Gerard Mosterd in zijn eigen solo Mara, voor het Artists for Tibet Festival. Amsterdam, 1998. Foto: Mayke Swemle. J:. Jeroen Mosselman en Eva Villanueva in Kelitk Tilu (1999). Foto: Scheps Partners, Indonesiërs onmogelijk maakte om westerse muziek, zoals de indertijd als obsceen beschouwde rock and roll, te kopiëren. Zodoende werd de jaipongan geboren in de regio Bandung door toedoen van de geniale drs. Gugum Gumbirah Tirasondaja. Perfectionistisch Ik heb vanuit de beweging gewerkt zonder de muziek uit het oog te verliezen. In mijn choreografie zijn diverse verwijzingen te tan den naai- de rock and roll, een muziek- en dans-stijl die ook voor de Indische gemeen schap in Nederland veel betekend heeft. Bijna elke Indische familie heeft wel een paar leden die gitaar spelen en die hebben hoogst waarschijnlijk ook nog wat rock op het repertoire. Van mijn Indische ooms heb ik zelf gitaar leren spelen. Ik denk dat ik mijn danscarrière voor een groot deel te danken heb aan mijn gitaar. Die sleepte ik namelijk altijd mee in de kleedkamers van de Royal Albert Hall tot en met de Metropolitan Opera House. De gezelschappen waar ik bij danste, zoals het London Festival Ballet, deden excessief veel voorstellingen. Vijf jaren lang reisde ik door Groot-Brittannië van Bed Breakfast naar Bed Breakfast. I tike week een andere stad. Het was een extreem bestaan, omdat je soms maandenlang dezelfde voorstelling draaide, vaak twee voorstellingen per dag. Maar soms ook: vijf verschillende avond vullende premières in één week. Het dansersvak, vooral het prof balletcircuit waar ik vandaan kom, is een uiterst veel eisend en perfectionistisch bestaan. Soms denk je dat je een mooie voorstelling gedanst hebt, komt de balletmeester die je voorstel ling gezien heeft je achteraf vertellen wat er niet goed aan was. Weg zelfvertrouwen. Op die manier hou je de meeste dansers onzeker, en dansers zijn bijna altijd onzeker over zich zelf en hoe ze eruit zien. De meeste anorexia op diezelfde Pasar Malam Besar vertoond en trok behoorlijk wat bezoekers. In deze choreografie, gemaakt op Zuidwest- Javaanse jaipongan-muziek ga ik op zoek naar mijn 'verborgen erfenis'. Daarbij maalt ik intensief gebruik van moderne en acade mische danstechnieken over de complexe ritmestructuren heen van de op gamelan instrumenten gespeelde jaipongan. Jaipongan ontstond als het Indonesische ant woord op de westerse rock and roll. Het is sensuele polyritmische dansmuziek en helaas veel minder bekend dan zijn statische en reli gieus geïnspireerde oudere broer genaamd gamelan. Het is een vernieuwende ontwikke ling gebaseerd op het oudere Ketuk Tilu, een underground genre dat geassocieerd werd met prostitutie, door de 'lichtzinnige' dansen en teksten van een zangeres en danseres, de ronggeng. President Soekarno stelde in de jaren zestig een verbod in dat het de Villanueva in Ketuk Tilu (1999). Foto: Scheps Naaldwijk 44 ste jaargang - nummer 12 - juni 2000 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 31