Inge: 'De Indonesiër is over het algemeen
heel ingetogen van aard, maar tijdens een
optreden van KLa Project zie je dezelfde
taferelen als bij andere bands in westerse
landen. Ik was verbaasd toen ik dit zag. Een
ruime afzetting voor het podium en veel
politie om de fans achter de hekken te hou
den. De politie treedt streng op, een beetje
té streng, vind ik.'
den. Natuurlijk vinden wij ook wel thema's
in boeken en films.'
'Wij werken graag in een koude omgeving,'
vult Katon aan. 'We maken lange dagen en
als het te warm is, houden wij het niet lang
vol. Tot nu toe heb ik de meeste teksten
geschreven, maar Adi en Lilo zijn aan het
leren hoe ze poëtische teksten kunnen
schrijven.'
Na vijf jaar verlaat drummer Ari (Padang,
1967) de band om als producer verder te
gaan. De overige KLa-leden hebben dit erg
betreurd, maar niemand gevraagd om in
zijn plaats te komen. Zij werken veel met
gastartiesten.
De muziek van KLa laat zich het beste
omschrijven als goed in het gehoor liggende
melodieën met klanken en ritmes die 'dicht
aan het hart' liggen. Het is KLa ook gelukt
om teksten een filosofische en poëtische
lading te geven. Zij maken gebruik van
metaforen en bijzondere Indonesische ter
men, zoals in de volgende regels uit het
nummer 'Gerimis' (van de cd Klakustik)
Pop Ivontemporer Terbaik. Weer schiet
Lilo in de lach.
'Ja,' zegt Katon, 'de videoclip bij "Terpuruk
Ku Disini"; daarvan moesten wij een twee
de versie maken voor Indonesië. Er komt in
de clip namelijk een zwaard voor. Dat is
niet goed, want een zwaard snijdt iets door.
Verder bewoog het meisje in de clip zich
volgens de censuur te sensueel en vloeide er
bloed. De eerste versie is toen voor het bui
tenland gebruikt.'
Lilo: 'Nu, zo'n vijfjaar later, is dit een beet
je achterhaald en wordt ook versie nummer
één hier vertoond op de tv.'
Klakustik
In 1995 verschijnt het vijfde album, simpel
weg V genoemd. Het bekendste nummer
hiervan is 'Romansa'. Een hoogtepunt uit
hun carrière is ongetwijfeld het optreden in
de Gedung Kesenian - de voormalige
schouwburg aan de Jalan Pos, dicht bij
Pasar Baru - in Jakarta op 11 maart 1996.
Zij maken daarbij uitsluitend gebruik van
akoestische instrumenten en spelen al hun
bekende nummers dus unplugged.
KLa op een
reclamezuil.
'Sekejap badai datang, Mengoyak keda-
maian, Segala musnah lalu gerimis, langit
pun menangis.' Plotseling steekt er een
storm op waardoor de rust wordt verstoord,
alles wordt vernietigd, het begint zachtjes te
miezeren en (zelfs) de hemel huilt.
De teksten gaan vaak over liefde, de omge
ving, de natuur en liefde voor het vader
land. Zij schrijven hun teksten vrijwel altijd
in het Indonesisch, omdat het publiek dit
graag wil. En hun muziek verkoopt daar
door beter, geven zij eerlijk toe.
'Lilo en ik beginnen meestal met de melo
die,' zegt Adi. 'Afhankelijk van de sfeer die
de melodie oproept, wordt het thema van
de tekst gekozen. De inspiratie komt een
beetje uit eigen ervaringen, maar vaak ook
worden wij geïnspireerd door gebeurtenis
sen om ons heen en ngobrollen met vrien-
Videoclip
Wij zijn benieuwd of zij zich laten beïnvloe
den door traditionele Indonesische muziek.
Lilo: 'Het hoort erbij, je wordt er automa
tisch door beïnvloed, maar we kiezen er niet
bewust voor. Bovendien leent het
Indonesisch zich uitstekend voor ballads en
luisterliedjes. Onze rockachtige nummers
sloegen minder aan. Nu zijn wij weer terug
bij de stijl uit onze beginperiode.'
Op de vraag welk nummer zij zelf het
mooiste vinden antwoorden zij alledrie vol
mondig dat dit 'Yogyakarta' is, het nummer
waar zij zoveel aan te danken hebben.
Na Pasir Putih brengen zij het album Ungu
uit, heel toepasselijk in een paarse hoes
gestoken. De hitsingel 'Terpuruk Ku
Disini' won drie BASF Awards in de cate
gorieën Lagu Terbaik, Aransemen Terbaik,
Het concert werd vastgelegd op twee
albums, Klakustik #7 en #2.
Het is een gewaagd experiment, dat goed
uitpakt. Men schrijft in de media over een
mijlpaal in de Indonesische muziekwereld,
omdat live-opnames daar nog maar zelden
worden gemaald.
KLa Project probeert nogmaals andere
muzikale wegen in te slaan. Dit resulteert in
Sintesa (1998), hun zevende album. De
fans moeten wennen en dat is te merken
aan de verkoop van dit album. Een van de
nummers, 'Saujana', heeft de situatie van
het land als thema: ver vooruitkijken moet
je, als staat en als volk.
In 1998 bestaat KI.a tien jaar en dat wordt
gevierd met optredens en een dubbele ver-
zamel-cd: Dekade. Niet alleen bij Dekade
44 ste jaargang - nummer 12 - juni 2000
23