ontkenning van geleden leed, grote verliezen en doorstane ontberingen. Ontkenning van waar je vandaan kwam en gelukkig en trots op was. Dat is ontkenning van datgene waar een mens zich juist aan vastklampt als ie opnieuw moet beginnen. Dat is ontkenning van identiteit en eigen heid. Dat is ontkenning van je bestaan. Dat is het verhaal van de waarachtig niet uit vrije wil zwijgen de ouders. Ontvangst in Holland is dus meer dan het verhaal van hier heersende onwetendheid, maar ook het verhaal van ontkenning van over heidswege. Maar er is nog meer. Het is ook het verhaal van Indische kinderen die daarmee moesten omgaan. Opgroeien met trots en bewondering voor je ouders, die zich niet als slachtoffers gedroegen, maar hun eigen en jouw toekomst zélf in han den namen. Opgroeien met het weg laten van allerlei vragen om het stil verdriet niet erger te maken. Je ouders in hun eigen waarde laten, je eigen ouders sparen. Opgroeien met boosheid over wat hen is overkomen, maar ook met boosheid over hun eigen zwijgen. Ouders die hun kinde ren niet met hun vroegere ellende willen belasten en mijn god, wat valt dat te begrijpen. Maar ook opgroei ende kinderen die juist die moeilijke dingen met hun eigen ouders hadden willen delen en mijn god, wat valt dat óók te begrijpen. Hoe kun je tegelijk trots zijn op je ouders en ze verwijten dat ze zo gezwegen hebben? En wat te denken van volwassen wordende kinderen die zich daarbij afvroegen: hoe leg je dit uit aan een ander? KJBB Dit is het verhaal zoals ik ervaren heb van de eerste en tweede genera tie. Dat ik hoor, elke keer als we weer optreden en na tachtig voorstellingen kan dat geen toeval meer zijn. Dit is het verhaal dat ik lees in de brieven als reactie op de cd die we maakten. Dit is het verhaal waarvan ik jaren lang dacht: dat was alleen bij ons zo. Dit is het verhaal achter de meneer op de Enschedese markt en achter de brief van mevrouw Van Dijck. Dit is het verhaal, dat door velen is verbor gen, verzwegen en verdrongen. Niet uit Oosterse bescheidenheid, maar om te overleven. Dit is het verhaal dat na vijftig jaar nog zovelen dwars zit. Niet als slachtoffers, maar als mensen die niet opnieuw ontkend wil len worden in hun bestaan, eigen waarde en zelfrespect. In dat verband heb ik als muzikant de waarde van de vereniging Kinderen uit de Japanse Bezetting en Bersiap (KJBB) leren kennen. Deze vereniging doet lande lijk en vooral regionaal zeer goed werk door aan wie dat wil de unieke combinatie te bieden van ontmoe ting, gezelligheid en de veiligheid voor 'het eigen verhaal'. Een plek om op verhaal te komen. We mogen blij zijn met bijeenkomsten met zo'n bin dende functie. Maar het simpele feit, dat zulke activiteiten nu nog vijftig jaar na de uittocht uit Indië - bestaansrecht hebben, is een levend bewijs voor nog heel veel bestaande woede en pijn. Wim Willems spreekt over 'een arena van belangen' toen. Ik beluister 'een arena van verlangen' A/ü! Een verlangen naar erkenning van datgene wat vaak niet gezegd kon worden, maar wél is gebeurd. Erkenning van feiten en gebeurtenis sen die nog altijd diepe sporen trek ken in het leven van menigeen uit de eerste én tweede generatie. Tegenover de historische feiten van Wim Willems over de uittocht uit Indië pleit ik voor de beleving daar van door betrokkenen van nu. Er is een arena van verlangen naar erken- moess©n I weetic general ie

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 12