatie toe. Leuk zijn de geluidsop namen uit interviews in combinatie met de foto's van de hoofdpersonen. Deze maken de personen een beetje 'echter', maar dat is dan ook alles. Samengevat zien we hoe met bewonde renswaardige ambitie is geprobeerd de oorlog in Indië op een technologisch en ideologisch eigentijdse manier in het geschiedenisonderwijs aan de orde te stellen. Het product vertoont echter te veel rafels; het is niet echt af. Leerlingen kunnen er mee aan de slag, maar de resultaten ervan zullen beperkt blijven. Het pakket De oorlog in Indië. Zes verhalen is voor 35 gulden (inclusief verzendkosten) te bestellen bij Podium, postbus 1590, 3500 BN Utrecht, telefoon 030 - 239 32 22. Foto's uit het boek: Beelden van de Japanse bezetting van Indonesië (Waanders/NIOD). ISDN 90 400 93 45 8. Als we eer iiik zijn, moeten we toegeven Jat we allemaal Je behoefte hebben om ons te onJerscheiJen van onze soortge noten. Is het niet Joor opmaak of kleJing, Jan Is het Joor geJrag. Maar gek genoeg Is Jaar tegelij- kertljj Je Jrang om ons te ver eenzelvigen met een persoon Jie om Je een of andere reden op een voetstuk Is geplaatst. Denk maar aan Je vetkulven-rage die Elvis Pres/eg ontketende. En Je geruite jurkjes met te strak bovenstuk, Jie Brigitte Bardot wereldwijd invoerde, inclusief Je paardenstaart en het befaamde BB -pruimenmondje. Ontelbare bakvissen en zelfs jonge moeders qingen ermee door het leven. Een Mavo-vriendinnetje van onze dochter ging zelfs zover met dat voor de spiegel ingestudeerde prui menmondje, dat ze op het laatst niet eens meer normaal kon praten en iedereen dacht dat ze een spraakgebrek had. Dat was niet zo erg, want behalve zijzelf en haar ouders had niemand daar pijn aan. Kling' Fu-( ighti lig Wel erg en ook nog vaak schade veroor zakend was het na-apen van Bruce Lee. Hoewel ik moet bekennen vroeger met veel ontzag naar zijn films te hebben gekeken, kan ik me nog steeds ergeren als ik aan die periode denk. Dat komt voor- moessQn 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 32