Hotel Savoy Homann. Detail bij de binnentuin. Bandoeng Om aan de dreigende crisis te ontsnap pen vertrok Aalbers in 1928 naar Nederlands-Indië, waar hij zich in Bandoeng vestigde. Het hooggelegen, koele Bandoeng had Europeanen een aantrekkelijk leefklimaat te bieden en vanaf het moment dat de stad eind Balie van de DENIS-bank. negentiende eeuw op het spoorwegnet werd aangesloten, groeide het aantal inwoners. In het tijdschrift Mooi Bandoeng werden de kwaliteiten van de stad bezongen en onder de Nederlanders werd propaganda gemaakt om, in plaats van naar het moe derland terug te keren, zich na hun werk zame leven in Bandoeng te vestigen. Het was een stad waar velen in woon comfort konden en wilden investeren en waar tegen het decor van sociëteiten en hotels een bloeiend sociaal leven heerste. In kringen van de Indische regering speelde men zelfs met het idee de rege ringszetel naar Bandoeng te verplaatsen. Hier vond Aalbers opdrachtgevers. Naast de genoemde grote bouwwerken bouwde en verbouwde hij tientallen villa's, de sociëteit Concordia en ontwierp hij zelfs een nooit gebouwde residentie voor de gouverneur-generaal. Anders Aalbers' werk onderscheidt zich van dat van zijn modernistische collega's in Nederland tussen de wereldoorlogen. In Nederland ging de introductie van het modernisme gepaard met een vernieu- wingsstreven op sociaal, medisch-hygië- nisch en geestelijk terrein, dat vaak tot uiting komt in een zekere ingetogenheid van de architectuur. Aalbers voelde zich in de eerste plaats een kunstenaar, die iets moois en bruik- onderbroken door de verticale detaillering boven de ingangen van de zalen. Dit spel van verticale en horizontale ele menten, bedoeld om tot een heldere en expressieve totaalvorm te komen, zou nog heel vaak in zijn werk terugkeren, al werd de in de Gouvernestraat aanwezige symmetrie verlaten. Hotel Savoy Homann. 44 ste jaargang - nummer 11 - mei 2000

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 31