THEATER Moed, Bel eid en I rouw moessQn menten binnen de Javaanse cultuur, zoals de ondergeschikte positie van de vrouw. Agung Kurniawan (Yogyakarta, 1968), Tisna Sanjaya (Bandung, 1959) en Hanura Hosea (Wates, 1966) tonen in hun tekeningen en grafiek een wereld van intimidatie en wreedheid, waarin de mens gemanipuleerd wordt door cor ruptie. Deze aanklacht tegen de geves tigde orde komt ook terug in de tekeningen van Isa Perkasa (Majelenka, 1964), de grafiek van Acep Zamzam Noor (Tasikmalaya, 1960) en Muchamed Sofwan Zarkasi (Solo, 1973). Mellajaarsma (Emmeloord, 1961) een in Yogyakarta woonachtige Nederlandse kunstenares laat de toene mende etnische en religieuze tegenstel lingen in Indonesië zien. Museum Nusantara, St. Agatliciplein 4, Delft. Openingstijden: di t/m za 10.00-17.00 uur, zo, hemelvaartsdag en 2de Pinksterdag 13.00-17.00 uur. Info: tel. 015 - 250 23 47/070 - 399 50 87. Wo nen in Inclië Op de Pasar Malam Besar in Den Haag (14 t/m 25 juni), is in het paviljoen Wonen en Reizen de tentoonstelling 'Wonen in Indië' te zien. Foto's, in zwart/wit en in kleur, tekstpanelen met architectuurhistorische informatie en citaten uit brieven en interviews, geven het 'Wonen in Indië' weer. De makers van deze tentoonstelling hebben enkele bijzondere elementen toegevoegd in een poging het gevoel van wonen in Indië (opnieuw) bij oude en jonge bezoekers op te roepen. Pasar Malam Besar, Malieveld, Den Haag. Info: stichting Tong Tong, tel. 070 - 354 09 44. Pier Ivimlta Haan - onderwijzer, jager, le nu stenaar l)e Proclamate - Ambon omstreeks 24 april 1950 In het Moluks Historisch Museum Sedjarah Maluku te Utrecht zijn t/m 6 september 2000 de tentoonstellingen 'De Proclamatie, Ambon omstreeks 24 april 1950' en 'Pier Rimba Haan, onder wijzer, jager, kunstenaar' te zien. Op 24 april 1950 werd op Ambon de Republiek der Zuid-Molukken uitgeroe pen. De expositie besteedt aandacht aan de periode vanaf de massameeting 17 april) georganiseerd door ir. J.A. Manusama tot en met het vertrek van de Nederlandse kolonie van Ambon met de Kot a Inten 14 mei)Enkele Nederlanders besloten niet met de Kot a Inten mee te gaan, maar te blijven. Onder hen was de familie Haan. Pier Haan, voormalig schoolhoofd op Saparua, zijn vrouw Martha, zoon Piet en diens echtgenote Anneke en zoontje Peter. Op Ceram wilden zij een visserij bedrijf beginnen. Door de oorlog tussen Indonesië en de RMS kwam daar echter niets van terecht. Anderhalf jaar verble ven zij in het oerwoud, totdat ze door het Indonesische leger werden achter haald. Onder de schrijversnaam Pier Rimba Haan publiceerde Pier zijn herin neringen aan deze episode. Een heruit gave hiervan is inmiddels verschenen. Moluks Historisch Museum, Kruisstraat 313, Utrecht. Openingstijden: di t/m zo 13.00- 17.00. Info: 030 - 236 71 16. Indische geneeskruiden Van mei t/m oktober is bij XOTUS in Delft de exposite 'Indische geneeskrui den; leven en werken van mevrouw Kloppenburg-Versteegh', te zien. XOTUS, Kleveringweg 57 te Delft. Info: 015 - 214 66 67. Illustratie uit het boek Het gebruik van Indische Plantenvan D. Kloppenburg- Versteegh In 1815 stelde koning Willem I de Militaire Willems-Orde in als dapper heidsonderscheiding voor 'moed, beleid en trouw' die alleen door 'uitstekende daden in de strijd' tc verwerven is. Wat de geridderde helden bewoog, hun drijf veren, ambities en angsten, daarover gaat de tentoonstelling die t/m 16 juli te zien is in het Legermuseum te Delft. In de tentoonstelling staan tien Ridders model voor zesduizend anderen die in de negentiende en twintigste eeuw onderscheiden zijn. Aan het levensver haal van onder meer de 'diplomatieke generaal' Jan van Swieten, die eind negentiende eeuw in Atjeh de rust trachtte te herstellen, wordt ruimschoots aandacht besteed. Het verhaal van de Ridders wordt verteld aan de hand van voorwerpen, portretten, foto's brieven, dagboeken en natuurlijk de uitgereikte Militaire Willems-Orde en het bijbeho rende Ridderdiploma. Legermuseum, Korte Geer 1, Delft. Geopend van ma t/m vr 10.00-17.00 uur, za, zo en feestdagen 12.00-17.00 uur. Info: tel. 015 - 215 05 00. Sloom Bl oed Theatergroep Wederzijds speelt op de Pasar Malam Besar in Den Haag op 14, 18 en 24 juni in een vrije voorstelling Sloom Bloed, een Indische familie in Nederland. Carlo Scheldwacht's ouders behoorden tot de 200.000 Indische Nederlanders die 'terug' naar Nederland kwamen. Hij maakte deze voorstelling op basis van familieverhalen. De Indische tweeling Anne en Rein blikken terug op hun jeugd en herinneren zich de verhalen van hun ooms en tantes. In sneltreinvaart passeert een bonte stoet personages de revue, hun verhalen ver tellen zestig jaar Indische geschiedenis. Over oorlog, de bersiap-periode, over de remigratie naar Nederland en de opbouw van een nieuw bestaan, over doorzettingsvermogen, over moeilijke beslissingen, over ontsnappingen door het oog van de naald, over trots en over overleven. Deze voorstelling is op 30 juni ook te zien op het Babelfestival in Amsterdam in de Van Ostadestraat 233d. Info: 020 - 682 48 54. Biiitaiigf 1 heater In het Bintang-Theater op de Pasar Malam Besar in Den Haag gaat de eer ste echte toneelproductie van Stichting Tong Tong in wereldpremière: De familie Roos', Indisch leven in Den Haag van Robert Emmen, gebaseerd op Indische mensen in Holland van P.A. Daum. Verder is in het theater te zien de voor stelling Soerabaja van Theater Djempoll, over de oorlog en bersiap in Soerabaja. Vergeelde portrettenInge Dümpels bewerking van de gelijknamige roman van Rob Nieuwenhuys. Yvonne Keuls met de voorlees voorstelling Mevrouw mijn moeder met Coen Pronk in de rol van moeder. Corrie Bos met een toneel bewerking van 'Het verhaal van Nyong, de botenbouwer' uit Aya Zikkens's De tuinen van Titan Allah. En er is het regiedebuut van Esther Tak: De laatste der kolonialeneen door Otto Dijk oorspronkelijk als televisiespel geschre ven stuk. Pasar Malam Besar, Malieveld, Den Haag, 14 t/m 25 juni. Info: stichting Tong Tong, 070 - 354 09 44. 44

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 44