Waar net paletmes mij brengft. moessQn 'Weet je,' zegt Irene, 'ik heb mij altijd een Indisch meisje gevoeld. Was daar ook altijd heel trots op. Bij AEGON maakte ik eens mee dat ik tijdens lunchuur met een man aan tafel zat die uit Indië kwam. Ik schilde mijn sinaasappel en hij keek aandachtig toe: "Je bent een Indisch meisje, dat kan ik zó zien." Irene vertelt dat zij hem daarop stomverbaasd aankeek: "Hoe weet u dat?" Hij antwoordde dat hij dat kon zien aan de manier waarop zij "van zich af schilde".' Je werd geboren in Den Haag, maar je ouders woonden in Spanje. Speciaal voor de bevalling kwamen zij over naar Nederland. Irene: 'Inderdaad. Ik was drie weken oud toen mijn ouders weer naar Barcelona vertrokken. Later woon den wij in Bilbao. Ik woonde er negen jaar. Als driejarige ging ik naar de kleuterschool, gevolgd door een paar jaar lagere school. Ik verveelde mij er dood. Er waren te weinig schooluren. Je speelde ook nooit met elkaar. De Spaanse kinderen bleven onder de hoede van een kindermeis je. Je kent het wel, hun mooiste jurkje aan en maar paraderen in het park! Doddig om te zien, maar ravotten was er niet bij. Stel je voor dat er een vlek of scheur kwam in hun fraaie Weertjes. Mijn moeder had daar andere ideeën over en zorgde zelf voor mij en mijn broer. Voor de streek Biskaje, met de hoofdstad Bilbao, heb ik nog altijd een speciaal plekje in mijn hart. Spanje is een deel van mij. Mijn tweede vaderland. Ik spreek ook redelijk goed Spaans en daarmee kan ik met mensen van het land communiceren. De Spanjaarden - zeker in Biskaje - zijn nog zo puur en echt. Warm en hartelijk en hun levenswijze spreekt mij zeer aan.' Na een bijzonder nare tijd in Irene's leven besloot ze alleen verder te gaan en haar horizon te verruimen. Hoe, was haar in eerste instantie nog niet duide lijk. Irene vertelt dat zij op een zeker moment een opstandig gevoel kreeg omdat zij zelden tijd voor eigen dingen claimde: 'Ik was altijd bezig met en voor de ander'. Ze kreeg de behoefte om iets creatiefs te doen. En zocht ruimte voor hobby's. Ruimte die zij in haar relatie had gemist. Zij nam contact op met Wil Willemsen, een bevriende schilderes. Op verzoek van Irene werd er een workshop georganiseerd voor haar en nog een paar vriendinnen. Wil deed haar schil derstechnieken uit de doeken en al bij de tweede workshop was Irene ver slaafd. Zij kocht meteen alle materialen die nodig waren voor deze nieuwe pas sie. Het allereerste schilderij dat zij maakte, bevatte drie sierlijke geisha's. Waarschijnlijk heeft het boek Memoirs of a Geisha haar geïnspireerd. Op een nacht kreeg zij een droom. Eén van de geisha 's stapte uit het schilderij en pakte haar bij haar schouder. Haar ogen keken Irene doordringend aan, waar mee zij leek te zeggen: Ga hiermee door. Irene: 'Dit gaf de doorslag en haalde meteen alle onzekerheid bij mij weg. De geisha hielp mij voor mijzelf te Wezen. Ik wist zeker dat ik niet bezig was met een bevlieging, maar met een nieuwe weg in mijn leven waarin ik alleen verder wilde gaan en opnieuw beginnen. Hoe moeilijk dit ook zou zijn, ik durfde deze knoop eindelijk door te hakken.' Na een halfjaar exposeerde je in res taurant De kievit in Wassenaar met twee schilderijen. Irene: 'Een aardig begin. Vooral toen daarvan meteen een exemplaar werd verkocht. De verkoop van mijn eerste schilderij betekende heel veel voor mij. Van het één kwam daarna het ander. Van de achttien schilderijen die ik vervolgens maakte, werden er elf verkocht.' Ook Memisa kreeg lucht van je talent. Irene: 'Via dezelfde kennis die mij introduceerde in De Kievit in Wassenaar werd Memisa op mijn kunst attent gemaakt. Ik werd tot mijn vreugde gevraagd om voor een benefietveiling een schilderij in te leveren. De organisatieleden vonden mijn kunstwerk zo fraai dat dit als afbeelding op de uitnodigingen aan alle gasten werd afgedrukt. In de Nieuwe Kerk werd de feestelijke bij eenkomst gehouden. Burgemeester en wethouders van Den Haag waren aanwezig en nog een aantal rijke 'hotemetoten' waarvan werd gehoopt dat zij flink in de buidel wilden tasten en een kunstwerk mee naar huis zou den nemen. De opbrengst van de geveilde stukken zou naar een project van Memisa in Ghana gaan. Door de alom bekende veilingmeester Pieter Glerum werd mijn schilderij ingezet voor negenhonderd gulden. Ik vond dit een mooi bedrag voor iemand die net begonnen was in de schilderswe reld! Het hele veilingproces heb ik werkelijk met rode konen van span ning meegemaakt. Ik had het gevoel examen te doen en was bang dat nie mand belangstelling zou hebben. Groot was dan ook mijn blijdschap toen bleek dat er juist veel belangstel ling was. Uiteindelijk bracht mijn werk vijfendertighonderd gulden op. Na afloop was Memisa blij. Ik ook. Blij en trots.' Irene beschrijft hoe zij schildert. Allereerst laat zij me een glazen pot zien die zij voor mij op tafel zet. Er bevinden zich daarin diverse paletmes sen van verschillend formaat. Ook een brede platte kwast toont zij mij, waar mee zij eerst de achtergrond schildert op het canvas. De paletmessen dienen voor het vormen van figuren met verf, over de achtergrond heen. Gezichten verft zij met haar vingers. Irene: 'Ja, hoe krijg ik inspiratie? Ik zet muziek op, dat kan van alles zijn: Ierse melancholische liederen, jazz of klassiek. Soms harde vrolijke muziek, maar ook boeddhistische chants. Het liefst schilder ik als ik een hele dag voor mijzelf heb. En overdag als het licht goed is. Kunstboeken door bladeren om in de sfeer te komen, is ook een vorm van mijn "warming up".' Welke schilders bewonder je? Irene: 'De schilderijen die onder de noemer Impressionisme vallen, 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 12