POIRRIÉ'S
PERIKELEN
taire politie in 1946: 'Als ik zo'n behan
deling krijg, heb ik steeds meer spijt, als
ik eraan denk dat het een soort terugbe
taling is voor iets wat iemand van ons
meer dan een jaar geleden heeft gedaan.'
We zien hier hoe twee elementen van de
houding van Japanners zo zijn verwerkt,
dat leerlingen deze kunnen reproduceren
in een presentatievorm. Als daarover
vervolgens door leerlingen wordt gedis
cussieerd, dan zal dat zeker bijdragen
aan hun inzicht in de rol van het verle
den in heden en toekomst.
Finishing touch
Of dat doel bereikt wordt valt echter te
bezien. De cd-rom mist de hand van een
eindredacteur die tekstverwerker- en
ken met opvattingen, waarden en motie
ven van hemzelf en anderen nu.'
Als je dat wilt bereiken als maker van
onderwijsmateriaal, dan moet je dat ook
vermelden in de opdrachten en toetscri-
teria. Anders blijft het onderwijs hangen
op een niveau van reproductie. Dezelfde
redenatie geldt voor de opdracht 'bron-
nenpresentatie'.
Meerwaarde
Tot slot nog een belangrijke vraag: welke
meerwaarde heeft het medium cd-rom
boven een fraai vormgegeven drukwerk
je? Als ik me de praktische uitwerking
van de hierboven geschetste opdrachten
bedenk, dan veronderstel ik dat leerlin
gen in minder tijd meer doen met een
spelfouten verwijdert, die zorgt voor een
prettig leesbaar, aan de doelgroep aan
gepast taal- en lettertekengebruik, met
een historisch verantwoorde toepassing
van werkwoordstijden. Door het ontbre
ken van zo'n finishing touch is de gebo
den informatie onnodig moeilijk
toegankelijk.
De bijgeleverde opdrachten lijken goed
aan te sluiten bij het nieuwe examenpro
gramma havo en vwo. Als je een leerling
opdraagt zich te verdiepen in een histo
rische persoon en hem vervolgens con
fronteert met andere leerlingen die zich
in anderen hebben ingeleefd, dan kan
dat heel leerzaam zijn. Maar in de
gestelde opdrachten wordt eigenlijk niet
meer gevraagd dan het reproduceren
van de gegeven meningen van de histo
rische personen. Het examenprogram
ma biedt echter diverse mogelijkheden
om hiermee meer te doen, bijvoorbeeld:
'de leerling kan zich verplaatsen in
opvattingen, waarden en motieven,
waardoor mensen in het verleden wer
den geleid, ermee rekening houdend dat
zij niet over dezelfde kennis konden
beschikken als wij nu' en deze 'vergelij-
boekje met meer tekst. Ook bij de cd-
rom zullen leerlingen hun informatie
vooral uit teksten en foto's halen. De
schaarse filmbeelden, overgenomen uit
De bezettingvoegen weinig essentiële
informatie toe. Leuk zijn de geluidsop
namen uit interviews in combinatie met
de foto's van de hoofdpersonen. Deze
maken de personen een beetje 'echter',
maar dat is dan ook alles.
Samengevat zien we hoe met bewonde
renswaardige ambitie is geprobeerd de
oorlog in Indië op een technologisch en
ideologisch eigentijdse manier in het
geschiedenisonderwijs aan de orde te
stellen. Het product vertoont echter te
veel rafels; het is niet echt af. Leerlingen
kunnen er mee aan de slag, maar de
resultaten ervan zullen beperkt blijven.
Het pakket De oorlog in Indië.
Zes verhalen is voor 35 gulden (inclusief
verzendkosten) te bestellen bij Podium,
postbus 1590, 3500 BN Utrecht,
telefoon 030 - 239 32 22.
Foto's uit het boek: Beelden van de
Japanse bezetting van Indonesië
(Waanders/NIOD). ISDN 90 400 93 45 8.
Als we eer iiik zijn, moeten we
toegeven Jat we allemaal Je
behoefte hebben om ons te
onJerscheiJen van onze soortge
noten. Is het niet Joor opmaak of
kleJing, Jan Is het Joor geJrag.
Maar gek genoeg Is Jaar tegelij-
kertljj Je Jrang om ons te ver
eenzelvigen met een persoon Jie
om Je een of andere reden op
een voetstuk Is geplaatst. Denk
maar aan Je vetkulven-rage die
Elvis Pres/eg ontketende. En Je
geruite jurkjes met te strak
bovenstuk, Jie Brigitte Bardot
wereldwijd invoerde, inclusief Je
paardenstaart en het befaamde
BB -pruimenmondje. Ontelbare
bakvissen en zelfs jonge moeders
qingen ermee door het leven.
Een Mavo-vriendinnetje van onze
dochter ging zelfs zover met dat
voor de spiegel ingestudeerde prui
menmondje, dat ze op het laatst niet eens
meer normaal kon praten en iedereen
dacht dat ze een spraakgebrek had. Dat
was niet zo erg, want behalve zijzelf en
haar ouders had niemand daar pijn aan.
Kling' Fu-( ighti lig
Wel erg en ook nog vaak schade veroor
zakend was het na-apen van Bruce Lee.
Hoewel ik moet bekennen vroeger met
veel ontzag naar zijn films te hebben
gekeken, kan ik me nog steeds ergeren als
ik aan die periode denk. Dat komt voor-
moessQn
32