De tentoonstelling was later te zien in
Batavia, Semarang en Soerabaja. Ook
mevrouw E.L. Schenkenberg van Mierop
verleende medewerking aan deze ten
toonstelling. Zij vervaardigde de vlaggen
van de geallieerde landen, die bij de
ingang van de tentoonstelling waren
opgesteld.
Oorlof en repatriëring
De Tweede Wereldoorlog zette voorlopig
een streep door de carrière van Piet van
Mierop. Door zijn deelneming aan de
tendentieuze tentoonstelling 'Geeft Acht'
en zijn rol als politiek tekenaar werd hij
door de Japanse bezetter al gauw als poli
tiek gevaarlijk beschouwd. Om vervolging
te voorkomen, vernietigde hij al het mate
riaal dat voor de tentoonstelling was
gebruikt. Toch ontkwam ook hij niet aan
de gesel van de bezetter. Van Mierop
werd in 1942 opgepakt door de
Kempetai en verbleef tot 1945 in een
interneringskamp in Tjimahi, de garni
zoensplaats bij Bandoeng.
In het geheim legde Van Mierop zijn
observaties in het kamp in tekeningen
vast. Zijn echtgenote wist hem zelfs van
potloden en papier te voorzien. Later
bond hij deze potloodtekeningen in. Een
tweede boek vervolmaakte Van Mierop
na de oorlog, waarin hij de schetsen in
plakkaatverf uitwerkte. Beide boeken zijn
bewaard gebleven en vormen een uniek
document over het leven in al zijn details
in het kamp.
Onder het naoorlogse bewind van presi
dent Soekarno zag het gezin Van Mierop
zich gedwongen Indonesië te verlaten. In
1950 arriveerden zij in Oosterbeek en
namen hun intrek in Pension Bakker,
Annastraat 39, op de hoek van de
Annastraat en het Jagerspad. In 1951 ves
tigde het gezin zich definitief aan de
Annastraat 20. Al snel raakte Van Mierop
bekend met het culturele leven in
Oosterbeek.
Een van de eersten, die aandacht vroeg
voor zijn werk was H.J. Giebing. Hij
publiceerde een artikel in de Hoog en
Laag op 31 december 1952 naar aanlei
ding van een tentoonstelling in Het
Binnenhuis in Oosterbeek. Van Mierop
exposeerde daar crayons en schilderijen,
in hoofdzaak werk dat in Nederlands-
Indië was ontstaan, met Oosterse onder
werpen als Balische danseressen,
hanengevechten, markttaferelen en dob
belaars in Soerabaja.
Daarnaast werd regelmatig werk tentoon
gesteld bij de Oosterbeekse kunsthandel
Gerritsen aan de Utrechtseweg.
Van Mierop sloot zich in 1955 aan bij de
dat jaar opgerichte Oosterbeekse kunste
naarsvereniging Rhijn-Ouwe. Hij nam
deel aan een vijftal tentoonstellingen en
trad later tevens toe tot de opvolger van
Rhijn-Ouwe, Punt 62. En zo vond Van
Mierop ook in Nederland waardering
voor zijn werk.
Waardering
In twee recensies naar aanleiding van ten
toonstellingen met Rhijn-Ouwe oordeelde
de bekende Oosterbeekse onderwijzer en
kunstrecensent Piet Menkman over zijn
werk als volgt:
'Zeldzaam fraai van kleur is het werk van
P.v.Mierop. Zijn 'Straatverkopers' zagen
we van dichtbij en vanaf de ballustrade.
Het is, of dit werk dan nog meer diepte
verkrijgt. De bloemen maken zich los van
de muur op het kunstwerk en 't wordt
een juichend stuk. Geheel anders van
toon is 'Het masker van Rangda' en de
'Bloemen voor Dewi Sri (Bali)'. Dit
meisje met de bloemenkorf, omrankt met
exotische bloemen is zo vol van zon en
licht, zo zeldzaam rijk aan kleur, dat we
er lang bij stilstonden. P. van Mierop
is er met een drietal werken, waarvan
'Vechtende hanen' zo vol actie is en door
de plaatsing der vechtende dieren zo
frappant raak deze strijd doet zien. Ook
'Oud-Surabaia' is wonderlijk mooi van
compositie en tonering. De Oosterse
sfeer glanst er van af, evenals van zijn
'Ceremonie (Bali)', een werk, dat vol
actie begint en dan verstilt. Zijn kleuren
zijn voornaam en boeiend.'
