door Jill Stolk Je denkt aan iemand en hij of zij belt je net op. Andersom kan natuurlijk ook, maar dat kun je niet controleren. Dan komen we op de kwestie van ver trouwen en geloofwaardigheid. Of: je partner en jij beginnen op hetzelfde moment over het zelfde onderwerp en er zijn tussen partners véél onderwerpen; dit kan eenvoudig qeen toeval zijn. Of: je schrijft een kaartje aan een oud-collega en zij schrijft terug: 'Dit kan geen toeval zijn. Ongeveer op dezelfde tijd dat jij mij schreef, was ik mijn adres senbestand aan het schonen. Bij jou dacht ik: Nee, ik laat haar staan, en de volgende dag had ik je post. Kom je op mijn verjaardagslunch?' Ja, er is meer tussen hemel en aarde en gelukkig maar, want het zou een saaie boel worden. Mijn shiatsu- masseur (van huis uit gezegend met een degelijke fysiotherapeutische basis) zegt het zo: 'Als je eens wist. De hele ether is vol verbindings draadjes.' Tot nu toe zijn er allemaal echte Hollanders aan het woord. Maar nu gaan we naar het ICC, het Indisch Cultureel Centrum in Zoetermeer. Naar het terras om precies te zijn. Het is zonnig, maar er is een verra derlijke ondertoon in de wind. Wie zwak of vermoeid is, kan hier gemakkelijk een griep opbouwen. Wie ouder is, dient een jasje of vestje aan te trekken. Aan ons tafeltje zit genoeg potentieel om het meubilair te laten dansen. Later misschien, als de glazen leeg zijn. Truus, de vrouw van Erik, de oprichter van het ICC, is flink ver indischt en weet veel van energieën. Hughie, Indisch, tussen tweede en eerste generatie in, weet hoe je via voetmassage iemands energiebanen kunt schoonmaken en is helderziend. Ik zelf ben soms helderziend; meest al ben ik al blij als ik 's avonds mijn tandenborstel herken. Echt een groep om je vraag bij neer te leggen. 'Jongens, ik heb een armband gekre gen voor een speciale gelegenheid.' Ze kijken. Zilver. Geornamenteerde randen. Het is een klemband, niet een sluitende cirkel. Mooi hoor, vin den ze. 'Maar het is een occasion. Deze armband is van iemand anders geweest en ik weet niet van wie. Hoort hij nou nog bij die ander of heb ik hem al geëigend?' 'O, geef maar hier,' zegt Hughie. Ze neemt de armband in beide handen, richt de donkere ogen op de horizon en ziet veel verder dan de Dorpsstraat van Zoetermeer. Wij zijn stil. Het duurt. Er moet blijkbaar iets extra's gebeuren om dit voor werp te determineren. Het was blijk baar een stevige tante, zij die voor mij de armband droeg. Ik heb geen Jill Stolk is een van de eerste en een van de bekendste schrijfsters van de tweede generatie. Zij debuteerde in 1983 met Scherven van Smaragd en schreef sindsdien nog enkele boeken, waaronder de bundel Kleurverschil 1988), de roman De zwijgende vader (1992) en Indië was alles. Alles (1997). Voor Moesson zal zij de komende tijd een column ver zorgen. zin om met haar stevigheid om mijn pols te lopen. Ik draag liever mijn eigen zwakte in de hoop op geleide lijke groei. Hughie staat op en gaat naar binnen. 'Even afspoelen.' Als ze terugkomt zegt Hughie; 'Eerst heb ik mijn han den gewassen en toen de armband. Hij draaide twee keer in mijn handen rond.' Natuurlijk geloof ik haar, maar nog liever had ik het zelf gezien. Ik kijk naar haar expressieve, bleke gezicht. Hughie heeft nog niet in het Hollandse zonnetje gezeten. 'En nou jij,' zegt Hughie tegen mij. 'Heb jij een maand of twee geleden een contract getekend? Er staan twee handtekeningen onder. Een rechte en een schuine.' Ik zie het papier voor me. 'Ja, die schuine handtekening is van mij.' Gaat Hughie mij nu in het hoofd kij ken of is ze met de armband bezig? Truus ziet me denken en stuurt me bij: 'Hughie weet dit via de arm band. Jouw informatie zit al in het voorwerp. Hij is dus van jou.' de tafeldans Nog voor 46 ste jaargang - nummer 2 - augustus 2001 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 21