Hotel Savoy Homann. Detail bij de binnentuin.
Bandoeng
Om aan de dreigende crisis te ontsnap
pen vertrok Aalbers in 1928 naar
Nederlands-Indië, waar hij zich in
Bandoeng vestigde. Het hooggelegen,
koele Bandoeng had Europeanen een
aantrekkelijk leefklimaat te bieden en
vanaf het moment dat de stad eind
Balie van de DENIS-bank.
negentiende eeuw op het spoorwegnet
werd aangesloten, groeide het aantal
inwoners.
In het tijdschrift Mooi Bandoeng werden
de kwaliteiten van de stad bezongen en
onder de Nederlanders werd propaganda
gemaakt om, in plaats van naar het moe
derland terug te keren, zich na hun werk
zame leven in Bandoeng te vestigen.
Het was een stad waar velen in woon
comfort konden en wilden investeren en
waar tegen het decor van sociëteiten en
hotels een bloeiend sociaal leven heerste.
In kringen van de Indische regering
speelde men zelfs met het idee de rege
ringszetel naar Bandoeng te verplaatsen.
Hier vond Aalbers opdrachtgevers. Naast
de genoemde grote bouwwerken bouwde
en verbouwde hij tientallen villa's, de
sociëteit Concordia en ontwierp hij zelfs
een nooit gebouwde residentie voor de
gouverneur-generaal.
Anders
Aalbers' werk onderscheidt zich van dat
van zijn modernistische collega's in
Nederland tussen de wereldoorlogen. In
Nederland ging de introductie van het
modernisme gepaard met een vernieu-
wingsstreven op sociaal, medisch-hygië-
nisch en geestelijk terrein, dat vaak tot
uiting komt in een zekere ingetogenheid
van de architectuur.
Aalbers voelde zich in de eerste plaats
een kunstenaar, die iets moois en bruik-
onderbroken door de verticale detaillering
boven de ingangen van de zalen.
Dit spel van verticale en horizontale ele
menten, bedoeld om tot een heldere en
expressieve totaalvorm te komen, zou
nog heel vaak in zijn werk terugkeren, al
werd de in de Gouvernestraat aanwezige
symmetrie verlaten.
Hotel Savoy Homann.
44 ste jaargang - nummer 11 - mei 2000