Wouter Muller (Bandoeng, 1Q47) is muzikant, tekst schrijver en componist. Hij trad vele malen op met zijn voorstelling 'Wat is een Indo?' en kracht daarvan een cd uit. Wouter werd bedolven onder stapels vaak aangrij pende reacties. Boor die reac ties voelt hij zich geroepen te reageren op het artikel van Victor Joseph (Moesson, november 2001) over het boek De uittocht uit Indië van Wim Willems. Tegenover de door Wim Willems onder zochte feiten van vroeger, vraagt Muller aandacht voor de b eleving van nu. Hij daagt Willems ook uit voor een debat, want er is wel veel geschreven, maar 'er is nog zoveel niet gezegd. door Wouter Midler Pantat Enschede, februari 2001Het is guur weer. Ik loop over de markt, mijn handen diep in mijn zakken, mijn boodschappenlijst in mijn hoofd. Een mij onbekende Indische man houdt mij plotseling aan. 'Hé, u was toch op televisie?' Een diepgegroefd gezicht met vrien delijke ogen kijkt mij aan. Beslist ouder dan zeventig, denk ik. Hij blijkt me te herkennen van het tv- programma dat Zembla in januari uitzond over Het Gebaar. We raken daarover in gesprek en ik wil graag weten wat hij ervan vindt. Hij steekt een vuist in de lucht en zegt geëmo tioneerd: 'Toen ik het geld zó hard nodig had, moest ik alles tot de laat ste cent terug betalen. En nu, nu ik door jarenlang hard werken er zélf voor heb gezorgd, dat ik het niet meer nodig heb, willen ze me nü nog een beetje geven? Nou, ik zou zeg gen, meneer Kok, stop dat geld maar in je pantat!' Zijn trotse woorden zouden nog lang in mij nadreunen. Wim Willems Dit waar gebeurde verhaal kreeg ik niet meer uit mijn hoofd na het lezen van het Afoassow-artikel 'Een arena van belangen' van Victor Joseph over De uittocht uit Indië van Wim Willems. Maar waarom? Laten we met Wim Willems beginnen. Historici die wetenschappelijke vak kennis kunnen combineren met inte griteit en bettokkenheid zijn schaars gezaaid. Wim Willems is er gelukkig één van. Hij heeft in zijn loopbaan al eerder lezenswaardige artikelen en bundels over Indië en Indische Nederlanders gepubliceerd en orga niseerde ook diverse Indische Studiedagen. Nu heeft hij met dege lijk onderzoek en heldere beschrijvin gen een belangwekkende uitgave tot stand weten te brengen over de uit tocht uit Indië en de daarop volgende opvang van ruim 300 duizend Indische Nederlanders in ons land. Uit historisch oogpunt een prijzens waardige publicatie. Terecht dat Moesson daar een artikel aan wijdde. Het gaat immers om 'onze' geschie denis. Het is belangrijk dat die geboekstaafd wordt aan de hand van geverifieerde feiten en gebeurtenis sen. Het is belangrijk dat die vervol gens in een historisch verband worden geplaatst. Dan kunnen er verantwoorde conclusies worden getrokken en (nieuwe) inzichten ont staan die ons in staat stellen hoe wij nu de gebeurtenissen van vroeger moeten bezien. Dat is de taak van historici, zoals Wim Willems. Dan kunnen we uit het Indische verleden ook lessen voor de toekomst trekken. Met grote belangstelling heb ik daar om het betreffende Afoe^oir-artikel gelezen. En dacht toen weer aan die meneer op de Enschedese markt. Een ander verkaal Nu ben ik geen geleerde historicus, maar een simpele muzikant, een Indische jongen van de tweede gene ratie. Ik schrijf geen historische boe ken, maar liedjes en teksten. Ik was vijf jaar tijdens de uittocht uit Indië en de ontvangst in Nederland. Ik begeef me dus op glad ijs als ik reageer op Willems' publicatie en zijn uitspraken in Moesson. Toch waag ik het erop. Waarom? Omdat Wim Willems zijn werk niet goed gedaan heeft? Integendeel, hij heeft een gedegen historisch werkstuk afgeleverd. Daar zou je eigenlijk blij om moeten zijn. Alleen voelt dat niet zo. Waarom niet? Om die Indische meneer op de Enschedese markt, die vindt dat onze minister-president dat hele Gebaar maar in zijn pantat moet steken. Of om die dappere ingezon den brief van mevrouw Van Dijck in Moesson (december 2001), die hevig geëmotioneerd raakt na het lezen van hetzelfde artikel. En eigenlijk vooral vanwege ruim driehonderd reacties op onze voorstelling 'Wat is een Indo?' en op de daarvan verschenen cd Hier Daar. Al deze reacties hebben mij geleerd, dat er nog een heel ander verhaal te vertellen valt. Een verhaal dat Wim Willems in Moesson niet vertelt. Dat is het ver haal van de betrokkenen zelf! Dat is het verhaal van degenen die na vele verschrikkingen in Indië de ontvangst in Holland aan den lijve hebben ondervonden. Dat is het verhaal van degenen die hier weer van voren af aan moesten beginnen. Voor zichzelf, voor hun kinderen. Dat is het verhaal van de materiële nood en - waar schijnlijk nog erger - de immateriële ontkenning. Ontkenning van een rijke historische en culturele afkomst, 46 ste jaargang - nummer 8 - februari 2002 11 nog? zoveel niet g?ezeg?d.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 11