'Na&i Trames SwwUf SeMixut generatie lezers die oorlog en bersiap heb ben overleefd en die elders vaak met niets opnieuw zijn begonnen - misschien is het voor hen leuk om te lezen hoe kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen hun doorzettingsvermogen en levenslust heb ben geërfd. (GOP) Jaap de Bruijn Een foto waar mijn vader op staat; derde van links en zijn naam is Jaap de Bruijn. Misschien herkennen anderen zichzelf. Waar en wanneer de foto is genomen? Geen idee. Ik kan dus geen informatie geven. Maar vader was bij het KNIL in Tjimahi. A. Dekker-de Bruyn, Maassluis I oeking' portret Moesson is gevestigd aan de Bergstraat 27 in Amersfoort. Zit de toekang portret Foto Weers nog op nummer 15? Hier lieten we onze foto's maken voor de ouders in Indië. Op de berg (Nassaulaan) was een Hollands kosthuis voor Semarangse jeugd, wier ouders daar nog werkten. Makan nasi putih hadden ze nog niet op het menu. De enige Chinees verkocht alleen bakmie en nasi goreng belazer. Daarom werden we weieens bijgevoed door de vrouw van de assistent-resident van Pekalongan (op het Bloempad)De vrouw (gescheiden) van de welbekende Van Mook woonde op de Abr. Kuyperlaan vlakbij de Rijks HBS en de Bergkerk. Tong Tong moest nog worden opgericht! F.A. Hofhuis, Bussum Naschrift redactie Foto Weers bestaat nog wel, maar is sinds zeven jaar gevestigd in Hoogland, Amersfoort-Noord, onder de naam Paul Plasmeijer. Paul Plasmeijer is een zoon van een vroegere compagnon. Foto Weers werd in 1932 opgericht door C.J. Weers, die nog hoffotograaf was bij de sultan van Djokja. Het bedrijf staat bij de Kamer van Koophandel nog altijd ingeschreven als Foto Weers. Geen tijd voor roddel Naar aanleiding van het artikel 'Makan Sadja' in Moesson van februari 2001, bladzijde 8, wil ik graag even reageren. Wat hebben die Indo's toch een heerlijke, verrukkelijke en niet te evenaren eetcul tuur. Niet te overtreffen. Inderdaad, Indo's bij elkaar, al zijn het er maar twee, kunnen het niet laten om over eten of drinken te praten. Van een doodgewone kop koffie toebroek kunnen Indo's lyrisch worden. Natuurlijk wordt er af en toe een bepaald onderwerp aangeroerd. Maar meestal wordt zo'n gesprek afgesloten met een praatje over eten of drinken. Een grote pluspunt van deze cultuur is: wij hebben geen tijd om te roddelen. Ut denk dat dat de filisofie is van onze eet- en drinkcul- tuur. Wie spreekt dit tegen? Et verneem het graag. Non Petrus, Schagen Gré Bron (1912-2000) Het bericht van het overiïjden van Gré Bron in Moesson januari 2001 (pagina 4), bracht mij in gedachten terug in het Tjihapitkamp te Bandoeng. Oude herin neringen kwamen boven. Et zag Gré op haar fiets weer rondracen door het kamp. Rode blosjes op de wangen, altijd haastig op weg van hier naar daar en weer terug. Blozende appelwangen had ze, zei mijn moeder. Gré was de steun en toeverlaat, de hulp, de secretaresse van onze predi kante mevrouw M. Mostert-Schendelaar, de enige 'ordained preacher' die we had den in ons kamp. Natuurlijk kon zij het werk niet aüeen af, vandaar dat een aantal vrouwen haar hielp bij het uitoefenen van haar ambt. De hulppredikanten waren: mejuffrouw Jo Zandstra, zendeling, mevrouw Van Swieten-de Blom en mijn moeder Dina van Rosmalen-Meeuwse. Gré Brom kwam regelmatig bij ons om met mijn moeder van aEes op kerlteHjk en pastoraal gebied te bespreken en te rege len. Daardoor kende ik haar vrij goed. Zoals ilt al schreef, had Gré het altijd druk. Ze regelde het dienstrooster van de hulp predikanten. Als de kerk aan het Tjibeuningplantsoen weer eens was geslo ten in opdracht van de Japanners, dan had Gré het weer extra druk met ruimte te organiseren voor de kerkdiensten. Mocht de kerk opnieuw worden gebruikt, dan moest ze op zoek naar vrijwilligers om het gebouw schoon te maken, zoals die ene keer toen de kerk was gebruikt als opslag plaats voor arang! Ze zat in diverse com missies, had te maken met de Christefijke Jeugd Club (de precieze naam is mij ont schoten) die tot doel had de kamp jeugd bezig te houden. E< herinner mij haar als een pittige jonge vrouw, besEst niet op haar mondje gevaEen (ze Eet niet met zich spotten!) en altijd opgewekt. Ze stak haar geloof niet onder stoelen of banken, inte gendeel, onvermoeibaar trachtte zij haar omgeving ervan te overtuigen, dat God bestond en dat Hij ons ééns uit deze eUen- de zou bevrijden. Gré was een begrip, een niet weg te denken markante persoonlijk heid in het Tjihapitkamp. flc ben dankbaar haar te hebben gekend. Henny Themmen-van Rosmalen, Granada (Spanje) Jaloers op de joden? Donderdag 16 januari om 21.18 uur zond de NPS/VARA een documentaire uit 'Jaloers op de joden'. Neen, wij zijn niet jaloers op de joden. Wij zijn gegriefd, boos of verbitterd op onze regering, die nog steeds geen flauw benul heeft van wat zich afgespeeld heeft tijdens de Japanse bezet ting. Het is de miskenning die ons dwars zit, niet de hoogte van 'het gebaar'. Zijn wij jaloers op de joden? Ja, maar niet op het geld dat ze Hijgen. Wij benijden de kundigheid waarmee zij hun zaak bij de regering bepleiten. Misschien moesten wij mr. Moszkowicz inhuren voor onze zaak? M. Schafer-Spuyman Voor her-registratie, onderhoud of renovatie van graven op begraaf plaats Pandu in Bandung kunt u contact opnemen met de heer Suividja Mihardja, TPU. Kristen Pandu Jl. Pandu no. 32, Bandung 40173, Indonesia, tel. 0062-22-6036414. Voor al uw parties en reünies Sophisticated dansmuziek en gitaarballads INDONESISCH SPECIALITEITEN RESTAURANT Beeklaan 269 - Den Haag Tel. 070 - 346 76 97 5 UITGEBREID D A N S R E PE RT0 I R E J.A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51, 2592 EB Den Haag, tel. 070 - 347 39 35 of 070 - 354 99 05 45 ste jaargang - nummer 9 - maart 2001

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 5