Kunst, het waarmaken van een Yvonne N oorclam- Wey g?ers 1 Tekst: Lilian Ducelle Met h aar werk van Je afgelopen veertig jaar zou je alle zalen van het Rijksmuseum kunnen vullen. En Jan misschien nog een zaal tekort komenals je in elke ruimte een anJer facet van Yvonne's creativiteit wilt exposeren. OlieverfschilJerijen, aquarellen, muur- Jecoraties, pentekeningen, etsen, collages, glasJecoraties, emailleer werk, wanJkleJen en (prachtige) kruissteek/petit point patronen Jie ze voor een hek enJ heJrijf maakte en Je hoeken Jie Yvonne Moor Jam illustreer Je. Het klinkt misschien overdreven, maar als je even met Yvonne gepraat hebt, dan bemerk je dat haar werk een weer spiegeling is van haar leven, waarin zoveel gebeurde en te verwerken viel. Voeg daarbij een uitzonderlijk observa tievermogen, een aangeboren gave om iets zicht- en tastbaar te maken, vorm te geven, dan begrijp je hoe deze vrouw zo waanzinnig veel gemaakt heeft. Ongecompliceerd Ze vertelt over haar jeugd, haar leven. Geboren in Blitar (Oost-Java). Haar moeder was zestien toen ze trouwde met Weygers. Drie kinderen: Nico, Johanna en Yvonne (1930). Toen Yvonne twee jaar was, stierf haar moeder. De twee oudsten bleven bij de vader, Yvonne kwam bij pleeggezin Willemse in Batoe. Yvonne: 'Ik had het niet beter kunnen treffen, ben streng opgevoed maar met zoveel liefde. Schatten van mensen die ik mijn hele leven dankbaar ben geweest. Ik ging in Batoe op de katholieke school tegenover ons huis. Toen de Japanners kwamen, drie jaar het kamp in Solo, Banjoebiroe. Daar knutselde ik van alles en nog wat, ruilde dat voor wie het wilde hebben tegen iets eetbaars.' Yvonne werkend aan haar collage 'Jalan Surabaya', in 1990. 'Rumah di Glinting'. Na de oorlog gaat ze eerst naar de spoed-HBS Semarang, daarna naar de kweekschool in Malang, wordt onderwij zeres. In 1950 vertrekt ze alleen naar Nederland. Op een ijskoud zolderka mertje, geen toilet, erbarmelijker toe stand dan het kamp eigenlijk, want daar had je het tenminste niet koud. Misschien is daar duidelijker dan ooit bij Yvonne vast komen te staan hoeveel ze van Indië gehouden heeft en altijd hou den zal. De onvergetelijk mooie natuur, de mensen, het leven in al zijn ongecom pliceerdheid. Die factoren komen in al haar Indische schilderijen tot uiting, ze kan niet vergeten en wil niet vergeten, waarom zou ze? Eens zou ze terug gaan naar de bron, maar zover was het nog lang niet. In 1956 trouwde Yvonne met Arie Noordam, haar Semarangse HBS- vriendje. Hij werkte bij de KLM. Twee zoons, Arjan en Mart, kregen ze. Kokl-ji 'Dat je talent had, Yvonne, is door alle scholen waar je op was, bevestigd maar heb je ook een speciale kunstopleiding gehad?' Yvonne: 'Ben een paar jaar op de avondacademie voor Beeldende Kunsten geweest in Amsterdam. Heb er veel geleerd, maar het klinkt eigenwijs en moessQn 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 26