Van Mierop kon dankzij zijn eigen recla-
meburo Studio van Mierop, artisticiteit
en commercie verenigen. In de loop der
jaren werkte hij voor meerdere cliënten,
waarvan de VW in Arnhem de grootste
was. Ook Avifauna, de Geldersche
Tramwegen en van Daalen Bros behoor
den tot zijn opdrachtgevers. Voor de
Politie Sport Vereniging Renkum ont
wierp hij het bekende logo van de
Airborne Wandeltocht.
Het oeuvre van Van Mierop laat zien, dat
hij een veelzijdig kunstenaar was.
Kunstschilder, tekenaar/portrettist, illu
strator en reclame-ontwerper.
Kunstschilder van hoofdzakelijk Oosterse
taferelen, gemaakt tijdens zijn leven in
Nederlands-Indië en later ook tijdens zijn
Oosterbeekse periode. Van Mierop kreeg
veel opdrachten van en verkocht regelma
tig werk aan oud Indië-gangers, die zijn
werk bijzonder waardeerden.
In 1956 ontving Van Mierop een
opdracht van een restauranthouder uit
Düsseldorf. Voor de inrichting van het
Bali-Haus moest hij vijf wandpanelen
ontwerpen. In de Arnhemsche Courant
van 13 maart 1956 doet Johan Wesselink
verslag van Van Mierops vorderingen:
'We waren deze week in de gelegenheid
één dezer voltooide panelen te zien en we
geloven, dat de Düsseldorfse inrichting
met uitnemende kunstwerken zal verrijkt
worden. Het voltooide paneel stelt twee
Balinese danseressen voor op een vloer,
die omlijst wordt door gamelan spelers.
Oosterse rust en mystiek op de vloer, een
grote ruimte, meesterlijk vlak en ruimte
lijk geschilderd, dansen dan die twee
Balinese schoonheden, gracieus, ritmisch,
soepel met die oosterse, dromerige gratie
als een westerse balletteuse slechts kan
benaderen, misschien helemaal niet kan
benaderen. Het zijn heldere kleuren in
zeegroen en rood, het kapsel getooid met
bloemen, door de kleuren fonkelen gou
den versierselen, een centraal punt van
ongemene kleur, ritme en gratie. De
voorstelling is enigszins decoratief gege
ven, doch ook met een diepte en ruimte,
die alle vlakheid bannen.'
Met het vastleggen van het Hollandse
landschap heeft Van Mierop zich nauwe
lijks beziggehouden. Hij miste er de felle
expressieve kleuren, die zo kenmerkend
waren voor zijn schilderijen van de
hanengevechten, de kleurrijke markttafe
relen en Balische ceremonieën. Hij miste
de mystiek en de sfeer van de Oriënt.
Met uitzondering van de portretten en
zelfportretten bleven zijn schilderijen
Oosters georiënteerd, gebaseerd op de
talloze potlood- en penschetsen, die hij
daar gemaakt had.
Als tekenaar/portrettist vervaardigde hij
vele portretten van toentertijd bekende
Oosterbekers, waaronder pastoor H.C.
Bruggeman, de muziekpedagoog
Heuterman en de kunstschilder Herman
Romijn.
Als illustrator hield hij zich vooral bezig
met het vervaardigen van politieke teke
ningen en karikaturen. Gedurende het
jaar 1952 was hij werkzaam bij de
Arnhemsche Courant. Zijn werkzame
leven in Nederland zou echter groten
deels beheerst worden door zijn eigen
reclameburo.
Piet van Mierop overleed op 21 april
1978.
Met dank aan mevr.
E.L.Schenkenberg van Mierop-
Crama.
45 ste jaargang - nummer 3 - september 2000
17