'Ozzi Williams was onder de indruk van onze manier van spelen. "I don't believe that you guys make this sound with just those people on stage", zei hij en wilde ons naar de Verenigde Staten halen. Hij zou voor optredens zorgen en we zou den in de show van Ed Sullivan komen. Dat is uiteindelijk niet gebeurd. Zeg niet dat het mijn schuld is. Er was iets wat ons tegenhield. In het boek dat verschijnt, kunnen de mensen de echte reden lezen. Het had vooral te maken met vriendschap en keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt. Ik denk ook dat het een beetje onze mentaliteit is. Wij pikken het niet als iemand tegen ons zegt: je moet het zo en zo doen. Wij willen geen perintah (opdracht) uitvoeren. Later pas besefte ik dat het niets te maken had met dwang en dat het overal zo ging. Maar wij kwa men net uit Indonesië, we begrepen dat niet. Wij zijn Indo's, hadden niet voldoende lef toen, maju-mundur (aarzelen) Erkenning 'In 1964 breken de Beatles door. Met een bezetting van twee gitaren, een bas en een drum. Ik zeg niet dat ze dat van ons hebben, maar ze hebben ons wel gezien. Hoe val je op tussen al die ande re bandjes? Nou, wij liepen allemaal met zo'n kuif als Elvis. Als iemand bij ons zou komen met zijn haren in een pony gekamd? Dat kon gewoon niet! Nee, met kuif, kraag omhoog speelden we ónze eigen muziek. De Beatles kamden hun haar naar voren, droegen gewone kleding en speel den hun muziek zoals het hen was opge dragen. Ik heb niet meegedaan aan de Beatlesrage. Toen wij in 1965 in Israël speelden voor vijfendertigduizend man, heb ik alleen Elvis-repertoire gezongen. Ik ben Elvis altijd trouw gebleven, zelfs al zei men tegen mij dat ik met mijn tijd mee moest gaan. En wat blijkt? De Beatles waren op een gegeven ogenblik weg en Elvis kwam terug. 'In Duitsland zeggen ze tegen me: "Sie sind ein Vorbild für viele Musiker." Ik weet dan niet goed hoe ik moet reage ren. "Wenn Sie meinen...", antwoord ik dan. Het gaat toch om de Tielmans: ik samen met mijn broers en mijn zusje. Dat zijn mijn wortels, mijn kern. Ik heb ook veel erkenning gekregen in Nederland. 'Grondlegger van de pop in Nederland', 'Koning van de Indo Rock' hebben ze mij genoemd. Ik ben daar wel trots op, als Indo. Ook veel Nederlandse artiesten hebben gezegd dat ze veel naar mij hebben gekeken. Jan Akkerman bij voorbeeld en Lee Towers en Herman Brood. Herman Brood respecteerde alles wat Indisch was, wij waren heel close. Hij was een groot kunstenaar en artiest. Het gekke is dat ik er niet veel moeite voor heb gedaan. Ik deed gewoon mijn werk. Als ze mij in het buitenland vroe gen wat ik deed zei ik: "I am a Dutch recording artist". Als ik in Australië zou zeggen dat ik een Indorocker ben, zou den ze dat verkeerd begrijpen en Indo zien als een afkorting voor Indonesisch.' Eigen sound 'Ik ben er niet voor om jonge muzikan ten te vertellen hoe ze moeten spelen. Ze moeten vrij zijn om hun eigen stijl te ontdekken. Elke generatie heeft zijn eigen muziek. Speel maar en bouw aan je eigen sound. Eén ding zeg ik wel: je moet spelen met je hart. Wees zelf cre atief. Ze vragen mij wat ik van house muziek vind en van Guns 'n Roses. Dat wordt nu vaak afgekraakt, maar ik ken jullie gevoel, zeg ik. Zo ging dat destijds ook met Rock Roll. De jeugd moet je loslaten en hun eigen keuzes laten maken. Het mooiste is natuurlijk als ze meer genres mooi vinden. Ik ben blij als jonge mensen nog Rock Roll willen spelen. Voor mij is Indorock een gerespecteerd iets waar je niet sembrono (onvoorzichtig) mee om moet gaan.' Andy Tielman is een artiest die al ruim vijftig jaar optreedt. Een paar hoogte punten: deelname aan een Duits Schlagerfestival in 1966 met het num mer 'Wanderer ohne Ziel', waar hij zesde wordt. In dat jaar wordt 'Little Bird' (Klein vogellijn) een hit in Amerika. Tournees door Azië in 1981 en door Australië, Hawaï en Nieuw- Zeeland in 1986. Bijna ontelbaar zijn de podia in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland waar hij heeft gestaan. Er is een moment geweest dat het hem allemaal te veel is geworden. Hij breekt zijn tournee af en verdwijnt uit beeld. En komt terug. 'Na een nieuwe start waren er een aantal gebeurtenissen in de familie, waaronder de dood van mijn zusje Jane, waardoor ik het opnieuw bijna heb opgegeven. Dat was in 1993. Het jaar daarop over leed Loulou en in 2000 Ponthon. Zelfs de muziek kon mij niet troosten. Maar toen Carmen mij vertelde dat ze zwan ger was, werd ik wakker. Het gaat nu weer goed met mij. Ik heb het allemaal aan mijn vrouw Carmen en mijn doch ter Lorraine te danken.' Er komt een cd uit in de Verenigde Staten, geproduceerd door zijn trouwe fan uit 1971, Ozzi Williams. De cd heet The winner takes it all'. Het boek met het levensverhaal van Andy Tielman komt waarschijnlijk volgend jaar uit. Vérder gaat hij binnenkort voor een televisiespecial naar Oostenrijk en volgen optredens in Thailand. Andy Tielman treedt op 16 februari 2002 op in de Groenoordhallen in Leiden. Voor boekingen van Andy Tielman kunt u terecht bij muziek- organisatie bureau Première, Johan Huizingalaan 294, 1065 JN Amsterdam, tel. 020 - 614 20 33, fax 020 - 615 46 56 of info@premiere. nl moessQn 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 12