ning van recht op de persoonlijke beleving daarvan. Want er is dan wel veel geschreven, maar er is nog zoveel niet gezegd. (jeen migranten Wat is er dan mis met Wim Willems? Eigenlijk niets. Hij heeft een degelijk historisch overzicht geschreven over de uittocht uit Indië en dat was zijn opdracht. Het wordt wat anders als hij of anderen daar suggestieve uitspraken over doen. Het wordt wat anders als huidige inzichten met terugwerkende kracht op het verleden geplaatst worden. Je kunt de repatrianten van toen nu wel 'migranten' willen noemen, maar daar worden ze nu echt niet anders van. Want zo werden ze toen niet genoemd, zo voelden ze zich niet en zo waren ze ook niet. Dat de uitkering voor oorlogsslachtoffers '45-'49 voor mensen uit Indië hoger lag dan voor andere oorlogsslacht offers, mag dan waar zijn, maar voor de betrokkenen zelf maakt dat de feiten van toen en beleving daar van nu niet anders. Willems hoop dat met zoiets een genuanceerder inzicht zal ontstaan in 'wat er des tijds werkelijk met de Indische groep is gebeurd' wordt gelogenstraft. Door die trotse Indische meneer op de Enschedese markt, door die dap pere mevrouw die haar ingezonden brief beëindigt 'omdat ze naar thera pie moet' en door de talloze verha len die mij als muzikant overkwamen. En terecht, want met nieuwe historische feiten verander je volgens Willems misschien wel 'vastgeroeste beelden', maar niet het geheugen van mensen en datgene wat in hun hart is gegrift. 'De toekomst van Indië' Wat nu? Soms denk ik: laten we toch ophouden over het verleden. Laten we ons richten op de toekomst, er is nog zoveel meer te doen. Niet meer terugkijken naar wat is geweest, maar alleen vooruitblikken naar wat komt. Net zoals onze ouders dat destijds hebben geprobeerd. Maar dan leren we niet van onze eigen geschiedenis. Het moet dus anders, maar hoe? Laten we stoppen met zwijgen. Laten we elkaar de verhalen gaan toevertrouwen, die nog niet verteld konden worden. Laten we gaan lui steren naar elkaar en zo onze eigen geschiedenis maken. En laten we die gebruiken voor ieders eigen koers naar ieders eigen bestemming. Laten we tegenover het geschiedenisverhaal van Wim Willems een verhaal van de toekomst maken. De wereld veran dert niet door wat vroeger is gebeurd, maar door mensen die in de toekomst geloven. We moeten De uittocht uit Indië van Wim Willems daarom niet verketteren, maar serieus nemen en daarover met hem en elkaar in debat gaan. Wie durft? Ik ben geen historicus, maar durf daar wel van te verliezen. Daarom daag ik Wim Willems hier bij uit voor een openbaar debat. Ik nodig hem uit om naar aanleiding van zijn laatste boek daarover met mij en u de degens te kruisen. Hij met zijn boek, ik met mijn gitaar en u met uw verhalen. Plaats van hande ling? Mijn voorstel: Het Indisch Huis te Den Haag. Als het zover is, leest u dat in Moesson. Onbeschreven hoeh De uittocht uit Indië was destijds voor meer dan 300 duizend mensen de gebeurtenis van hun leven. Dat is het nog steeds voor degenen die daar nog van over zijn. Reden genoeg om daar een boek over te schrijven. Wim Willems deed dat. Maar ik geloof dat er in vele harten nog een ander boek bestaat. Een nog ongeschreven boek. Laten we elkaar helpen om dat boek zichtbaar te maken. Voor uzelf, voor uw dierbaren, voor die Indische meneer op de Enschedese markt, maar vooral voor de toekomst. Want zoals gezegd: 'er is nog zoveel niét gezegd'. Ze kwamen vroeger met z'n allen, maar ze gaan nu één voor één, de mensen van de eerste generatie en velen zijn al gevallen of gaan nog van ons heen, dus wie weet dan nog iets van hun frustratie, van hun woede, van hun pijn om hier een vreemdeling te zijn zonder aanzien, zonder recht, er is nog zoveel, zoveel niet gezegd ze hadden zoveel te vertellen, maar werden nauwelijks gehoord, de mensen van de eerste generatie en ze hebben hun verhalen maar in stilte gesmoord, dus wie weet dan nog iets van hun prestatie, van hun strijd om een nieuw bestaan, zo ver van hun wieg vandaan, voor eigen meester, niemands knecht er is nog zoveel, zoveel niet gezegd. (fragment uit 'Orang Belanda Blues tekst/muziek: Wouter Muller) 46 ste jaargang - nummer 8 - februari 2002

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 13