45 ste jaargang - nummer 12 - juni 2001
koos voor de laatste optie. Van de passa
giersruimten bleef alleen de eerste klasse
over. De werf verbouwde de overige klassen
tot ruimen. En zo voer de Indrapoera nog
enkele jaren als vrachtschip met een accom
modatie voor honderd passagiers naar de
tropen en terug.
In 1956 verkocht de KRL de Indrapoera
aan het buitenland, waar het onder de
namen Assuncion, Bianca C en Melanesien
nog enige jaren in de vaart was. In 1963
sloopte men de ex-Indrapoera in Genua na
zevenendertig jaren trouwe dienst.
Herinneringen
Velen zullen aan het schip nog herinnerin
gen bewaren. De omstandigheden waaron
der die herinneringen ontstonden, waren
sterk afhankelijk van de tijdsperiode waarin
gereisd werd. Vóór de oorlog was er de luxe
uitstraling van het schip met zijn copieuze
maaltijden en sfeervolle bediening. Tijdens
de oorlog was er de spanning door het
gevaar rondom en de zorg voor de troepen
die vervoerd moesten worden. De onschuld
van voor de oorlog maakte plaats voor het
strijden tegen de vijand. Na de oorlog werd
het nooit meer zoals het was. Nederland en
Nederlands-Indië moesten weer worden
opgebouwd en de RL droeg een steentje bij
met het vervoer van soldaten, burgers en
repatrianten. De bemanning, die de hele
oorlog had gevaren, werd nauwelijks rust
gegund.
Pas na de verbouwing tot vracht-passagiers-
schip herstelde men iets van de oude luister.
Het schip was in die periode dan ook zeer
in trek bij de passagiers.
Aan de hand van interviews en op basis van
de archieven hebben wij een beeld kunnen
Hijgen van dit unieke schip, zijn bemanning
en zijn passagiers. Over de oorlogstijd zijn
dankzij enkele oud-opvarenden een groot
aantal foto's en een dagboek boven water
gekomen. Door deze informatie vast te leg
gen in een boek hopen we iets over te bren
gen van een generatie die veel heeft gegeven
om Nederland tot welvaart te brengen.
Van een van de vooroorlogse reizen, de
45ste reis, geven we een kort verslag
(1 december 1937-8 februari 1938).
De uitreis
'Nadat van de Indrapoera in het dok bij
Wilton de kimkiel aan stuurboord was gere
pareerd, vertrok het schip met gezagvoerder
Udema op woensdag 1 december 1937
naar Nederlands-Indië. In Rotterdam
waren 217 passagiers aan boord gekomen.
In verband met de te verwachten blijde
gebeurtenis in het Prinselijk gezin waren er
voor de passagiers geschenken aan boord.
39