eestelij k modernisme van Tekst: Dorothee Segaar-Howeier Foto's: Nederlands Architectuur Instituut Vergaten en gedesillusioneerd stierf m ïgói in Rotterdam op 63- jarige leeftijd de architect Alhert Treden h A alhers. In Nederland, na de Tweede Wereldoorlog, kreeg hij nog slechts spaarzaam opdrachten. Maar in de periode 1930-1Q42 had hij als architect in Neder!ands-Indië een vooraanstaande positie. Met tientallen opvallende villa's en met grote bouwwerken als de DENIS-bank, het Grand Hotel Savoy Homann en het filmtheater Braga drukte hij een stempel op de ont wikkeling van de stad Bandoeng, die juist in deze tijd een periode van bloei door maakte. Wellicht is in tekeningen uit de interne- ringstijd de sleutel tot zijn werk te vinden. Hij komt daaruit te voorschijn als een ondogmatisch modernist en tegelijkertijd als een estheet, die de architectuurstijlen uit de eerste helft van de twintigste eeuw met grote elegantie kon toepassen. De techniek en ruimtelijke opzet van zijn gebouwen zijn zeer vooruitstrevend, maar Aalbers was er niet op uit zijn gebouwen tot icoon van die progressiviteit te maken. Interieur De eigenaar van het hotel Savoy Homann, dat in april 1939 gereedkwam, afficheerde het nieuwe gebouw trots als 'the modernest hotel in the Netherlands East Indies'. Met balkons, die in een golvende bewe ging langs de open gevel vloeien, in grijs beton met horizontale witte banden, de asymmetrisch geplaatste lifttoren en details als ronde vensters en stalen hek werken, straalt het gebouw een elegant en sierlijk modernisme uit. De grandeur van de bovenlaag van de koloniale samenleving, die het hotel ver tier moest bieden, komt tot uiting in de rijke art deco detaillering van het interi eur, ook vrijwel volledig door Aalbers ontworpen. Van de tweeënhalf miljoen Villa aan de Tjiliwoengstraat in Bandoeng, de huidige jalan Ciliwung 32. gulden, die het gebouw destijds kostte, werd 2,3 miljoen aan het interieur besteed. A.E Aalbers (1897-1961) staat centraal in een tentoonstelling die van 25 mei tot en met 2 juli in de bovenzaal van het Nederlands Architectuurinstituut gehou den wordt. De tentoonstelling is samen gesteld op basis van een inventarisatie van Aalbers' oeuvre door de stichting BONAS. Tegelijkertijd met de tentoon stelling verschijnt er in de BONAS-boe- kenreeks een deel over Aalbers en zijn werk. Rotterd am Aalbers werd op 13 december 1897 in Rotterdam geboren als jongste zoon van een aannemer. Na een opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, waar hij m 1918 'met lof' afstudeerde, trad de jonge Aalbers in dienst van het familiebedrijf, waar hij in 1924 het pand Odeon aan de Gouvernestraat ontwierp: een zalencen trum dat bestond uit een feestzaal met foyer, theater, bioscoop, winkels, pakhui zen en op de bovenverdiepingen arbei derswoningen. Het toegepaste woningtype, rug-aan-rug woningen met alkoven, werd toen allang door gezondheidsexperts afgekeurd. In Rotterdam zag men het echter als enige mogelijkheid om tot betaalbare woningen te komen. Het exterieur oogt modern: een strakke bakstenen gevel met een plat dak. Geprofileerde banden langs de ven sters op de bovenverdieping worden moessQn 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 30