Tentoonstelling en boek over are
"^l^JBwWTiPBrniTIBlPTpfniiiBn»
lil
Grand Hotel Savoy Homann in Bandoeng, door Aalbers zelf gefotografeerd vanaf
de DENIS-bank.
baars wilde maken voor zijn opdrachtge
vers. Die opdrachtgevers waren gesteld
op wooncomfort, uitgaan, het ontvangen
van gasten en het uitdragen van een zeke
re status. Met zijn elegante en expressieve
exterieurs en zijn knappe plattegronden,
kwam Aalbers aan hun wensen tegemoet.
Wat bij gebouw Odeon nog een spel met
horizontale en verticale elementen in de
gevel was, ontwikkelde zich bij de vrij
staande gebouwen in Bandoeng tot dyna
mische driedimensionale composities van
rechthoekige en ronde bouwelementen,
bijeengehouden door de golvende, hori
zontale lijnen van luifels en galerijen, die
de achterliggende verdiepingen uit het
directe licht houden.
In de openbare gedeelten van het hotel en
de woongedeelten van de villa's lopen de
royale binnen- en buitenruimten even
eens in een golvende beweging in elkaar
over, zodat ze zowel afzonderlijk als geza
menlijk te gebruiken zijn.
Vervreemd
Tijdens de Japanse bezetting was Aalbers
geïnterneerd in onder andere Tjimahi.
Hij overleefde de kampen, maar zijn
gezondheid was sterk achteruit gegaan. In
1946 repatrieerde hij met zijn vrouw en
twee dochters naar Nederland. Hij hoop
te later naar Indië terug te kunnen keren,
maar zijn fysieke toestand en de politieke
ontwikkelingen maakten dat onmogelijk.
In Nederland was hij onbekend en de
naoorlogse omstandigheden hier waren
hem vreemd. Het lukte slechts incidenteel
om aan opdrachten te komen. Zijn
bureaupartner verdween naar Belgisch
Congo, met medeneming van een geza
menlijk ontwerp voor het paleis voor de
gouverneur-generaal in Leopoldville.
Gebouw Odeon was nog steeds in fami
liebezit en na het overlijden van zijn vader
in 1948 zette Aalbers de exploitatie ervan
voort. Hij maakte de indeling van de
zalen flexibeler met tussen de kolommen
geplaatste hefdeuren en detailleerde de
ruimte opnieuw met sfeerverlichting, een
uit spiegels en glas opgebouwd buffet in
de foyer en kleurige abstracte decoraties
langs de wanden - een volkse variant op
het deftige Savoy Homann.
Een schril contrast
Vanuit Odeon trachtte hij ook het archi
tectenbureau voort te zetten. Aalbers
bouwde nog enkele villa's, eenvoudige
varianten op zijn modernistische villa's in
Indië. Een van zijn laatste werken, hotel 't
Wapen van Marion in Oostvoorne, is een
juweeltje.
Op een oogvormige plattegrond van zeer
beperkte omvang, met een excentrisch
gelegen, rond trappenhuis en direct daar
omheen de buffetten, wist Aalbers drie
bijzondere ruimten te creëren in de vorm
van cirkelkwadranten met een weids uit
zicht op de omgeving, tezamen met de
dienstruimten en de gastenkamers.
Op kleine schaal werd hier het beste uit
zijn Indische werk nog eenmaal herhaald
De voormalige DENIS-bank in Bandung.
32
moessQn