'Een rasartist met veelzijdige ontwikke
lingsmogelijkheden, met even groot
gemak 't penseel hanteerende als potlood
of teekenstift. Daarbij zuiver auto-didact,
'n ongerept talent, dat ten volle eigen
natuurlijke visie op menschen en dingen
heeft behouden, nimmer uit eigen banen
is gedrongen door lessen of anderer lei
ding. Zoo produceerde hij reeds zeer ver
dienstelijke schilderijen, landschappen,
stillevens, stadsgezichten en ontwierp hij
voor plaatselijke firma's origineele, zeer
geslaagde reclametekeningen.'
Maar Schotman zette vraagtekens bij het
autodidacte karakter van het werk van
Van Mierop:
'Deze man heeft leiding noodig, verlos
sing uit zijn isolement, bespreking,
gedachtenwisseling met deskundigen, cri-
tiek. Dit isolement is gevaarlijk voor hem.
De neiging bijvoorbeeld, welke enkele zij
ner figuren vertoonen, om een portret te
geven instede van de rake, meer door
zichtige, meer spontane caricatuur, dient
onder deskundige leiding te worden
getoetst, juist waar de auteur nog weifelt
45 ste jaargang - nummer 3 - september 2000
Noor
Schenkenberg
van Mierop-
Crama
in de keuze van de definitieve richting,
waarlangs zich zijn talent verder ontwik
kelen zal: portretteekenaar of caricaturist.'
De uitstraling van deze tentoonstelling op
publiek en pers was groot. Zijn naam
won snel aan bekendheid en zo werd Van
Mierop een bekende tekenaar en karika
turist. Hij tekende voor de Java Expres
het maandblad van de afdeling Publiciteit
van de Staatsspoorwegen en werd free
lance-illustrator bij het weekblad d'Oriënt,
het Algemeen Indisch Dagblad en het
Soerabajaasch Handelsblad.
De laatste tentoonstelling, waaraan Van
Mierop in Indië deelnam, was de reizen
de tentoonstelling 'Geeft Acht', die op 3
oktober 1940 door de legercommandant
in Bandoeng werd geopend. Deze ten
toonstelling werd onder auspiciën van de
Departementen van Oorlog en Marine
georganiseerd en was samengesteld door
de afdeling Publiciteit van de
Staatsspoorwegen en het weekblad Geeft
Achthet orgaan van de Weermacht. De
andere deelnemers waren zijn collega's bij
de S.S.; Jan Dickhoff en Jan Korver. Aan
de tentoonstelling werden reproducties
van tekeningen en schilderijen van Louis
Raemaekers toegevoegd. Smidten die
dateren uit de tijd van de Eerste
Wereldoorlog, maar die volgens de orga
nisatoren net zo goed op de huidige oor
log geprojecteerd konden worden.
De tentoonstelling was een protest tegen
de Duitse overheersing van Nederland en
Europa. Het protest klonk in niet mis te
verstane bewoordingen door in de tekst
van de begeleidende catalogus:
'Ook de beeldende kunstenaar weet te
betoogen en diepgaande gevoelens op te
wekken, al heeft hij daarvoor geen woor
den nodig. Zelfs is het beeld vaak beter
dan het geschreven woord, beter ook dan
het met vuur en verve gesproken woord
in staat om een onvergetelijken indruk op
ons te maken.
Het was deze overtuiging, welke leidde
tot de organisatie van de tentoonstelling
'Geeft Acht'. Hier wordt in beeld, ont
worpen en
uitgevoerd
door de
kundige tee
kenstift van
diepvoelen
de kunste
naars, Uw
aandacht
gevestigd op
al de ellende,
die het duit-
sche volk
over de
wereld uit
stort, hier
wordt U
aangetoond,
dat reeds
lang, voor
15
Zelfportret