- moessQn let Damescompartiment Online In het 'damescompartiment' van de Indisch-Nederlandse letterkunde horen slechts vijf schrijfsters thuis, meent Rob Nieuwenhuys in zijn Oost-I, iaische Spiegel. In de rest van de deftige letterentrem reizen ken nelijk alleen heren. Maar wat Indische, Nederlandse en Indonesische schrijfsters over de Oost publiceerden, han vele treinen vullen. Om meer aandacht te besteden aan deze bijzondere auteurs gaat op september een internet-site open, getiteld het Damescompartiment Online. Inderdaad, een geuzennaam. liet is de bedoelincj dat ia da loop dar jaren iedere sell rijfster een horte biografie met foto hrijgt, een over zicht van haar Indische werk met daaruit enkele fragmenten online. Aloes son ondersteunt dit initiatief door regelmatig een sell rijfster aan u voor te stellen. 1 'o/geude heer is dat Anme Eoore (1847-13Q0). dij werd naar de prullenmand verwezen door P./1. Damn en geroemd door Eddy du Perron, zij schreef toneelstukken, romans, feuilletons en brieven. Wie was deze vrouw, geboren in een Betuwse pastorie en gelukkig geweest in India? Ems op het Internet Meer lezen over Ems? Surf dan naar: Ems van Soest http: www.xs4all.nl/~vilan/ems.htm Als glamour-queen; de gevierde schrijf ster Zo schreef ze in Een Wajang in Gods handen (1946) fel over Indische NSB- ers en intimidatie van vrouwen door Japanners en in V voor Nicoly (zr. jr) kwam getob voor met textielpunten, evacuaties en ongewenste maar onver mijdelijke inwoning. Ems had al eerder laten zien hoe veelzijdig haar talent was. Het prachtige Theeland (1938), de voor loper van romans als Hella Haasse's Heren van de thee, was daarvan een Een heet dierbaar portretje met haar moeder, Emma van Soest-van Angelbeek. overtuigend bewijs. Ems: 'Ik voelde gewoon, dat ik méér kon.' Maar het publiek wilde in haar alleen de zorgeloze meisjesboeken-schrijfster zien. De waardering bleef uit. Daarop rechtte Ems haar rug en ging weer naar kan- 36 Aan dit bureautje schreef Ems waarschijnlijk op de Corona- typemachine haar succesvolle boeken. zaam, en alleen door zuinig te leven kon ze af en toe op reis, om nieuwe indruk ken op te doen. En op iedere verjaardag dacht ze verlangend terug aan haar ouders en haar twee broers, allen overle den, maar in haar hart nog steeds aan wezig. Of ze ooit weer echt zou schrijven, betwijfelde ze: 'Zal ik er ooit nog de inspiratie, de discipline, de kans toe krijgen en zal ik ooit bestand zijn de venijnen te weerstaan van de hui- In 1984 overleed Ems. De laatste periode van haar leven was eenzaam geweest, maar had wel de troost gebracht van het weer kunnen schrij ven, en dat juist over de gelukkigste tijd, vroeger, in Indië. Alsof ze zoiets voor zien had, noteerde ze in 1932, als pas gedebuteerd schrijfster, in haar Op den achtergrond'. 'Ze zou schrijven, zich aan dat allerliefste werk wijden, dat werk, dat haar een tweede leven gaf als het ware, het werk, waaruit ze altijd weer nieuwe moed kon putten'. Met dank aan Lilian Ducelle voor alle foto's. toor, ditmaal dat van een Haags ministe rie. Tong long De jaren zestig en zeventig waren moei lijk. Haar ogen gingen achteruit - een ramp voor een schrijfster - ze was een- digen critiek?' De kans kwam. Op verzoek van Lilian Ducelle, destijds redacteur van Tong Tongbegon Ems in het blad over haar Indische jaren te publiceren. De thee- geur op de onderneming, de pracht van de tjemara-bomen, de elegante jurken die mama voor haar maakte, de lagere school - alles even dierbaar. Er kwamen brieven van lezers, vol herkenning en sympathie.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 36