'Een rasartist met veelzijdige ontwikke lingsmogelijkheden, met even groot gemak 't penseel hanteerende als potlood of teekenstift. Daarbij zuiver auto-didact, 'n ongerept talent, dat ten volle eigen natuurlijke visie op menschen en dingen heeft behouden, nimmer uit eigen banen is gedrongen door lessen of anderer lei ding. Zoo produceerde hij reeds zeer ver dienstelijke schilderijen, landschappen, stillevens, stadsgezichten en ontwierp hij voor plaatselijke firma's origineele, zeer geslaagde reclametekeningen.' Maar Schotman zette vraagtekens bij het autodidacte karakter van het werk van Van Mierop: 'Deze man heeft leiding noodig, verlos sing uit zijn isolement, bespreking, gedachtenwisseling met deskundigen, cri- tiek. Dit isolement is gevaarlijk voor hem. De neiging bijvoorbeeld, welke enkele zij ner figuren vertoonen, om een portret te geven instede van de rake, meer door zichtige, meer spontane caricatuur, dient onder deskundige leiding te worden getoetst, juist waar de auteur nog weifelt 45 ste jaargang - nummer 3 - september 2000 Noor Schenkenberg van Mierop- Crama in de keuze van de definitieve richting, waarlangs zich zijn talent verder ontwik kelen zal: portretteekenaar of caricaturist.' De uitstraling van deze tentoonstelling op publiek en pers was groot. Zijn naam won snel aan bekendheid en zo werd Van Mierop een bekende tekenaar en karika turist. Hij tekende voor de Java Expres het maandblad van de afdeling Publiciteit van de Staatsspoorwegen en werd free lance-illustrator bij het weekblad d'Oriënt, het Algemeen Indisch Dagblad en het Soerabajaasch Handelsblad. De laatste tentoonstelling, waaraan Van Mierop in Indië deelnam, was de reizen de tentoonstelling 'Geeft Acht', die op 3 oktober 1940 door de legercommandant in Bandoeng werd geopend. Deze ten toonstelling werd onder auspiciën van de Departementen van Oorlog en Marine georganiseerd en was samengesteld door de afdeling Publiciteit van de Staatsspoorwegen en het weekblad Geeft Achthet orgaan van de Weermacht. De andere deelnemers waren zijn collega's bij de S.S.; Jan Dickhoff en Jan Korver. Aan de tentoonstelling werden reproducties van tekeningen en schilderijen van Louis Raemaekers toegevoegd. Smidten die dateren uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog, maar die volgens de orga nisatoren net zo goed op de huidige oor log geprojecteerd konden worden. De tentoonstelling was een protest tegen de Duitse overheersing van Nederland en Europa. Het protest klonk in niet mis te verstane bewoordingen door in de tekst van de begeleidende catalogus: 'Ook de beeldende kunstenaar weet te betoogen en diepgaande gevoelens op te wekken, al heeft hij daarvoor geen woor den nodig. Zelfs is het beeld vaak beter dan het geschreven woord, beter ook dan het met vuur en verve gesproken woord in staat om een onvergetelijken indruk op ons te maken. Het was deze overtuiging, welke leidde tot de organisatie van de tentoonstelling 'Geeft Acht'. Hier wordt in beeld, ont worpen en uitgevoerd door de kundige tee kenstift van diepvoelen de kunste naars, Uw aandacht gevestigd op al de ellende, die het duit- sche volk over de wereld uit stort, hier wordt U aangetoond, dat reeds lang, voor 15 Zelfportret

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 15