THEATER
Moed, Bel eid en I rouw
moessQn
menten binnen de Javaanse cultuur,
zoals de ondergeschikte positie van de
vrouw. Agung Kurniawan (Yogyakarta,
1968), Tisna Sanjaya (Bandung, 1959)
en Hanura Hosea (Wates, 1966) tonen
in hun tekeningen en grafiek een wereld
van intimidatie en wreedheid, waarin de
mens gemanipuleerd wordt door cor
ruptie. Deze aanklacht tegen de geves
tigde orde komt ook terug in de
tekeningen van Isa Perkasa (Majelenka,
1964), de grafiek van Acep Zamzam
Noor (Tasikmalaya, 1960) en
Muchamed Sofwan Zarkasi (Solo,
1973). Mellajaarsma (Emmeloord,
1961) een in Yogyakarta woonachtige
Nederlandse kunstenares laat de toene
mende etnische en religieuze tegenstel
lingen in Indonesië zien.
Museum Nusantara, St. Agatliciplein
4, Delft. Openingstijden: di t/m za
10.00-17.00 uur, zo, hemelvaartsdag
en 2de Pinksterdag 13.00-17.00 uur.
Info: tel. 015 - 250 23 47/070 - 399
50 87.
Wo nen in Inclië
Op de Pasar Malam Besar in Den Haag
(14 t/m 25 juni), is in het paviljoen
Wonen en Reizen de tentoonstelling
'Wonen in Indië' te zien. Foto's, in
zwart/wit en in kleur, tekstpanelen met
architectuurhistorische informatie en
citaten uit brieven en interviews, geven
het 'Wonen in Indië' weer. De makers
van deze tentoonstelling hebben enkele
bijzondere elementen toegevoegd in een
poging het gevoel van wonen in Indië
(opnieuw) bij oude en jonge bezoekers
op te roepen.
Pasar Malam Besar, Malieveld, Den
Haag. Info: stichting Tong Tong, tel.
070 - 354 09 44.
Pier Ivimlta Haan -
onderwijzer, jager, le nu stenaar
l)e Proclamate - Ambon
omstreeks 24 april 1950
In het Moluks Historisch Museum
Sedjarah Maluku te Utrecht zijn t/m 6
september 2000 de tentoonstellingen
'De Proclamatie, Ambon omstreeks 24
april 1950' en 'Pier Rimba Haan, onder
wijzer, jager, kunstenaar' te zien. Op 24
april 1950 werd op Ambon de
Republiek der Zuid-Molukken uitgeroe
pen. De expositie besteedt aandacht aan
de periode vanaf de massameeting 17
april) georganiseerd door ir. J.A.
Manusama tot en met het vertrek van de
Nederlandse kolonie van Ambon met de
Kot a Inten 14 mei)Enkele
Nederlanders besloten niet met de Kot a
Inten mee te gaan, maar te blijven.
Onder hen was de familie Haan. Pier
Haan, voormalig schoolhoofd op
Saparua, zijn vrouw Martha, zoon Piet
en diens echtgenote Anneke en zoontje
Peter. Op Ceram wilden zij een visserij
bedrijf beginnen. Door de oorlog tussen
Indonesië en de RMS kwam daar echter
niets van terecht. Anderhalf jaar verble
ven zij in het oerwoud, totdat ze door
het Indonesische leger werden achter
haald. Onder de schrijversnaam Pier
Rimba Haan publiceerde Pier zijn herin
neringen aan deze episode. Een heruit
gave hiervan is inmiddels verschenen.
Moluks Historisch Museum,
Kruisstraat 313, Utrecht.
Openingstijden: di t/m zo 13.00-
17.00. Info: 030 - 236 71 16.
Indische geneeskruiden
Van mei t/m oktober is bij XOTUS in
Delft de exposite 'Indische geneeskrui
den; leven en werken van mevrouw
Kloppenburg-Versteegh', te zien.
XOTUS, Kleveringweg 57 te Delft.
Info: 015 - 214 66 67.
Illustratie uit
het boek Het
gebruik van
Indische
Plantenvan D.
Kloppenburg-
Versteegh
In 1815 stelde koning Willem I de
Militaire Willems-Orde in als dapper
heidsonderscheiding voor 'moed, beleid
en trouw' die alleen door 'uitstekende
daden in de strijd' tc verwerven is. Wat
de geridderde helden bewoog, hun drijf
veren, ambities en angsten, daarover
gaat de tentoonstelling die t/m 16 juli te
zien is in het Legermuseum te Delft. In
de tentoonstelling staan tien Ridders
model voor zesduizend anderen die in
de negentiende en twintigste eeuw
onderscheiden zijn. Aan het levensver
haal van onder meer de 'diplomatieke
generaal' Jan van Swieten, die eind
negentiende eeuw in Atjeh de rust
trachtte te herstellen, wordt ruimschoots
aandacht besteed. Het verhaal van de
Ridders wordt verteld aan de hand van
voorwerpen, portretten, foto's brieven,
dagboeken en natuurlijk de uitgereikte
Militaire Willems-Orde en het bijbeho
rende Ridderdiploma.
Legermuseum, Korte Geer 1, Delft.
Geopend van ma t/m vr 10.00-17.00
uur, za, zo en feestdagen 12.00-17.00
uur. Info: tel. 015 - 215 05 00.
Sloom Bl oed
Theatergroep Wederzijds speelt op de
Pasar Malam Besar in Den Haag op 14,
18 en 24 juni in een vrije voorstelling
Sloom Bloed, een Indische familie in
Nederland. Carlo Scheldwacht's ouders
behoorden tot de 200.000 Indische
Nederlanders die 'terug' naar Nederland
kwamen. Hij maakte deze voorstelling
op basis van familieverhalen. De
Indische tweeling Anne en Rein blikken
terug op hun jeugd en herinneren zich
de verhalen van hun ooms en tantes. In
sneltreinvaart passeert een bonte stoet
personages de revue, hun verhalen ver
tellen zestig jaar Indische geschiedenis.
Over oorlog, de bersiap-periode, over de
remigratie naar Nederland en de
opbouw van een nieuw bestaan, over
doorzettingsvermogen, over moeilijke
beslissingen, over ontsnappingen door
het oog van de naald, over trots en over
overleven. Deze voorstelling is op
30 juni ook te zien op het Babelfestival
in Amsterdam in de Van Ostadestraat
233d. Info: 020 - 682 48 54.
Biiitaiigf 1 heater
In het Bintang-Theater op de Pasar
Malam Besar in Den Haag gaat de eer
ste echte toneelproductie van Stichting
Tong Tong in wereldpremière: De familie
Roos', Indisch leven in Den Haag van
Robert Emmen, gebaseerd op Indische
mensen in Holland van P.A. Daum.
Verder is in het theater te zien de voor
stelling Soerabaja van Theater Djempoll,
over de oorlog en bersiap in Soerabaja.
Vergeelde portrettenInge Dümpels
bewerking van de gelijknamige roman
van Rob Nieuwenhuys. Yvonne Keuls
met de voorlees voorstelling Mevrouw
mijn moeder met Coen Pronk in de rol
van moeder. Corrie Bos met een toneel
bewerking van 'Het verhaal van Nyong,
de botenbouwer' uit Aya Zikkens's
De tuinen van Titan Allah. En er is het
regiedebuut van Esther Tak: De laatste
der kolonialeneen door Otto Dijk
oorspronkelijk als televisiespel geschre
ven stuk.
Pasar Malam Besar, Malieveld, Den
Haag, 14 t/m 25 juni. Info: stichting
Tong Tong, 070 - 354 09 44.
44