Andy Tielman vieie Andy Tielman werd in 1Q3Ó in Makassar geboren eTTgroeide samen met zijn broers Reggy, Loulou, Pontnon en zijn zusje Jane op in Soerabaja. Muziek speelt zoals in reel Indische gezinnen ooh bij de ielmans een grote rol. 'ader I iel man speelt swing en jazz, muziek met veel Amerikaanse invloeden. 1 lij had een band, de lolly Jokers, waar ook Andy's moeder en een paar ooms m meespeel den. hen echte familieband dus. De kinderen leren al jong een instrument bespelen. ader Tielman is een strenge leraar. Als je het niet goed kunt, moei je maar ophouden en bloe men gaan verkopen, is een van zijn uitspraken, hen andere uit spraak van hem die late r ook menige Indo-band heeft beïn vloed luidt: de mensen luisteren met hun ogen, als je op de bühne staat moet je iets laten zien. Hij zijn zonen heeft dit geresulteerd in shows die niet meer zijn geëvenaard en waar men na veertig jaar nóg over spreekt. door Inge Dilmpel PerUoetoet 'Mijn ouders verhuisden kort na mijn geboorte naar Soerabaja. Een fijne tijd hebben we daar gehad tot de oorlog uit brak. Dat was verschrikkelijk, zeker voor kinderen die in de jaren dertig geboren zijn en alles bewust meemaakten. Allemaal kena (erdoor geraakt). Mijn vader was militair bij de Compagnie, hij was echt wat je noemt een serdadu Belanda. Hij werd gevangen genomen en kwam in een Japans kamp terecht. Later vertelde hij dat de muziek hem had geholpen die tijd te overleven. Mijn vader speelde allerlei liedjes op de man doline, ook Japanse liedjes en misschien hebben de Japanners hem daardoor gespaard. Het kamp waar hij zat, lag achter de spoorbaan, waar wij woonden. Wij onderhielden contact met mijn vader door de kooi met de perkoetoet omhoog te hijsen. Als hij dat zag, wist hij dat het ons goed ging. Mijn moeder had het zwaar met vijf kleine kinderen, ze moest maar zien hoe ze zich redde. Daar wil ik niet te veel over klagen, want dit heeft iedereen in die tijd meegemaakt, de een wat erger dan de ander. Wij zijn blij dat we de oorlog door zijn gekomen.' 'Na de oorlog brak de bersiaptijd uit en moesten wij zelf het kamp in. Voor ons was dat de suikeronderneming Somobito in Oost-Java, dat vergeet ik nooit! Negen maanden hebben wij daar gezeten. Wie nog iets had, ruilde kleding of iets anders tegen eten. Ik vertel er niet te veel over, want het komt allemaal in mijn boek te staan dat volgend jaar uitkomt. Ik ben er nooit meer terug geweest. Wel heb ik in 1995 een videofilm gemaakt van de hui zen in Soerabaja waar we hebben gewoond en er commentaar bij ingespro ken. Tambaksari, waar mijn vader werd opgepakt, de Lombokstraat, Kemangistraat, de Djamboeweg. Toen mijn vader na drie jaar terugkwam uit het kamp, ging hij weer bij het KNIL en gewoon verder in de muziek. Wij oefenden ook veel, dat ging wel erg krakkemikkig in het begin. En ja, we moesten ook weer naar school. In de oorlog moesten we naar de Japanse school, en daarna naar de Indonesische school. Dat ging niet en voor een gewo ne Nederlandse lagere school waren we onderhand te oud. Mijn vader loste dat op door een onder wijzeres mee te laten reizen toen wij op tournee gingen. Dat was in 1947. Wij hebben ook een paar keer gespeeld voor president Soekarno. Als het goed is, hangt er nog altijd een schilderij van mijn zusje Jane in een van zijn paleizen.' Afterbeat 'Zo rond 1953-54 speelden wij country. En zoals je weet, heeft countrymuziek of geen drum, of eentje heel erg op de ach tergrond. Wij vonden deze sound te zacht en probeerden hoe het zou Hinken met keiharde solo's. Maar wat doet mijn broertje Loulou? Hij neemt de afterbeat op de drum. Jaren later kwam Bill Haley met dezelfde afterbeat, luister maar naar 'Rock around the clock'. In 1957 zijn we naar Nederland vertrok ken en kwamen in Breda terecht. Daar vielen ze van hun stoel van onze muziek. Rock Roll! Dat was toen bijna verboden. Maar wij bleven het spelen en kregen erg slechte kritieken; 'wilden' wer den we genoemd. En toen kwam de Expo in Brussel in 1958. Al heel snel werden wij uit het voorprogramma gehaald en werden we de hoofdact. Peter Frankenfeld heeft ons daar gezien en zorgde ervoor dat wij in Duitsland bij verschillende agenten onder contract kwamen.' De succesvolle periode in Duitsland duurt vele jaren. De Tielman Brothers zijn daar een ware sensatie. In 1959 komen zij op de Duitse televisie. In dat zelfde jaar spelen ze in de Duitse film 'Paprika' en zijn ze te gast in het programma Teletoto. Ze ontwikkelen hun eigen sound. De gitaren worden een octaaf lager gestemd en met negen of meer snaren bespannen om het geluid breder te maken. Andy gebruikt banjosnaren, omdat die niet snel knappen. Hij heeft dit lang geheim gehouden en het is meer dan eens gebeurd dat iemand achter de versterkers ging kijken of er niet een bandje meeliep. Een van hen was de Amerikaan Ozzi Williams. Dat was in 1971. moessQn 'Eïm \V)rI)ilcl für 1 SoiTIO Lito 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 10