Sarong en nebaja naast spijkerbroek en sbirt De familie Ligienberg door Esther Captain foto's: Serge Ligtenberg Een groepje oudere Molukse mannen en vrouwen bekijkt druk pratend de expositie waar de veertig portretten die Ligtenberg maakte te zien zijn. De reeks van veertig kleurenfoto's roe pen behalve herkenning ook vele ver halen op. De Molukkers zijn een van de eerste bezoekers van het Indische Huis, dat op 10 december officieel door minister Borst werd geopend. Sinds begin januari is het pand aan de Javastraat voor bezoekers openge steld. Op de beletage is het goed toe ven in behaaglijke banken bij de haard en leestafel. In het souterrain is de fototentoonstelling van Serge Ligtenberg te bezichtigen. De serie portretten geeft nadrukkelijk een beeld van Indische mensen anno 2002, dwars door diverse generaties heen. Ze zijn allemaal in hun eigen omgeving geportretteerd. We zien twee broers in hun tienerkamer met graffiti, een jonge moeder met haar peuter op schoot en een Molukse vrouw in haar woonkamer voor een fotobehang met blauwe zee en pal menstrand. Tweede Kamer-lid Usman Santi, schrijver Alfred Birney en kinderboekenschrijfster Tonke Dragt zijn eveneens vereeuwigd. Bij sommige foto's moet je héél goed kij ken naar wat er nou Indisch is. 'Ja, dat is het spannende,' reageert Serge I igtenberg. 'Er bestaan heel wat clichés over Indische mensen. De verleiding is groot om als fotograaf het exotische of het folkloristische van deze groep centraal te stellen. Maar het cliché is niet interessant. Wanneer niet in één oogopslag dui delijk is wat een bepaalde persoon Indisch maakt, word je gedwongen om nóg eens te kijken.' De foto's bieden een veelheid aan mensen in hun interieur: in sommige huizen zijn veel Indische spullen te zien, andere woonruimtes zijn strak ingericht, met nauwelijks of geen ver wijzingen naar Indië en Indonesië. Ondanks het feit dat de foto's maar een kleine uitsnede van het huishou den laten zien, wekken de foto's van Ligtenberg de indruk dat je het hele huis kent - inclusief de bewoners. 'Ik maak fotoreportages met een docu mentair karakter. Ik wil niet meer dan een aanwijzing geven van hoe Indische mensen in hun woonomge ving leven. Ik heb mensen op een bepaalde plek in hun huis neergezet. Vervolgens laat ik ze hun gang gaan. Het gaat niet om mijn beeld maar om dat van hun. Ik wil ze geen pose opdringen,' aldus Ligtenberg over zijn werkwijze. De fotograaf is opgeleid aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag en werkte als zelfstandig persfotograaf voor onder andere De Volkskrant Metro, Associated Press en HPIDe Tijd. In 1994 won hij de Zilveren Camera. Indo-Afrikanen Ligtenberg beschouwt zichzelf nadrukkelijk als een journalist. Hij is niet geïnteresseerd in fotografie als kunstvorm: 'Ik wil communiceren. Ik ga een dialoog aan met de mensen die ik fotografeer. Je hoeft mensen niet per se aardig te vinden om een goede foto van ze te kunnen maken - al het helpt wél. Nee, je hoeft ook geen kennis te hebben van de levens verhalen of geschiedenis van mensen om een goed beeld neer te zetten. moessQn 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 28