■vmm WW v mr ■,.L, door Rob Binkhuijsen Daar stond hij dan. Vierentwintig paar ogen, als zwarte knikkers, keken hem afwachtend aan. Ondanks al zijn wijsheid van de hoofdakte, al de psychologie, pedagogiek, didactiek en al die koekenwijs heid in zijn hoofd was hij het spoor kijster. Dursi/a beweerde dat Dominggus haar gummetje had weggepakt. Dominggus ont kende domweg en liet zich vrij willig fouilleren. De klas aanf^Twerk gi I naJj, Veel te fouilleren was er niet: één broekzak waar een touwtje uit kwam en een borstzakje dat leeg was. Maar Dursila hield vol: Dominggus had haar gum. Opeens een stemmetje, hij wist niet van wie. 'In zijn hoofd, meneerrr.' Hoezo in zijn hoofd? Weer die stem, hij herkende Adolfina: 'In zijn hoofd, voel maar.' En ze wees op haar eigen zwarte, dichte krullenbol. Beschaamd sloeg Dominggus, onder zijn gespeeld strenge blik, de ogen neer, greep in zijn haar en daar lag het vlak- gom in zijn hand. Les één: Papoea-kin- deren hebben een ingebouwde etui! Zaak opgelost, dat wel, maar hoeveel verrassingen stonden hem nog te wach ten? Libellen Kersvers uit Nederland. Nog geen jaar geleden geslaagd voor de hoofdakte. Nu een maand onderwijzer van een vierde klas van de OLS-B (Openbare Lagere School-B voor autochtonen) in Hollandia-Binnen. Sollicitatie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en de benoeming bij het Lager Onderwijs in Nederlands Nieuw-Guinea gingen vlot. Eind jaren vijftig had men mensen nodig om dit rijksdeel in ijltempo te ont wikkelen. De üjd drong want Soekarno tfèt' >;l 'zijn' klasje. Achteraan Ali Pdïu'en. Domihggps. - 'v' .•'-k De les Vrije expressie'. Roken in de klas mocht na moessQn Een jonge onderwijze ...M' IJ. Er •y1*' - - v'd' 38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 38