en nieren
dat thema verder uit te bouwen. Zo ont
stond de serie Moeder en Kind. Ook
hier vallen de voluptueuze vormen van
de moeders op (zie afbeelding). Naast
slanke moeders maakte hij ook hele
dikke. Die dikheid is waarschijnlijk
bedoeld om hun moederlijkheid te bena
drukken, tegelijkertijd krijgen ze hierdoor
ook iets aandoenlijks (zie afbeelding)In
deze serie heeft Widayanto de intimiteit
en de liefde die tussen moeder en kind
bestaat, treffend weergegeven. Een
terugkerend motief in zijn werk is de
vlinder, die hij gebruikt om de naakten te
versieren en als decoratiemotief voor kle
ding. Een enkele keer beeldt hij de moe
der uit als halfmens met elfenvleugels en
de staart van een slang, zoals in het beeld
Ajar Asih (Onderwijs in de liefde), afge
beeld op de voorplaat van het december-
Een dikke
moeder met
kind: Yen
Sumuk (foto
uit: Mother
and child).
nummer van
Moesson. Die slan-
genstaart is afgeleid
van de naga, een
draak uit de
Javaanse mytholo
gie.
Widayanto is in
technisch opzicht
ook een vakman.
Hij maakt veel vrou
welijke naakten,
maar hij kleedt ze
ook wel eens aan en
versiert hun kleding
met motieven uit
flora en fauna, die
hij in het aardewerk
inkerft dat hij
gedeeltelijk bedekt
met gekleurde gla
zuren. Naast de
expressieve kwaliteiten zijn het deze
decoratieve versieringen en glazuren die
zijn werk zo aantrekkelijk maken. Vóór
de series Golekan en Moeder en Kind
had hij al succesvolle thema-tentoonstel
lingen, gewijd aan Kedoks (maskers),
45 ste jaargang - nummer 1 I - mei 2001
23