Inge: 'De Indonesiër is over het algemeen heel ingetogen van aard, maar tijdens een optreden van KLa Project zie je dezelfde taferelen als bij andere bands in westerse landen. Ik was verbaasd toen ik dit zag. Een ruime afzetting voor het podium en veel politie om de fans achter de hekken te hou den. De politie treedt streng op, een beetje té streng, vind ik.' den. Natuurlijk vinden wij ook wel thema's in boeken en films.' 'Wij werken graag in een koude omgeving,' vult Katon aan. 'We maken lange dagen en als het te warm is, houden wij het niet lang vol. Tot nu toe heb ik de meeste teksten geschreven, maar Adi en Lilo zijn aan het leren hoe ze poëtische teksten kunnen schrijven.' Na vijf jaar verlaat drummer Ari (Padang, 1967) de band om als producer verder te gaan. De overige KLa-leden hebben dit erg betreurd, maar niemand gevraagd om in zijn plaats te komen. Zij werken veel met gastartiesten. De muziek van KLa laat zich het beste omschrijven als goed in het gehoor liggende melodieën met klanken en ritmes die 'dicht aan het hart' liggen. Het is KLa ook gelukt om teksten een filosofische en poëtische lading te geven. Zij maken gebruik van metaforen en bijzondere Indonesische ter men, zoals in de volgende regels uit het nummer 'Gerimis' (van de cd Klakustik) Pop Ivontemporer Terbaik. Weer schiet Lilo in de lach. 'Ja,' zegt Katon, 'de videoclip bij "Terpuruk Ku Disini"; daarvan moesten wij een twee de versie maken voor Indonesië. Er komt in de clip namelijk een zwaard voor. Dat is niet goed, want een zwaard snijdt iets door. Verder bewoog het meisje in de clip zich volgens de censuur te sensueel en vloeide er bloed. De eerste versie is toen voor het bui tenland gebruikt.' Lilo: 'Nu, zo'n vijfjaar later, is dit een beet je achterhaald en wordt ook versie nummer één hier vertoond op de tv.' Klakustik In 1995 verschijnt het vijfde album, simpel weg V genoemd. Het bekendste nummer hiervan is 'Romansa'. Een hoogtepunt uit hun carrière is ongetwijfeld het optreden in de Gedung Kesenian - de voormalige schouwburg aan de Jalan Pos, dicht bij Pasar Baru - in Jakarta op 11 maart 1996. Zij maken daarbij uitsluitend gebruik van akoestische instrumenten en spelen al hun bekende nummers dus unplugged. KLa op een reclamezuil. 'Sekejap badai datang, Mengoyak keda- maian, Segala musnah lalu gerimis, langit pun menangis.' Plotseling steekt er een storm op waardoor de rust wordt verstoord, alles wordt vernietigd, het begint zachtjes te miezeren en (zelfs) de hemel huilt. De teksten gaan vaak over liefde, de omge ving, de natuur en liefde voor het vader land. Zij schrijven hun teksten vrijwel altijd in het Indonesisch, omdat het publiek dit graag wil. En hun muziek verkoopt daar door beter, geven zij eerlijk toe. 'Lilo en ik beginnen meestal met de melo die,' zegt Adi. 'Afhankelijk van de sfeer die de melodie oproept, wordt het thema van de tekst gekozen. De inspiratie komt een beetje uit eigen ervaringen, maar vaak ook worden wij geïnspireerd door gebeurtenis sen om ons heen en ngobrollen met vrien- Videoclip Wij zijn benieuwd of zij zich laten beïnvloe den door traditionele Indonesische muziek. Lilo: 'Het hoort erbij, je wordt er automa tisch door beïnvloed, maar we kiezen er niet bewust voor. Bovendien leent het Indonesisch zich uitstekend voor ballads en luisterliedjes. Onze rockachtige nummers sloegen minder aan. Nu zijn wij weer terug bij de stijl uit onze beginperiode.' Op de vraag welk nummer zij zelf het mooiste vinden antwoorden zij alledrie vol mondig dat dit 'Yogyakarta' is, het nummer waar zij zoveel aan te danken hebben. Na Pasir Putih brengen zij het album Ungu uit, heel toepasselijk in een paarse hoes gestoken. De hitsingel 'Terpuruk Ku Disini' won drie BASF Awards in de cate gorieën Lagu Terbaik, Aransemen Terbaik, Het concert werd vastgelegd op twee albums, Klakustik #7 en #2. Het is een gewaagd experiment, dat goed uitpakt. Men schrijft in de media over een mijlpaal in de Indonesische muziekwereld, omdat live-opnames daar nog maar zelden worden gemaald. KLa Project probeert nogmaals andere muzikale wegen in te slaan. Dit resulteert in Sintesa (1998), hun zevende album. De fans moeten wennen en dat is te merken aan de verkoop van dit album. Een van de nummers, 'Saujana', heeft de situatie van het land als thema: ver vooruitkijken moet je, als staat en als volk. In 1998 bestaat KI.a tien jaar en dat wordt gevierd met optredens en een dubbele ver- zamel-cd: Dekade. Niet alleen bij Dekade 44 ste jaargang - nummer 12 - juni 2000 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 23