door Inge Diimpel Het liefst zou ik over de liefde en de natuur schrijven. Maar mijn volk heeft op dit moment meer behoefte aan een spreekhuis, iemand die hun nood ziet en onder de aandacht brengt van de buitenwereld! Dichter en essayist Ag us I\. Sarjono (Bandung, 1QÓ2) steekt een kretek sigaret op. De geur roept allerlei herinneringen op aan zijn en mijn geboorteland. p de lagere school,' vertelt Agus, 'was ik een rustige, ernstige jongen die graag las. Later ging ik gedichten schrijven die meestal over de liefde gingen. Maar toen ik op de universiteit een band had opgericht, schreef ik ook teksten voor liederen en die waren heel verschillend van mijn gedichten, meestal romantisch of melancholisch van toon. Toen ik voor de eerste keer verliefd was, schreef ik natuurlijk over haar. Helaas! Uit angst afgewe zen te worden, heb ik nooit iets over mijn gevoelens gezegd.' Rustig en ernstig is hij nog steeds, maar wie Agus beter leert kennen, ziet ook zijn verborgen humor. Hij heeft een scherpe kijk op mensen en situaties. Op de universiteit raakt hij steeds meer geëngageerd en zet een discussiegroep op. Agus: 'Vanwege de persbreidel moest het allemaal stiekem gebeuren. Tijdens die bijeenkomsten kwamen er allerlei onderwerpen aan bod, maar het voornaamste was toch wel de vraag hoe wij het onderwijssys teem konden veranderen. Ik vond dat het te feodaal en soms te militaris tisch was. Je moet kinderen niet indoctrineren. Zij moeten opgroeien in een gemeenschap die het ze moge- lijk maakt in vrijheid hun intellect te ontwikkelen en de dingen te onder zoeken. Niet gebonden door regels die verbieden je eigen mening te ver kondigen. In de tweede helft van de jaren tachtig bijvoorbeeld kregen wij een vorm van vastgestelde en goed gekeurde geschiedenis. De feiten klopten niet altijd!' Naast een discussiegroep richt Agus een blad voor studenten op. Agus: 'Wij schreven wat er volgens ons alle maal veranderd moest worden. Mijn artikelen trokken de aandacht van de regering, maar ze lieten mij toch met rust. Ik had contacten met andere universiteiten en bovendien volgde ik een bepaalde tactiek. De ene keer schreef ik een onschuldige filmrecen sie en dan weer een heel kritisch arti kel. Ze wisten niet wannéér ze mij op moesten pakken. Een paar van mijn vrienden zijn wel opgepakt en in de gevangenis beland.' In die jaren volgt Agus de ontwikke lingen tijdens het regime van Soeharto met argusogen. Hij legt het verschil tussen Soekarno en Soeharto uit. 'Soekarno volgde zijn opleiding ten tijde van het Nederlandse koloniale bewind; dat kun je afkeuren, maar het onderwijs was van een hoog niveau. Hij was een intellectueel; hij gaf ons vaderlijke aandacht, muziek, cultuur. Soeharto was meer een mili- moess©n Agfus Sarjono, een dichte 'o:

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 22