Winnares van ae Jonn Kraayleamp Musical Award 2001 door Marjolein van Asdonck en Frans Leidelmeijer elopen seizoen ging de Musical Award 2001 naar Nu rlaila Karim, hoofdrolspeel ster in de multiculturele musical Rent. Willem Nijholt, met wie ze eerder samenspeelde in Miss Saigon, noemt haar 'mijn Indische zusje'. Nurlaila Karim is een Surinaams-Sumatraanse, om precies te zijn. Wij bezochten een van de laatste voorstellingen van Rent en spraken na afloop met het 20 -jarige talent. Hoe is Nurlaila's carrière begonnen? 'Al zo lang als ik me kan herinneren,' ver telt Nurlaila, 'heb ik gezongen, gedanst en geacteerd. Ik kreeg bijvoorbeeld viool les aan de stedelijke muziekschool op de Prinsengracht in Den Haag. Daar oefen de ook een bandje met een paar jongens van school. Ik ging vaak bij ze kijken. Tijdens de pauze speelden we weieens gitaar en dan zong ik. Een keer liep daar een man rond die me vertelde dat hij producer was en hij vroeg of ik eens naar zijn studio wilde komen. Ik was pas zes tien en dacht: Ja, ja, dat zal wel. Voor de zekerheid vroeg ik mijn moeder of ze met me meeging. Na die eerste kennismaking ging ik eigenlijk iedere week de studio in en zo kreeg ik studio-ervaring - dat bleek later zeer waardevol. Na een jaartje had den we een heel album opgenomen. Dat album is toen uitgebracht, maar niks geworden. Gelukkig maar: heb ik gewoon m'n school af kunnen maken. Op een dag vertelde mijn pianolerares dat er audities waren voor Miss Saigon; ze zochten mensen met een Aziatisch uiter lijk. Zij vond dat ik daar aan mee moest doen. Ik twijfelde. Ik dacht: Ik zie er toch Surinaams uit, ik heb niet echt een Indisch uiterlijk. Maar zij zei: "Ga nou maar!" Toen ben ik aangenomen. In Miss Saigon speelde ik een kleine rol in het begin van de musical, die van Gigi. En voor de rest danste ik - ik heb vroeger namelijk ook balletlessen gehad. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.' Je liebt een exotische naam, vertel Jaar eens wat over. Nurlaila: 'Mijn vader komt oorspronkelijk van Bangka en is islamitisch. Het is daar gebruikelijk dat je achternaam naar je vader verwijst. Mijn opa heet Karim, dus mijn vaders achternaam is Bin Karim, zoon van Karim. Eigenlijk heet ik Nurlaila Bin Karim, maar we noemen ons gewoon Karim. Mijn vader - hij is nu 56 - was echt een kwajongen. In Indonesië verkocht hij dui ven en die vlogen dan weer naar hem terug. Mijn opa was zakenman en half- Pakistaans. Het gezin heeft zelfs nog enige tijd in Pakistan gewoond, hoewel mijn oma dat maar niks vond. Zij wilde hele maal niet weg uit Indonesië. Mijn vader was zestien toen het gezin naar Pakistan vertrok. Toen hij in het vliegtuig zat boven Pakistan dacht hij: Nee, hier wil ik niet wonen, dit is mijn land niet. Hij is vervol gens als scheepskok gaan reizen. Elij kwam in Nederland terecht, toen hij als kok werd aangenomen bij de Indonesische ambassa de in Den Haag. Nog maar negentien jaar oud is hij vervolgens opgevangen door een Indische familie uit Rijswijk. Vandaar ook mijn verbondenheid met Indische mensen: ik heb niet alleen een Indonesische vader, ik ben ook opgegroeid in een grote Indische familie. De hele familie was ove rigens muzikaal, iedereen speelde in een band die de Twilight Zone heette, ik ook, zes jaar lang. Ons repertoire bestond uit oude soulnummers van onder andere James Brown.' Nurlaila: 'Mijn moeder is creoolse, maar - en dat vind ik heel grappig - mensen denken juist dat zij Indisch is. Ze is echt een Indisch vrouwtje om te zien - licht van uiterlijk, groene ogen - en ze spreekt vloeiend Indonesisch. Mijn vader en moeder hebben elkaar in Den Haag leren kennen, in restaurant Bali waar hij toen kok was. Mijn broertje Jumaidi en ik zijn tweetalig opgevoed: Nederlands en Indonesisch. Toen ik klein was, bevatte ik dat niet. Als de juf op de kleuterschool vroeg wat ik wilde drinken, en ik zei susu, snapte ik niet waarom ze me niet begreep. Tijdens de uitreiking van de musical- awards was mijn moeder in Thailand. Zij is lerares op de Vrije School en in Thailand werd net een nieuwe Vrije moessQn Musical-ster Je bebt een Surinaamse inoeJer? 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 18