augustus op vakantie in Thailand. Tijdens een excursie naar de Brug over de rivier de Kwai en een bezoek aan het openluchtmuseum kon ik aan de hand van de geëxposeerde foto's, tekeningen en krantenartikelen terugkijken op de wrede omstandigheden van de krijgsge vangen die aan de Birma-spoorlijn gewerkt hebben. Pas toen drong het besef goed door dat dergelijk oorlogsleed wel degelijk van invloed kan zijn op iemands karaktervorming. Ook mijn vader heeft de oorlog in Indië meege maakt. Hij heeft zijn middelbare school hierdoor niet kunnen afmaken en uitein delijk moest ik dit voor hem doen. Ik moest altijd 'goed mijn best doen', diploma's halen en naar de universiteit gaan. Uiteindelijk ben ik een 'presteer der' geworden, voor wie 'bewondering' en 'lof' substituten zijn voor warmte en liefde. Het drama, waarover Alice Miller spreekt in haar boek, voltrekt zich voor Indische Nederlanders nog steeds. De trauma's die de eerste generatie Indischen hebben meegemaakt tijdens de Japanse bezetting, de onafhankelijk heidsstrijd, en de diepe wonden die de repatriëring naar Nederland hebben geslagen, zijn onbewust overgedragen op de tweede generatie: 'Zo zijn ze, die Nederlanders! Ze discrimineren alleen maar, als zij er maar beter van worden. Je moet niet opgeven, laat die totoks maar zien dat je het kan.' En: 'Je kan niemand vertrouwen! Je bent in het leven op jezelf aangewezen.' Op haar beurt geeft de tweede generatie deze patronen weer door op hun kinderen. Zij zijn zich niet bewust welk destructief effect dit heeft op hun privé-leven en hun werk. De 350 miljoen gulden die de Nederlandse regering heeft toegezegd voor een individuele tegemoetkoming aan de eerste generatie is, tegen deze achtergrond, gewoonweg een aalmoes. Voor de tweede en derde generatie is het (nog) niet te laat. Zij kunnen zich nog bewust worden van hun gedragspatro nen. Losmaken De psychologie versterkte mijn inzicht in mijn eigen gedrag, denken en voelen en met behulp van regressietherapie was ik in staat om de pijnlijke gebeurtenissen in mijn kindertijd opnieuw te beleven. Ik herbeleefde de gevoelens die ik als kind niet mocht hebben. Bijvoorbeeld omdat mijn moeder zei dat ik mij niet moest aanstellen, toen ik me schaamde voor een gat in mijn sok bij het passen van nieuwe schoenen in de winkel. Veel van dit soort gebeurtenissen in mijn kin dertijd heb ik nu voor het eerst bewust beleefd en hierdoor heb ik mijzelf bevrijd van mijn verdrongen gevoelens en behoeften. Door het opnieuw beleven van gevoelens van boosheid, vroegere verlangens naar aandacht, warmte en Met een Jap achter je kun je ongelooflijk veel' liefde verdwenen mijn symptomen, die mij sinds lang onbewust kwelden. Mijn relaties met mensen - specifiek met vrouwen - hebben nu veel minder een typisch dominerend karakter. Toevallig - maar wat is toeval - viel mijn oog in een boekwinkel op Recovery of your inner child van Lucia Capacchione. In dit boek wordt uitgelegd dat een mens verschillende sub-persoonlijkhe den in zich heeft. De belangrijkste hier van zijn: 'de kritische ouder', 'de verzorgende ouder' en 'het kwetsbaar kind'. Wanneer je je bewust bent van deze innerlijke subpersoonlijkheden, kan je met elk van hen een dialoog aangaan. Deze therapeutische techniek die offi cieel Voice Dialogue heet, zorgt er uitein delijk voor dat je anders met jezelf en met anderen omgaat. Tijdens zo'n sessie vroeg de therapeut of hij met een aantal 'stemmen' in mij mocht spreken. Eerst met 'de controller' in mij. Hij vroeg 'de controller' opzij te gaan staan en andere 'stemmen' op het toneel toe te laten. Ik voelde wat er bedoeld werd en sprak met de stemmen van verschillende aspecten van mijn ego. Zo had hij achtereenvolgens gesprekken met 'het kwetsbare kind', 'de tie ner', 'de verzorger' en 'de criti cus' in mij. Deze sessie gaf me een goed inzicht in de verschil lende aspecten van mijzelf en leerde me vertrouwd te raken met de werking van het ego. Je krijgt een scherpe blik op je eigen doen en laten, je word je meer bewust van je gedragingen. Ik zie eindelijk in dat ik mijzelf enorm beperkte in de mogelijk heden die het leven biedt. vervolg zie pagina 50 46 ste jaargang - nummer 5 - november 2001 15 verieaen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 15