In Moesson van mei 2001 lees ik 'Onbekend foto-album' van de heer W. van Schadewijk. Na de foto's bekeken te hebben, ben ik teleurgesteld dat ik geen bekenden ontdekt heb, maar na het lezen van de tekst, groeit de herkenning en de verbazing. Met twee van de vier kinderen, Nellie en Evert Goedhart, heb ik als tien jarige in Batavia gespeeld. Zij woonden boven ons op Kebon Sirih. Hun moeder, tante Hannie, zit op de bovenste foto. Zij is nu de negentig gepasseerd en ik heb haar adres. We bellen en ik stuur haar een kopie van het Moesson-artikel. Heel graag zou ze het album willen hebben en vraagt mij dit te regelen. Na een heel plezierig gesprek met de heer Van Schadewijk besluit hij mij het album op te sturen en afgelopen woensdag heb ik het bij tante Hannie gebracht. Ten tijde van de opnames, rond 1940, woonden zij in Koepang en was haar man daar controleur B.B. De foto's zijn hoogst waarschijnlijk in hun tuin genomen. Bijna alle personen op de foto kende ze. De dank de heer Van Schadewijk dat hij zich zoveel inspanning getroost heeft om zijn belofte, rond 1947 aan een Javaanse vrouw in de omgeving van Malang gedaan, in te lossen. De foto's zijn terecht gekomen bij een lieve vrouw, die tempo doeloe hierdoor mag herbeleven en daar intens blij mee is. J.L. van Dorsser, Roosendaal liuliscli Platform (1) In april 2000, april 2001 en juni 2001 werd in de kolommen van ons blad Moesson gewag gemaakt van het Indisch Platform. Wie, wat, waar zijn die platfor- mers? Zij spreken uit mijn naam wordt er gezegd. Ze zijn mijn vertegenwoordigers. Heb ik ooit om ze geroepen? Heb ik ooit mijn stem uitgebracht op een Indische Platformer? Nee. Gedurende het tijd perk 1945/1955 hebben ongeveer 200 duizend Indische Nederlanders de wijk genomen naar het moederland. Zij waren Nederlanders, houders van een Nederlands paspoort, merendeels christe nen, berooid, maar gemiddeld beter opge leid dan de gemiddelde Nederlander. Zij waren bekend met Kun je zingen, zing dan mee en doordrenkt van de Nederlandse cultuur. In de vijftig jaar na hun gedwon gen vertrek uit Indonesië integreerden zij geruisloos in de Nederlandse samenleving of emigreerden naar elders om zich een betere toekomst te verschaffen (een huis met zwembad in Californië). En plots werd hun een platform opgedrongen, over één kam geschoren als alle vreemde eenden in de bijt. Heeft Wim Kok een platform, de Friezen, de Brabanders? Ik, als super Indischman vraag me af: waar om hebben wij een platform nodig? Omdat men ons slecht heeft opgevangen, zegt men. Omdat wij harde tijden hebben meegemaakt in Japanse kampen. Hebben we daarom een in elkaar gestampt plat form nodig om te kunnen blijven zwelgen in het onrecht ons aangedaan (heb ik van Spong) of om een brievenbus paraat te hebben om een excuus te ontvangen? Op een excuus moet men niet wachten, maar aan de eigen positieve ontwikkeling en toekomst werken. Bovendien is de jaarlijk se Pasar Malam Besar al voldoende om van onze identiteit te getuigen. Wie van de Indische Nederlanders die zich excellent staande hebben weten te houden na een ware volksverhuizing heeft er nu behoefte aan zo'n neerbuigend cadeautje als een Indisch Platform? Deze, in Nederlands-Indië geboren en getogen Indischman zeker niet en met mij vast en zeker tienduizenden anderen ook niet. Lucien Monfils, Ditrbuy (België) Indisch Platform (2) Na veertig jaar geruisloze en volledige integratie in de Nederlandse samenleving zijn kennelijk plotseling zo vele problemen en noden opgedoken die om het in leven roepen van een Indisch Platform schreeuwden. Volgens mij is het Indisch Platform niet meer dan een misgeboorte van het ei van Lubbers. Of zou het gelibe raliseerde asielbeleid en/of slecht rege ringsgeweten na de mislukte poging de Indo-gemeenschap (het overgrote deel van de Indische gemeenschap) te dum pen in Nieuw-Guinea hiertoe aanleiding hebben gegeven? Uiteraard zit het Indisch Platform naar formele richtlijnen juist in elkaar, maar voor wie en waarvoor is het Indisch Platform spreekbuis? In elk geval niet voor de Indo-Europese gemeenschap en dat is in de afgelopen maanden toch wel heel duidelijk gebleken. Trouwens, dit verschijnsel kent de Indo-Europese gemeenschap al sinds mensenheugenis uit het Nederlands-Indië. Formeel had men toch zeggenschap, maar wie waagde het destijds een grote bek op te zetten? Men was economisch toch met handen en voe ten gebonden en ondergeschikt aan de wensen uit Nederland van overheidswege, handelsorganisaties of ondernemingen. Natuurlijk waren wij allemaal Nederlanders en hadden het zelfde vader land (weet u nog wel: ik heb u lief mijn Nederland..., de blanke top der duinen waar achter ons vaderland lag...), echter met dit verschil dat, wilde de Indo nader kennismaken met dit geliefde vaderland, hij niet verder kwam dan Tandjong Priok bij gebrek aan recht op vakantieverlof met vrije overtocht en gebrek aan liquide mid delen. Verder was alles voor koningin en vaderland. Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrek ken dat deze methodiek bij het Indisch Platform wordt gehanteerd gezien de benoeming van de nieuwe voorzitter, die (toevallig) zijn eerste zeven? levensjaren in Nederlands-Indië heeft doorgebracht en deze omstandigheid het hem volledig in staat heeft gesteld op de hoogte te zijn van het denken en voelen van de Indo. Zijn Wij genoten samen intens en deelden alles met z'n tweeën, maar dit verdriet kan ik helaas niet met jou delen... Na een leven vol toewijding, zorg en liefde is in alle rust onverwacht van ons heengegaan mijn lieve dierbare zuster, schoonzuster en tante Beatrice Breedveldt Boer Bea Parée-Indonesië, f Amersfoort, 2 februari 1914 22 juni 2001 Amersfoort: C. Breedveldt Boer Zeist: A. Breedveldt Boer-Bras Neven en nichten Correspondentie-adres: C. Breedveldt Boer St. Pieters en Bloklands Gasthuis Achter Davidshof 1, kamer 105 3811 BD Amersfoort De crematieplechtigheid heeft plaatsgevonden op dinsdag 26 juni in crematorium Noorderveld te Nieuwegein-Noord. moessQn I)e inhoud van de ingezonden brieven valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Onbekend foto-all mm 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 4